5
از2 نظر

پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    1011
    نمایش

    پناهگاه حيات وحش رباط شور، تنها یکی از چندین پناهگاه حیات وحش ایران و جاذبه طبیعی موجود در استان خراسان جنوبی است که در مسير حاشيه جاده فردوس-بشرويه به سمت بشرويه تا تقاطع رودخانه کلاوگي قرار دارد. از آن جایی که این جاذبه زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری است، ارزش فراوانی داشته و از سال 1389 تحت حفاظت قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    پناهگاه حيات وحش رباط شور، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی استان خراسان جنوبی است که در مسير حاشيه جاده فردوس-بشرويه قرار دارد. این جاذبه ارزشمند زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری است و از سال 1389 تحت حفاظت قرار گرفته است.

    تاریخچه پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    از مصوبات سفر رياست محترم جمهور به استان خراسان جنوبی، ارتقاء سطح منطقه رباط¬شور از آزاد به پناهگاه است.

    در همين راستا پناهگاه حيات¬وحش رباط¬شور به استناد بند "الف" ماده 3 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست و با مصوبه شماره 347 شوراي عالي حفاظت محيط زيست، در تاریخ 14/9/89 و شماره روزنامه رسمي 19167 در تاریخ 29/9/89 ارتقاء سطح يافته است.

    سیمای عمومی پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    هنگام بازدید از این جاذبه، شاهد طبیعتی بکر خواهید بود که زیستگاه مناسبی برای بسیاری از جانوران و گیاهان است. از گونه های شاخص این منطقه، می توان به کل و بز و آهو که زیستگاه اصلی آن ها به ترتیب کوه رباط شور و ریگ رباط شور است، اشاره کرد.

    گونه های مختلفی از پستانداران چون خرگوش، جوجه تیغی، گربه شنی ، سیاه گوش ، روباه معمولی ، روباه شنی ، زرده بر، خفاش ، گرگ، شغال و کفتار و همچنین، انواع جوندگان مانند تشی ، پامسواکی و... در پناهگاه حیاط وحش رباط شور زیست می کنند.

    پرندگان مشاهده شده در این منطقه شامل کرکس، کبک ، تیهو، هوبره، انواع کوکر، دودوک، سبزقبا، چکاوک ،سنگ چشم وسایر گنجشک سانان، انواع مختلفی از پرندگان شکاری بزرگ وکوچک از قبیل عقاب، سارگیه ، دلیجه و... می شود.

    زمان مناسب بازدید پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل بهار و پاییز می تواند زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه باشد.

    ویژگی‌ها پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    از ویژگی های خاص این جاذبه وجود آثار ملی چون آب انبار شور و کاروانسرای رباط شور در داخل آن است. همچنین، از دیگر ویژگی های قابل توجه این جاذبه می توان به پوشش گیاهی غنی آن که با وجود عواملی چون اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی، کمبود بارندگی و خشکسالی های مداوم شکل گرفته، اشاره کرد.

    سایر اطلاعات پناهگاه حیات وحش رباط شور فردوس

    پناهگاه حیات وحش رباط شور در فاصله 60 کيلومتري غرب شهرستان فردوس قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 1200متر است.

    حدود اربعه آن به شرح زیر است:

    شمالاً، از محل اتصال راه خاکي بشرويه به چاهنو با جاده شرکت گاز و در مسير اين جاده به طرف شرق تا محل اتصال آن به راه خاکي محله دامداري آقاي جعفرزاده به روستاي پلوند.

    شرقاً، در مسير جاده خاكي محله دامداري آقاي جعفرزاده تا دامداري مذكور به شرق تا پوزه ريگي و سپس در خط مستقيم مفروض تا حوض حاجي مندلي، چاه طبسي و از آنجا مستقيم به طرف جاده آسفالته فردوس به بشرويه تا حريم جاده مذكور.

    جنوباً، از حريم جاده آسفالته فردوس- بشرويه به سمت بشرويه تا 10 كيلومتري پاسگاه شهيد زارع مستقيماً به طرف شمال و از نقطه فوق مستقيم متصل به راه خاكي رباط شور به سد کلاوگي و در مسير راه خاكي تا سد كلاوگي و سپس در امتداد مسير كوره راه تا حوض آقا.

    غرباً، از حوض آقا مستقيماً متصل به حريم جاده خاکي بشرويه به چاهنو (حدود 12 کيلومتر مانده به تقاطع آن با جاده شرکت گاز) به سمت چاه نو در حريم جاده فوق تا اتصال آن به جاده خاکي شرکت گاز.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.