0
از0 نظر

آبشار مارگون

    5037
    نمایش

    آبشار مارگون در روستاي مارگون واقع شده و تنها يکي از چندين جاذبه گردشگري طبيعي استان فارس است كه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و با شکوه‌ ترين آبشارهای ايران شناخته مي شود و از نظر زيبائي، بزرگي و حجم آب خروجي با آبشار شوي لرستان رقابت می کند. بهتر است بدانيد، ارتفاع اين آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر مي‌رسد و همه ساله مورد توجه بسياري از طبيعت گردان و عكاسان قرار مي گيرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار مارگون

    آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. بهتر است بدانید که به علت جوشان بودن این آب این آبشار، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچگونه عارضه ای مانند پا درد یا سرما خوردگی به دنبال ندارد.

    شرایط استفاده آبشار مارگون

    بعد از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم دارد که این راه هموارسازی و سیمانی شده است.

    تاریخچه آبشار مارگون

    منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال 78 با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و... از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می رود.

    ویژگی‌ها آبشار مارگون

    از مشخصات منحصربفرد اين آبشار است که سرچشمه آبشار از پيشاني يک کوه بلند صخره اي است و آب با فشار از درون شکاف هاي صخره فوران مي کند و مجموعه اي از آبشارها را به صورت تابلويي گسترده نمايش مي دهد. در انتهاي آبشار، آب به صورت نهري بزرگ به رودخانه کمهر مي پيوندد. مارگون از معدود آبشارهاي ايران است که براي اکوتوريست هاي خارجي نيز شناخته شده است و اغلب خواهان ديدار آن هستند.

    سیمای عمومی آبشار مارگون

    این آبشار به ارتفاع 70 متر و عرض 100متر، به‌ دلیل‌ قرار گرفتن‌ درداخل‌ تنگه‌ زیبای‌ مارگون‌ و تعدد رگه‌های‌ آبشاری‌ كه‌ به‌ درون‌ دره‌ و مسیر رودخانه‌ می‌ریزند و همچنین‌ تداخل درختان جنگلی و توپوگرافی ناحیه کوهستانی و رودخانه ای، زیبایی عجیبی به این آبشار بلند و زیبا که همچون ماری در دل کوه جاریمی گردد، داده است.

    در پیرامون‌ این‌ آبشار علاوه‌ بر جریان‌ رودخانه‌ها و چشمه‌ها، زیبایی‌های‌ طبیعی‌ دشت‌های‌ مملو از لاله‌ واژگون‌ وگل‌های‌ رنگارنگ‌ ختمی‌ و دیگر گل‌های‌ وحشی‌، منظره‌ای‌ بدیع‌ پدید می‌آورند كه‌ دیدار از آن‌ را به‌ خاطره‌ای‌فراموش‌ نشدنی‌ تبدیل‌ می‌كنند.

    زمان مناسب بازدید آبشار مارگون

    آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است. فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه خواهد بود.

    امکانات ویژه آبشار مارگون

    در محوطه ورودی آبشار پارکینگی جهت خودروها ساخته شده است. در اطراف پارکینگ سرویس بهداشتی و محوطه‌های مسطحی ساخته شده که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است. در اطراف پارکینگ و در طول راه رسیدن به آبشار سطل زباله نصب شده است.

    سایر اطلاعات آبشار مارگون

    محدوده اين آبشار به عنوان يک منطقه حفاظت شده در فهرست آثار طبيعي ايران به ثبت رسيده که نشان از غناي گونه هاي گياهي و جانوري آن دارد. شايان ذکر است برخي، آبشار بهرام بيگي در استان کهگيلويه و بويراحمد را که در مسير سي سخت به پاتاوه(در منطقه اي به نام مارگون) قرار دارد با اين آبشار اشتباه مي گيرند و بايد به آن دقت شود.

    مسير سپيدان به مارگون از نظر تنوع آب و هوايي شگفت آور است. بطوريکه همزمان در اين مسير، هم با گرما(در بخش هاي کم ارتفاع) و هم با برف(در بخش هاي مرتفع) مواجه مي شويد. از ديگر جاذبه هاي گردشگري و زيباي سپيدان مي توان از آبشار تنگ تيزاب، چله گاه، پيست اسکي پولاد کف، چشمه شش پير، برم فيروز، چشمه بهرغان، تنگ دلخان، سرمور کمهر، دشت مهر، سراب کهکران، و تنگ غوره دان نيز نام برد.

    نکات مثبت آبشار مارگون

    آبشار مارگون در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن ها به بیرون ریخته می شود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.

    نکات منفی آبشار مارگون

    آبشار مارگون به دلیل بن بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست که در هنگام ازدیاد گردشگران به ویژه در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان پدید می‌آید. مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع می شود.
    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    راه ماشین رو تا جائی که حدود ۸۰۰ متری آبشار است، ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده پیمود که این راه سنگفرش و در نزدیکی آبشار دارای پله‌های سیمانی است.

    ماشین شخصی

    فاصله این آبشار از اردکان فارس حدود 48 کیلومترست. همینطور اگر از شهر یاسوج قصد عزیمت به آبشار مارگون را داشته باشید، طول مسیر 65 کیلومتر است. در میانه راه پس از کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید و انتخاب جاده آبشار مارگون می توانید به این آبشار زیبا برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.