0
از0 نظر

چشمه بلقیس چرام

    453
    نمایش

    چشمه بلقیس باغی تفریحی در شهرستان چرام واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است که زیبایی منحصر به فرد آن رؤیای بلقیس ملکه سبا در ایوان سلیمان نبی را تداعی می‌کند. باغ چشمه بلقیس در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی و در 9 کیلومتری شرق شهر چرام، در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.این اثر تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات چشمه بلقیس چرام

    در 3 کیلومتری شهر چرام یکی از پرجاذبه‌ترین باغ‎های سنتی ایرانی و از پر رونق‌ترین مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که به صورت گستره‌ای پردرخت در آغوش حصارهای کوتاه سنگی خودنمایی می‌کند.

    این باغ که با الهام از افسانه‌های کهن ایران، به خاطر زیبایی بی‌نظیرش به نام بلقیس معروف شده است، چشمه‌هایی پرآب درختان سیب، انار، سرو، بیدمجنون و نخل‌های سربه‌فلک کشیده‌اش را آبیاری می‌کنند.

    تاریخچه چشمه بلقیس چرام

    چشمه بلقیس در اوایل حکومت پهلوی دوم توسط دو برادر به نام‏‌های اسکندرخان و جان‌محمدخان چرامی طراحی و ایجاد شد و یادآور باغ‌های زیبای دوره اسلامی است.

    آنگونه که شواهد نشان می‌دهد چشمه بلقیس در زمان‌های بسیار دور تفرجگاه پادشاهان زمان بوده است.

    این بنا به گفته اهل منطقه توسط زنی به نام بلقیس حدود اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث شد.

    در سال 1327 مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام کردند و در سال 1338 شخصی به نام اسکندر خان چرامی آن را خریداری شد و به گسترش آن اقدام کرد.

    ویژگی‌ها چشمه بلقیس چرام

    این باغ با مساحتی در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهایی چون 4 برج به ابعاد 70 *150 متر در ضلع غربی باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقی آن صخره‎ای بزرگ به ارتفاع 20 متر تشکیل شده است.

    زمان مناسب بازدید چشمه بلقیس چرام

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    سیمای عمومی چشمه بلقیس چرام

    این باغ از شمال به جاده "چرام گچساران"، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوههای همجوار محدود می‎شود. چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می‎شود.

    پوشش گیاهی این باغ به‌دلیل واقع شدن در منطقه گرمسیری شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای مانند گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و غیره بوده و بوته‎های گیاهی گوناگون و گل‌های مختلف نیز در آن به چشم می‎خورد. این استخر، باغچه‎ای به قطر 4 متر پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گل‌های زیبا و متنوع را در آغوش گرفته است.

    وسایل مورد نیاز چشمه بلقیس چرام

    وسایل پیک نیک واسکان موقت(چادر و...)

    امکانات ویژه چشمه بلقیس چرام

    اینجاذبه دارای امکانتی همچون: سرویس بهداشتی حمام و آلاچیق است .

    سایر اطلاعات چشمه بلقیس چرام

    نظام آبیاری این باغ بر اساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چند چشمه فرعی است که توسط نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان می‎یابد و پس ازگذر از جای جای باغ و تراوش خنکای خود به گردشگران، به استخری دایره‌ای شکل به شعاع 10 و عمق 1.5 متر می‎ریزد و پس از ریزش در استخر از مسیر خروجی وارد رودخانه فشیان شده تا دشت پر عطش چرام را سیراب کند.

    پیشنهاد ویژه چشمه بلقیس چرام

    گلزار شهدای گمنام چرام در 30 متری - باغ عمران در 40 متری - شهر چرام در 4 کیلومتری پیشنهاد میکنیم از این جاذبه ها بازدید کنید.

    نکات مثبت چشمه بلقیس چرام

    این اثر تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.