چهارمحال و بختیاری؛ سرزمین آبشارهای مینیاتوری

به گزارش بزنیم بیرون ، ودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها همواره یکی از کانون‌های جذب گردشگران طبیعت دوست است، منطقه چهارمحال و بختیاری به علت کوهستان‌های بلند و ارتفاعات برف‌گیر، در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شوند و کوه‌های مرتفع این منطقه، کانون ذخیره آب‌های روان دایمی و سرچشمه شبکه آب‌های جاری استان هستند.

 
 آب یکی از بهترین نعمت‌های خداوند است، اما جاری شدن آن از ارتفاع کوهساران و تشکیل آبشار به یک جاذبه مفرح و دل انگیزتر تبدیل می‌شود.
 
آبشارهای شیخ علیخان، آتشگاه و گاهکده لردگان، دره عشق، کردی سبزه کوه، تونل اول کوهرنگ، زردلیمه، آبشارهای بهشت‌آباد و لندی از جمله مهم‌ترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری هستند که از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می‌آیند.
 
طبیعت سحرآمیز چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه های گردشگری زیادی است اما در این میان، آبشار شیخ علیخان از بدیع‌ترین مناظر دل انگیز این استان محسوب می شود، در 10 کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در 105 کیلومتری از مرکز استان واقع در روستای شیخ‌علیخان آبشار زیبایی به همین نام جریان دارد که تن رنجور، از خستگی راه را رمق  تازه می‌بخشد؛ آب از ارتقاع یک تنگه جاری شده و با خود نسیم سردی را در ورودی روستای شیخ علیخان در پیش روی رهگذران و گردشگران قرار داده و با زبان بی‌زبانی از هر تازه واردی میهمان نوازی می‌کند.
 
آبشار سبزکوه(کرودیکن)، (‌تنگ زندان)، این آبشار در 30 کیلومتری شهر ناغان و 77 کیلومتری شلمزار مرکز شهرستان کیار  قرار دارد و در بین مردم منطقه آبشار دودی یا «کــرودیکن» معروف است، این آبشار در  مجموعه زیبا سبزکوه قرار دارد و مسیر آن از طریق کره‌بس و روستای دره عشق است، ارتفاع آن بسیار بلند و منظره‌ آن بسیار دیدنی و جالب است.
 
در منطقه‌ سبزکوه آبشارهای دیگری نیز وجود دارد که هم ارتفاع قابل توجهی دارند و هم آب قابل توجهی از آن‌ها سرازیـر می‌شود، از جمله  این آبشارها می‌توان به آبشار قزل اشاره کرد، آبشار 100 متری تنگ زندان سبزکوه با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قراردارد.
 
آبشار گاهکده لردگان را باید به عنوان یکی از مفرح‌ترین مکان‌های گردشگری استان معرفی کرد که به لحاظ نبود راه مناسب، بیشتر مورد بازدید تورهای طبیعت گرد و علاقمندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی قرار می‌گیرد.
 
گردشگران و دوستداران جلوه‌های بدیع طبیعت پس از گذشت 55 کیلومتر از مرکز لردگان از میان جنگل‌های پراکنده بلوط، کوه‌های پرشیب و بلندی اطراف رودخانه خرسان به این آبشار با چشم‌انداز زیبا می‌رسند، فاصله 45کیلومتری لردگان تا روستای طلایه در مسیر این آبشار آسفالت است و مسیر 10کیلومتری روستای طلایه به روستای ده‌گه و آبشار گاهکده خاکی است، آبشار در دره‌ای زیبا و پوشیده از درختان تنومند گردو و بلوط درمجاورت رودخانه خرسان واقع شده است.
 
آبشار آتشگاه لردگان یکی از طولانی ترین آبشارهای ایران است، این آبشار زیبا که به آبشار مینیاتوری شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران به شمار می‌رود؛ آبشار با حرکت مواج خود سکوت منطقه را می‌شکند و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های طبیعی را رقم می‌زند، آبشار آتشگاه در فاصله 200 کیلومتری شهرکرد و در 40 کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح‌افزا به طول 3 کیلومتر قرار گرفته است.
 
