سفر به دلفارد، ییلاق دوست داشتنی استان کرمان

به گزارش سایت گردشگری بزنیم بیرون ،  آخه کرمان گرچه استانی کویری است ولی بسیار زیبا و دیدنی است، باید از شهر خارج شوی بعد از اینکه مسیرت را مشخص کردی ،چشمانت را خوب باز کنی و به تماشای طبیعت زیبا و دلنشین نگاه بیندازی و خودت را به آن بسپاری اینبار می خواهیم برای گردش به روستای زیبا و خنکی برویم که واقعا دیدنی است این روستا به بهشت جیرفت نیز معروف است ، آری روستای دلفارد.

بهشتی کوچک در نزدیکی جیرفت

روستای دلفارد ، از توابع بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت، در 40 کیلومتری شمال غرب شهر جیرفت و در 200کیلومتری جنوب شهرستان کرمان قرار گرفته است.

روستای دلفارد جیرفت، روستایی ییلاقی است و با داشتن چشم اندازهای زیبا، باغها، رودخانه ها، آبشارها و ارتفاعات زیبا از شلوغترین روستاهای جیرفت به شمار میرود که شاید بهشتی کوچکی است بر روی زمین.

این روستا، دره ای با حدود 40 كیلومتر وسعت دارد و در دشت جیرفت به سمت كوههای شمال غرب جیرفت ادامه می یابد.

در این دره، شرایط آب و هوایی خاصی وجود دارد و هرچه از پایین به بالا میرویم، از دمای هوا كاسته می شود. در این دره، علاوه بر آب و هوای سردسیری، آب و هوای گرمسیری نیز حاكم است.

از جمله نقاط منحصر به فرد این روستا نیز این است كه در محدوده ای كوچك، درختهای گردو و زردآلو دركنار درختان خرما، پرتقال و لیمو قرار دارند. همچنین آبشار دلفارد از نقاط دیدنی این روستاست.

هوای دلفارد به هوای مدیترانه ای مشهور می باشد و رودخانه ای كه سالهای قبل هدایتگر سیلابها بوده این روستا را به دو قسمت تقسیم كرده است.

دلفارد دره‌ای سبزاست كه به طالقان و لواسان تنه می‌زند. اگر مسیر را از طرف ساردوئیه كه قرار است شما را هم تا آ نجا بكشانیم، بیایید ‌زیبایی اش كمتر از جاده چالوس نیست .

حتی پیچ و خم‌‌هایش هم به اندازه پیچ و خم‌های جاده چالوس است. با این تفاوت كه رنگ متفاوتی به خود می‌گیرد.

در نزدیک دلفارد  به یک هتل بزرگ که با همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری كرمان راه‌ندازی شده برخورد می کنید که می توانید از فضای   سنتی و دلپذیر آن بر بلندای دره‌ای سبز لختی به استراحت و تماشا بنشینید.

معماری هتل كاملا سنتی است و غذاهای امروزی و سنتی در آن ارائه می‌شود. فضای باز هتل را هم می‌توانید برای خوردن چای و قهوه و تماشای جنگلی از زمرد امتحان كنید. برای اقامت هم خانه‌های شیروانی با شیروانی‌های نارنجی و فضای تمیز و آراسته در انتظار شماست. حتی مدیریت سایت بخشی را در میان دو دیواره به بانوان اختصاص داده كه با خیالی راحت می‌توانند در آن به پیاده‌روی بپردازند. تمام ظروف به كار رفته در این هتل سنتی است. آشپزهای آن جلوی چشمان شما غذا می‌پزند.

و خیلی جالب است که بدانید حتی نانوایی در این هتل وجود که نان را بصورت داغ داغ و تازه به شما ارائه می کند، نگران نباشید. اینجا هم شاطر مقابل چشمان شما نان‌های سنتی را در تنور رستوران می‌پزد كه تا مدت‌ها مزه آن زیر دندان شما باقی می‌ماند.

