2
از2 نظر

دژ بسطام قره ضیاءالدین

    2243
    نمایش

    همانطور که در بالا ذکر کردیم، دژ بسطام در ارومیه یکی از معروف ترین محوطه های اورارتویی است که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی گردد و از مهمترین دژهای تاریخی آذربایجان غربی محسوب می شود. در ایران قلعه های با کارکردهای مختلفی ساخته می شدند که برخی از آن ها کارکرد نظامی داشتند و برخی دیگر هم به عنوان محل اسکان والی شهر یا ایالت مورد استفاده قرار می گرفتند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دژ بسطام قره ضیاءالدین

    دژ بسطام در همسایگی روستای بسطام در باختر شهر قره‌ضیاءالدین در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی جای گرفته است. دژ بسطام قره ضیاءالدین در بالای کوهی در کنار روستای بسطام قرار گرفته و دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که به دره پایین آن اشراف کامل دارد.

    زمان مناسب بازدید دژ بسطام قره ضیاءالدین

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    نکات مثبت دژ بسطام قره ضیاءالدین

    در سال های اخیر به منظور محافظت از این بنای تاریخی و ارزشمند عملیات فنس کشی در اطراف قلعه در حدود ۶۲۰ متر انجام شده است. عملیات مرمت هم در سال ۱۳۹۶ به دلیل آماده سازی برای ثبت جهانی به صورت جدی تری دنبال شده است.

    تاریخچه دژ بسطام قره ضیاءالدین

    دژ بسطام قره ضیاءالدین به دستور روسای دوم (۶۴۵-۶۸۵ پیش از میلاد) ساخته شده و یکی از مهم‌ترین شهرهای اورارتویی زمان خود بوده‌است. این دژ پس از چیرگی قوم ماد بر این منطقه به‌صورت متروک رها شده و تنها در دوران قرون وسطی (هم‌زمان با دوره مغول) توسط گروهی از مسیحیان بکار گرفته شده که از آثار آنها نقش صلیبهایی روی صخره‌ها باقی مانده‌ است.

    ویژگی‌ها دژ بسطام قره ضیاءالدین

    کاوش های باستانی نشان می ‌دهد که قلعه بسطام طی 50 سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه‌های مخفی خروج مخصوص بوده است.

    قلعه بسطام دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که روی صخره‌ای بلند، مشرف به دره‌ای بزرگ قرار دارد.سه اشکوب تحتانی مشتمل بر دروازه، مهمانسرا، اصطبل و قرارگاه سربازان، اشکوب میانی که معبدی است با اطاقهای متعدد و اشکوب فوقانی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونتگاه، مقر فرماندهی و راه‌های خروجی به بیرون از قلعه نیز قسمتهای اصلی این دژ باستانی است.

    سیمای عمومی دژ بسطام قره ضیاءالدین

    دیوارهای موجود در قلعه، از سنگ های بزرگ ساخته شده و دارای پیش آمدگی و فرورفتگی هایی به شیوه معماری دوره اورارتویی است.

    سایر اطلاعات دژ بسطام قره ضیاءالدین

    هیئت باستانشناسی آلمانی طی کاوش های باستانی از 1969 - 1978 در ناحیه بسطام و اطرافش چهار دژ اورارتویی، یکی در بسطام و سه تای دیگر در قلعه اوغلو، اوزوب تپه و آشاقی قوریل (هریک در چند کیلومتری بسطام ) و یک کتیبه آسیب دیده اورارتویی و مقادیر قابل توجهی ظروف سفالی و فلزی کشف کردند.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.