0
از0 نظر

دریاچه بزنگان سرخس

    22006
    نمایش

     درياچه بزنگان سرخس، تنها یکی از چندین جاذبه بکر و تماشایی استان خراسا رضوی به شمار می رود که با وسعتي حدود 500 هكتار ( 52 هکتار سطح آبي ) و عمق متوسط 8 متر در 120 كيلومتري شرق مشهد و 4 كيلومتري شرق روستاي بزنگان قرار گرفته است. همچنین، این منطقه داراي آب و هوايی گرمسيري بوده و درجه حرارت هوا در تابستان به بيش از 30 درجه می رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه بزنگان سرخس

    دریاچه بزنگان که با نام کل بی بی هم شناخته می شود، در حاشیه روستایی به همین نام، مرکز دهستان کل بی بی و روستایی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی قرار گرفته و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر سرخس قرار دارد.

    ویژگی‌ها دریاچه بزنگان سرخس

    تشكيل دریاچه بزنگان بر روي سازه اي آهكي مربوط به دوران دوم زمين شناسي بوده كه نشانگر قدمت ايجاد آن بوده و ارزش مطالعاتي قابل ملاحظه اي را از نظر زمين شناسي و ديرينه شناسي و مطالعات تغيير و تحولات محيطي منطقه درگذشته بوجود آورده است. از ویژگی های این جاذبه آن است که سطح درياچه بخاطر بالابودن املاح آن هيچگاه يخ نمي بندد.

    وجود طبقات گرمايي، درياچه را به سه زيستگاه با شرايط و گونه هاي زيستي متفاوت تقسيم نموده و اين پديده منظم گرمايي كه عمدتاً در فصل تابستان در اين درياچه ديده مي شود باعث مي شود زمان گرم شدن هوا و بالارفتن درجه حرارت آب در تابستان سه طبقه مشخص گرمايي ايجاد شود كه طبقه زيرين با حدود يك سوم گرماي سطح آب محيط مناسبي را جهت زندگي ماهيان سرد آبي فراهم مي کند.

    در حال حاضر این دریاچه عليرغم نداشتن زيستگاه مناسب پرندگان آبزي، ساليانه ميزبان ده ها نوع پرنده مهاجر آبزي از انواع اردك، پليكان، فلامینگو و قو است. آنقوت و چنگر از پرندگاني هستند كه در اين درياچه تخم گذاري و زاد و ولد مي نمايند. درياچه از نظر مواد غذايي خودكفا بوده و دوران اليگو تروفيك را پشت سر نهاده و در ابتداي دوران ايو تروفيكي است.

    سطح درياچه در گذشته نه چندان دور بيش از دو برابر اندازه فعلي بوده و رسوبگذاري شديد قسمت هاي شمالي را پر و از درياچه جدا نموده كه در جهت احياء و بهره وري معقول ضروري است مجدداً احياء گردد.

    سیمای عمومی دریاچه بزنگان سرخس

    از نظر پوشش گياهي در درياچه جلبكهاي قهوه اي و در سواحل آن گز، پده، كلپوره، باريجه زيره سياه و گياهان يك ساله نظير گرامينه ها قابل مشاهده است. از پرندگان درياچه مي توان مرغابي، حواصیل، چنگر، آنقوت را نام برد. همچنین، از نظر ليمنولوژيكي و شرايط اكولوژيكي، شور بودن آب درياچه، تشكيلات طبقات گرمايي، رسوبگذاري ادوار گذشته و … ارزش هاي مطالعاتي بسياري براي محققين فراهم نموده است.

    زمان مناسب بازدید دریاچه بزنگان سرخس

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خراسان رضوی، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این دریاچه هستند.

    وسایل مورد نیاز دریاچه بزنگان سرخس

    منابع تغذيه آبي اين درياچه را تعدادي چشمه سطحي و عمقي و همچنین بارش هاي سالانه تشكيل مي دهد و بطور متوسط سالانه يك متر نوسان آبي دارد كه عمده ترين عامل كاهش سطح آب تبخير مستقيم است.

    نکات مثبت دریاچه بزنگان سرخس

    بهتر است بدانید که این منطقه سال ها تحت مطالعه و نظارت بوده و اقدامات لازم جهت ارتقاء سطح و تبديل آن به يكي ازمناطق چهارگانه به عمل آمده است.

    سایر اطلاعات دریاچه بزنگان سرخس

    عميق ترين نقطه درياچه 12 متر و عمق متوسط آن 8 متر است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.