3.9
از6 نظر

جزیره خور موسی

    3034
    نمایش

    جزیره خور موسی، از جاذبه‌های طبیعی و ارزشمند استان خوزستان به شمار می‌رود. این جزیره، کانال طويل و عميقي است که از خليج فارس منشعب شده و به دليل ويژگي‌هاي خاص خود در منطقه از موقعيت ممتازي برخوردار است. همچنین، اين منطقه با اکوسيستمي منحصر به فرد، در ساحل شمالي خليج فارس و جنوب استان خوزستان واقع است. پهناي دهانه جزيره خور موسي ۳۷ تا۴۰ کيلومتر و طول آن از دهانه تا بندر امام خميني ۹۰ کيلومتر و تا بندر ماهشهر ۱۲۰ کيلومتر است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جزیره خور موسی

    جزیره خور موسی با متوسط عمق ۲۰ تا ۵۰ متر زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر از جمله گیلانشاه خالدار و مکان تخم‌ریزی بسیاری از ماهیان خلیج فارس به خصوص میگو است. آلودگی ناشی از اکتشاف و استخراج نفت و تردد نفتکش‌ها، حوادث و سوانح مربوط به سکوهای نفتی، رفت و آمد کشتی‌ها، منابع و صنایع مستقر در خشکی باعث شده اطراف این جزیره از آلوده‌ترین نقاط خلیج فارس به حساب بیاید.

    ویژگی‌ها جزیره خور موسی

    خور موسی شاخهٔ مثلث‌شکلی است در منتهی‌الیه شمال غربی خلیج فارس. رأس این مثلث راست‌گوشه در شمال است و قاعدهٔ آن بر خط ۳۰ درجه عرض شمال منطبق می‌شود. ژرفای خورموسی ۲۰ تا ۵۰ متر است که در برخی نقاط به ۷۳ متر نیز می‌رسد. وجود چنین عمقی باعث شده تا کشتی‌های ۷۰ هزار تنی نیز به سهولت در این آبراه رفت وآمد کنند. ژرف‌ترین جای این خور خطی است که از رأس به قاعده شکل مثلث کشیده می‌شود.

    زمین‌های پیرامون این خور گِل‌زار هستند و ارتفاع آن‌ها از سطح دریا به ۲ تا ۴ متر می‌رسد. خورهای کوچک دیگری از خور موسی منشعب می‌شوند که بیشتر در کنارهٔ باختری آن قرار دارند و از جنوب به شمال عبارتند از خور سِِلِچ، خور مِلْح، خور قَناقه، خور مریموس و در شمال غربی خور دورق. بخش که میان جزیرهٔ قبر ناخدا و کرانهٔ خاوری خشکی اصلی قرار دارد خور غَزْلان نام گرفته است.

    سایر اطلاعات جزیره خور موسی

    کشتی‌های نفتکش که به طرف بندر ماهشهر در حرکت هستند، باید از جزیره خور موسی عبور کنند. این آبراهه یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های طبیعی است و کشتی‌های تا ۱۰۰ هزار تن برای ورود به بندر امام خمینی و ماهشهر باید از این آبراهه بگذرند.

    در حدود ۶۰ فروند شناوه (بویه) برای مشخص شدن گذرگاه کشتی‌ها از دهانه خور موسی تا بندر امام خمینی استقرار یافته است. همچنین، بیش از ۱۸۱۶ نفر از مردم بومی خور موسی از ماهیگیری امورات گذران زندگی خود را می‌گذرانند.

    زمان مناسب بازدید جزیره خور موسی

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.