غیر از سرآشپز و یكی دو نفر دیگر، همه كاركنان این هتل كه در مجموع 21 نفر می‌شوند از اهالی همین روستا هستند. حتی صاحب هتل كه پس از چند دهه زندگی در خارج از كشور به سرزمین پدری خود برگشته و با كمك سازمان میراث فرهنگی این هتل را بر بلندای زیبایی‌های دلفارد ساخته است. هتل هم امكانات اقامت زمستانی دارد وهم تابستانی.

در تابستان هوایش خنك است و در زمستان هم معتدل. اینجا 2‌بهار دارد. یك بهار مناطق كویری است كه از اسفندماه شروع می‌شود و بهار دوم از فروردین مثل همه شهرهای دیگر.

imagesدر این روستای بکر و زیبا شما می توانید البته در تابستان که میوه ها کاملا رسیده باشند میوه گرم و سرد را با هم بخورید. كافی است از ایوان هتل سر را درون دره بكشانید تا همجواری زیبای مركبات را با درختان دیگری چون گردو و انار ببینید. اینجا باغی است لبریز از پرتقال، گردو، انار و موز. هرچند همه زندگی ما و آنچه خداوند به ما داد‌ه معجزه است، اما اینجا معجزه‌ای می‌بیند كه چشم به دیدن آن عادت نكرده است.

شاید بگویید ما دوست نداریم داخل هتل باشیم ، خوب این رو برای کسانی گفتیم از راه دورتری می آیند و شاید دنبال یک جای اقامتی می گردند.

خوب شما می توانید با داشتن فقط یک چادر مسافرتی از فضای زیباو سرسبز این روستا استفاده کنید.

آبشار کراه و آبشار دره گلم

آبشار دلفارد جیرفت در موقعیت جغرافیایی در استان کرمان واقع است. آبشار دلفارد در چهل کیلومتری شمال غرب شهر جیرفت و در محل روستای کراه واقع شده است و آب و هوای بسیار دل انگیزی دارد.

ییلاق های دلفارد از مناطق زیبای طبیعت استان کرمان محسوب می شود که در مسیر جیرفت به ساردوییه واقع شده است. آبشار کراه و چند آبشار متوالی بنام آبشارهای دره گلم دخترکش، مکان هایی بسیار مناسب جهت جذب توریست ها و محققین هستند.

رودخانه دلفارد در این منطقه رودی دایمی است به طول 30 کیلومتر که از کوه بهرآسمان در 53 کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه گرفته و روستاهای بسیاری از جمله دربا، دلفارد، دهنه زنگر، رزشیرین، رضی آباد و کولدون را سیراب می کند و در انتها با رودخانه سگدر مخلوط شده و رودشور جیرفت را تشکیل می دهد.

این آبشار از چهار حوضچه یا گُلم تشکیل شده که گُلم دوم برزگتر از بقیه است و ارتفاع آبشار هم در آن به حدود 10 متر می رسد. با عبور از دیوار سمت چپ آبشار، به گل مدوم که کاسه سنگ زیبایی را تداعی می کند؛ می رسیم. (ارتفاع آبشارها بلند نیست و در جمع حدود 20 متر می شود).

رای رسیدن به آبشارهای بالاتر، مسیرها، سخت و سخت تر می شوند. مسیر رودخانه در بالا دست آبشارها و در کف درهای پر از درختان کوهی، در دل کوه بالا می رود و فضای بکر و هیجان آوری را به نمایش می گذارد. شیب دامنه های این دره را درختان بنه تا ارتفاع 2500 متری اسیر تاج و تنه و ریشه های محکم خود نموده و در ارتفاعات بالاتر، جلال و شکوه اورس ها، دیدنی و ستودنی است. آبشار دلفارد در ارتفاع 2100 متری از دل کوه های بحر آسمان می جوشد و جریان آب آن، خطی از چنارهای تنومند را در کنار خود به وجود آورده است. قدم زدن در حاشیه این آب و تنفس طراوت این دره پر چنار، در تمام فصول سال، لذتی خاص را به گردشگران و عاشقان طبیعت می بخشد.

حال می توانید خود شما در این رابطه تصمیم بگیرید. امیدوارم که به همه شما خانواده های کرمانی و غیر کرمانی این سفر ییلاقی خوش بگذره .

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.