5
از1 نظر

بقعه سید شمس الدین یزد

    1969
    نمایش

    بقعه متبرکه حضرت امام زاده سيد شمس الدين (عليه السلام)، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری و تاریخی موجود در استان يزد و محله چهار منار است که بر اساس اسناد موجود، قدمت بناي آن به سده هشتم هجری و دوران ايلخاني مربوط می شود.از خصوصیات جالب و قابل توجه این اثر تاریخی، تزیینات معماری انجام شده در بنا است که کارشناسان آن را یکی از شاهکارهای هنر معماری یزدی معرفی می‌کنند. همچنین، نام این جاذبه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بقعه سید شمس الدین یزد

    اهمیت این بقعه مرهون تزیینات گچ بری و نقاشی های چشم نواز و نیز کتیبه نقش برجسته آن است که تا به امروز باقی مانده است. از تمام بناهای مذکور ، امروزه تنها قسمتی از ایوان و اصل گنبد در جانب شرقی کوچه و جزیی از سر در و ستون جانب غربی باقی مانده است.

    از ویژگی های عمده بنای باقی مانده بقعه سید شمس الدین یزد تزیینات مجلل آن است که با دیگر بناهای هم زمان خود در یزد قابل مقایسه است. سطوح سر در ایوان و طاق گنبد با نغول هایی نقاشی شده و گچ بری برجسته دارد که شبیه تزیین اتاق گنبد حضرت امام زاده سید رکن الدین (علیه السلام) است. ولی در اینجا طرح های بسیار متعدد و مقیاس بسیار دقیق اجرا شده است.

    تاریخچه بقعه سید شمس الدین یزد

    بقعه سید شمس الدین یزد به دستور سید شمس الدین (علیه السلام) فرزند حضرت سید رکن الدین (علیه السلام) جهت تحصیل علوم دینی در سال 733 ه .ق در محله چهار منار یزد برپا شد و بعد ها پس از وفات این عارف و عالم نامی ، مقبره وی گردید. در کتاب تاریخ یزد ، تألیف قرن نهم هجری، در خصوص این بنا آمده است: « و در تبریز طرح مدرسه چهار منار و دار السیادة و خانقاه و بازار و حمام بیانداخت و به یزد فرستاد و بنّایان عمارت بنیاد کردند و دو مدرسه در مقابل یکدیگر بساخت و چهار منار در اطراف هر دو مدرسه بنهادند و بازاری دو رویه و آب تفت در میان بازار جاری گردانید و خانقاه و در جنب آن مدرسه، ساباط عالی ساخته و به کاشی تزیین داده و حمّام و دکّان ها و کاروان سرای نیکو ساز داده و در ثلث و ثلاثین و سبع مائة ( 733 ه .ق ) اتمام عمارت شد.

    امیر شمس الدین در تبریز وفات کرد و جنازه او را به یزد آوردند و در مدرسه خودش دفن کردند و دختر خواجه رشید که حرم او بود ، صندوق تربت او را از عاج و آبنوس ساخته، از تبریز به یزد فرستاده و محرابی که از سنگ مرمر بر جنوب مرقد او نهاده، از تبریز آوردند. اتمام عمارت او در سال سبع و عشرین و سبع مائة ( 727 ه .ق ) بود و تمام موقوفات از حصص و مزارع و بساتین و حوانیت بر کتابه ساحت مدرسه خود ثبت کرد و لغت نامه بر تغییر آن نوشته در همان ساباط ، امیر شمس الدین چون وفات کرد ، دختری از او باز مانده بود و حرم امیر معین الدین اشرف بود، ازو فرزندان آمدند. »

    ویژگی‌ها بقعه سید شمس الدین یزد

    این اثر در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۱۳، با شماره ثبت ۲۰۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    نکات مثبت بقعه سید شمس الدین یزد

    تین بنت یکی از شاهکارهای هنر معماری یزدی است.

    سیمای عمومی بقعه سید شمس الدین یزد

    نمای سر در ایوان و طاق نماهای صحن نیز دارای تزیین کاشی کاری کامل می باشد که از لحاظ سبک با مسجد جامع یزد یکسان است. در وسط سقف بقعه ، ترنج بزرگی نقش بسته و در گوشه های سقف گل و بوته هایی زیبا ساخته شده و کتیبه ای به خط نسخ و کتیبه ای دیگر به خط کوفی بر روی زمینه آبی رنگ باقی مانده است. قطار بندی و مقرنس کاری و تزیینات درون سقف آن از لحاظ هنری جالب و از خصوصیات خاصّ این بناست. ابعاد بنای بقعه در حدود 6/58 × 9/10 متر و ضخامت دیوار های آن 1/60 متر است.

    پس از عبور از ایوان با شکوه بقعه ، به یک دالان یا هشتی کوچک می رسیم که خود شامل ایوان بزرگ دیگری است و به صحن بقعه راه دارد و با چهار ایوان دیگر صحن مرتبط می باشد. هسته مرکزی بقعه که شامل چهار صفّه بسیار بزرگ و قطور است، گنبدخانه بقعه را تشکیل می دهد و دارای گچ بری و نقاشی های بسیار زیبا و شکوه مند و خیره کننده می باشد. قبر حضرت امام زاده سید شمس الدین (علیه السلام) در دو طبقه تعبیه شده است. ابتدا به صورت گچ چین به ابعاد 2 × 3 متر و بر روی آن سنگی دیگر به ابعاد 12/5 متر قرار داده اند. و سپس در آن ضریحی مشبّک به ابعاد 3 × 4 متر نصب کرده اند.

    زمان مناسب بازدید بقعه سید شمس الدین یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.