0
از0 نظر

کوه رنج

    1593
    نمایش
    قله  رنج با سه هزار و هشتصد و پنجاه متر ارتفاع در منطقه ای حد فاصل دو استان فارس و کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد. شهرستان اردکان یا سپیدان در شمال و شهرستان نورآباد در غرب این ارتفاع و در فاصله 50 کیلومتری از آن قرار دارد.
    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کوه رنج

    قله در منطقه ای حد فاصل دو استان فارس و كهكیلویه و بویراحمد قرار دارد. شهرستان اردكان یا سپیدان در شمال و شهرستان نورآباد در غرب این ارتفاع و در فاصله ۵۰ كیلومتری از آن قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید کوه رنج

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    وسایل مورد نیاز کوه رنج

    وسایل مناسب کوهنوردی

    شرایط استفاده کوه رنج

    طریق جاده شیراز به اردکان، نرسیده به اردکان جاده ای منشعب می شود که پس از مدت زمان کوتاهی به سه چاه رسیده و با مقدار کمی راهپیمایی به پناهگاه رُنج می رسیم (1). در مقابل این پناهگاه قله مخروطی رنج دیده می شود. زیر قله پوشیده از شیب های تند و صخره ها و دیوارهاست که هر چه به سمت گردنه شمالی آن امتداد می یابند از مقدارشان کاسته می شود. شبی را در این پناهگاه زیبا به سر می بریم و صبح با ادامه مسیر به سمت شمال در میان کاسه غربی قله، خود را به زیر گردنه شمالی قله می رسانیم (2). سپس به تدریج از طریق مسیری پاکوب در سینه کش کوه به سوی گردنه ارتفاع گرفته برروی گردنه 3400 متری شمالی رُنج قرار می گیریم (3). در سمت شمال قلل رشته کوه دنا و در غرب قلل کم ارتفاع ممسنی و در شرق قلل 3100 متری کوه کُر دیده می شوند. مسیر صعود با از امتداد خط الرأس به سمت جنوب ادامه یافته، با عبور از امتداد چند شاخه سنگلاخی به قله نوک تیز رُنج می رسیم. دیدار برج های حجال دنا در میان لکه برف های تابستانی منظره ای دل انگیز و فراموش نشدنی به شمار می رود. دره رودخانه کر بسیار عمیق دیده می شود. و قلل کوه های ساران بسیار خوش منظره به نظر می رسند. از مسیر صعود شده مجدداً به گردنه شمالی و سپس به پناهگاه باز می گردیم. بهترین زمان صعود به قله رُنج خردادماه است.

    ویژگی‌ها کوه رنج

     برج نوك تیز و كاملاً مشهود قله در جاده شیراز به اردكان بر روی امتداد خط الرأس جنوبی رشته كوه دنا قرار دارد. آبادی كمر در شمال این خط الرأس و امتداد جنوبی آن به طور منقطع به كوه های كم ارتفاع تری منتهی می شود.

    سایر اطلاعات کوه رنج

    وضعیت قله در زمستان : حجم برف زیاد اردیبهشت ماه در اطراف پناهگاه و باد شدید بر روی خط الرأس از جمله مشكلات صعود زمستانی قله رُنج محسوب می گردند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.