یکی دیگر از زیباترین آبشارهای استان در فاصله 110 کیلومتری شهرکرد در منطقه مشایخ شهرستان کیار در نزدیکی روستای دره عشق قرار دارد، این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می آید و بیش از 100 متر ارتفاع دارد، در کنار این آبشار رود کارون جریان دارد و در اطراف آبشار انارستان‌ها وشالیزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری فضای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده‌است و فصول بهار و تابستان وقت مناسبی برای بازدیدکنندگان است، این آبشار که ارتفاع آن به حدود بیش از 100 متر می‌رسد از دل کوه با سرعت زیادی بیرون می‌جهد و منظره بدیعی پدید می‌آورد.
 
در جنب این فضا رودخانه کارون به آرامی جاری است و امکانات بهره‌برداری سیاحتی متعددی را فراهم می‌آورد. همچنین روستای معروفی به نام دورک اناری که دارای انارستان‌های بزرگ و مزارع شالیزاری جالب توجه است در نزدیکی این آبشار قرار دارد که مجموعه این عوامل پیوستگی فضای شگفت انگیزی را فراهم می‌آورند که می‌توانند مدت‌های درازی ناظر و بیننده را به خود مشغول دارند.
 
از دیگر آبشارهای زیبا استان می‌توان به تونل کوهرنگ اشاره کرد که از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است، این تونل به منظور انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌های اطراف به زاینده‌رود در سال 1332 در منطقه کوهرنگ، جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد شد که در اطراف این آبشار آلاچیق‌های برای اقامت گردشگران تدارک دیده شده است.
 
آبشار زرد لیمه از دیگر آبشارهای مهم استان چهارمحال وبختیاری است که در دره‌ای طویل در منطقه دیناران واقع شده و یکی از سرچشمه‌های رودخانه کارون است که با اضافه شدن به آب بازفت و حرکت در دره‌های عمیق منطقه، مناظری شگفت انگیز را به وجود آورده است.
 
ناگفته نماند که مسیر رفت به 8 ساعت پیاده روی و به شب‌مانی نیاز دارد و وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است و در روز دوم نیز تقریبا همان 8 ساعت پیاده روی را در پیش رو داریم و مسیر برگشت همان مسیر مال رو و یا پاکوب رفت است.
 
در شمال شهر اردل و در دامنه‌های رشته کوه جهان‌بین رودخانه معروف میزدج جاری است، که از شعب اصلی کارون ‌است، این رودخانه در مسیر خود آبشارهای سالدران و بهشت‌آباد را در منطقه‌ای به همین نام پدید می‌آورد.
 
 بهشت آباد در فاصله هفت کیلومتری شمال شرق اردل واقع شده و به راستی که نام زیبنده‌ای دارد، این آبشارها از زیباترین مناظر کوهستانی منطقه هستند.
 
آبشار لندی یکی از آبشارهای دائمی و زیبای چهارمحال و بختیاری است که در منطقه شلیل از توابع شهرستان اردل قرار گرفته است، طول تقریبی این آبشار ۴۰ متر و عرض آن ۳ متر است، آب این آبشار وارد رودخانه بازفت شده و نهایتا در پشت سد کارون ۴ انباشته می‌شود و نزدیک ترین بخش به این آبشار ناغان، شهر سرخون و دهستان، دوپلان است.
 
آبشار فصلی میلان در نزدیکی روستای بابااحمدی، آبشارنیم ساعته و جانان در منطقه بازفت، آبشار ادوار در روستای بارز لردگان، روستای آبشاران علیا و سفلی در منطقه اردل نیز از دیگر جاذبه دیدنی و منحصربفرد استان چهارمحال و بختیاری هستند.
 
 
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.