معرفی بهترین سوهان فروشی های قم + ویژگی ها

به گزارش بزنیم بیرون ، اینطور که روایت شده تاریخچه سوهان قم بر می گردد به دوران قاجار. وقتی که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه (ع) در سال 1289-90 هجری شمسی در دوران ناصرالدین شاه قاجار افتتاح شود، در مراسم باشکوهی نماینده ناصرالدین شاه هم حضور داشت و مطابق رسومات باید هریک از بزرگان حاضر در این مراسم هدیه ای به نماینده ناصرالدین شاه پیشکش می کردند. ملا ابراهیم شعاعی هم ی کحلوا که به صورت ویژه طبخ کرده بود و شرینی بیشتر از حلواهای عادی داشت به نماینده پادشاه داد. وی وقتی آن را خورد گفت: «این شیرینی مانند سوهان که آهن را می برد، غذای من را برید و هضم کرد». سپس خواست تا از این شیرینی برای ناصرالدین شاه هم ببرد. بدین ترتیب نام حلوای ویژه آن روز «سوهان» شد و از آن پس طبخ آن در قم مرسوم شد.

در واقع سوهان متشکل از آرد جوانه گندم، شکر، روغن که البته در سوهان های مرغوب از روغن حیوانی یا همان روغن کرمانشاهی استفاده می شود، زعفران، هل و گلاب و پسته. بنا به میزان زعفران و پسته و روغنی که استفاده می شود کیفیت سوهان هم متغیر است. اما سوهان خوب چه ویژگی هایی دارد و از کجا باید خرید؟

ویژگی های سوهان خوب

اولین و مهم ترین ویژگی یک سوهان خوب عطر و رنگ آن است. اگر از روغن حیوانی برای پخت سوهان استفاده شود بی شک بوی دل انگیز ان شما را مست می کند. ضمن اینکه برای رنگ، بو و طعم بهتر از زعفران باید استفاده شود اما متاسفانه برخی از رنگ غذا به دلیل گرانی زعفران استفاده می کنند.

دومین ویژگی یک سوهان خوب ترد بودن ان است. یک سوهان خوب به دندان نمی چسبد و به اصطلاح در دهان آب می شود. سومین ویژگی یک سوهان خوب تازگی ان است. سوهان به دلیل داشتن روغن اگر تازه نباشد بوو طعم نامطلوبی پیدا می کند.

سوهان خوب را از کجا بخریم؟

یادمان باشد سوهان تنها سوغات قم نیست بلکه اصفهان و کرمان و حتی یزدی ها در جعبه شیرینی حاج خلیفه شان جایی برای سوهان باز کرده اند، اما آن سوهان معطر معروف فقط سوغات قم است. بنابراین ما هم در اینجا فقط سوهانی های معروف قم را معرفی می کنیم.

در گذشته معروفترین سوهانی های قم محدود به سوهانی حاج حسین سوهانی و پسران، سوهان عارفی و خودکار بود اما کم کم در صنعت سوهان پزی هم مانند دیگر صنایع کشور تغییراتی ایجاد شد و به دلیل گستردگی این صنعت برندهای دیگری هم وارد کار شدند.

سوهان محمد ساعدی نیا

یکی از بهترین سوهان های قم را می توان از سوهان فروشی محمد ساعدی نیا تهیه کرد که در ابتدا با نام محمد شناخته شد اما بعد ها به دلیل اینکه از دیگر برند ها متمایز شود محمد ساعدی نیا نام گرفت و اکنون در 8کشور خارجی از جمله آلمان، هلند و  فرانسه نیز نمایندگی دارد.

آدرس: قم، خیابان امام خمینی، 20 متری شهید بهشتی، 24 متری چمران جنوبی، شماره 165

تلفن: 36624777 و 36612330

نمایندگی فروش در تهران:

سعادت آباد، میدان کتاب، خیابان آسمان داوزدهم، خیابان گل پرور، شماره 3، زنگ اول

تلفن: 22090387 و 22090428-021

در مجموعه مهر و ماه در کیلومتر 6 اتوبان قم- تهرانهم می توانیداین سوهان خوشمزه را تهیه کنید.

 

سوهان محمدسیما

برند محمد سیما از سال 1382 ثبت شده است البته آنها از سال 1376 کارخانه سوهان پزی شان را دایر کردند و حالا 100 کاگر دارند که انصافا محصول شان کیفیت بالایی دارد.

آدرس: قم، خیابان نیروگاه، جنب اداره برق، توحید ۲۴

فروشگاه مرکزی: ۰۲۵۳۸۹۰۸۰۰۲

بجز شعبی که در قم فعال هستند، در مجموعه مهتاب در کیلومتر 21 اتوبان قم تهران هم می توانید محصولات محمدسیما را خریداری کنید.

 

سوهان روح الامین

این سوهانی هم طی سال های اخیر توانسته مشتریان بسیاری را به دلیل کیفیت بالای تولیداتش جذب کند.

ادرس: قم، بلوارامین،۴۵متری صدوق،خیابان شماره ۱۴تلفن  025- 32926008  

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.