4
از1 نظر

گنبد جبلیه کرمان

    2964
    نمایش

    گنبد جبليه كه با نام هايی مثل گنبد گبر و گنبد نيز شناخته مي شود، تنها يكی از چندين جاذبه تاريخی و تماشايی استان كرمان است كه در شرقی ترين قسمت شهر قرار دارد و بنای آن از سنگ و گچ ساخته شده است. قدمت اين گنبد که در ضلع غربی ميدان صاحب الزمان واقع شده، به اواخر دوره ساسانی يا اوايل دوره اسلامی مربوط می شود و همه ساله مورد توجه بسياری از بازديدكنندگان قرار می گيرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد جبلیه کرمان

    گنبد جبلیه کرمان را به نام گنبد گبری نیز می‌شناسند. احتمالا در دوره‌های قبل از اسلام بنیان‌گذاری و در دوره سلجوقی تکمیل شده باشد. از سبک معماری این بنا استنباط می‌شود یا مربوط به اواخر دوره ساسانی است و اوائل اسلام مرمت شده و یا اینکه در اوائل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا شده است.

    در ساخت گنبد جبلیه کرمان به جای آب از شیر شتر استفاده شده که مورخان و معماران دلیل استحکام این بنا را همین امر می‌دانند. همچنين، این گنبد 8 ضلعی تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به 3 متر می‌رسد. در 8 طرف گنبد جبلیه، 8 در به عرض 2متر قرار دارد که امروزه تنها یکی از آن ها باز است.

    تاریخچه گنبد جبلیه کرمان

    تاريخ ساخت بنای گنبد جبلیه کرمان معلوم نيست و در نوشته‌های تاريخی نيز به هدف از ساخت آن اشاره‌ای نشده است. از شواهد و قراين برمی آيد كه اين بنا در دوره‌های قبل از اسلام بنيان گذاری و در دوره سلجوقی تكميل شده باشد. گنبد جبليه را گنبد گبری هم ناميدند كه بر اين مبنا می توان قدمت بنا را به قبل از اسلام نسبت داد.

    س

    سیمای عمومی گنبد جبلیه کرمان

    سقف گنبد جبلیه کرمان از آجر ساخته شده و داخل آن ظاهرا دارای تزیینات گچبری بوده که قسمت بالای آن ریخته و قسمت پایین بنا اگر تزییناتی هم داشته از بین رفته است. مصالح به کار رفته در دیوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل است.

    سیمای عمومی گنبد جبلیه کرمان

    سقف گنبد جبلیه کرمان از آجر ساخته شده و داخل آن ظاهرا دارای تزیینات گچبری بوده که قسمت بالای آن ریخته و قسمت پایین بنا اگر تزییناتی هم داشته از بین رفته است. مصالح به کار رفته در دیوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل است.

    ویژگی‌ها گنبد جبلیه کرمان

    قف گنبد را از آجر ساختند و داخل گنبد ظاهرا داراي تزيينات گچبري بوده كه قسمت بالاي آن ريخته و قسمت پايين بنا اگر تزييناتي هم داشته از بين رفته است. مصالح بكار رفته در ديوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بيرون و آهك از داخل است. گنبد جبليه در سال ‪ ۱۳۱۶‬هجری شمسی به ثبت آثار ملي رسيد و در سال ‪۱۳۸۳‬ پس از مرمت به گنجينه جبليه (كتيبه‌هاي تاريخي) تبديل شد.

    از كتيبه‌های موجود در اين گنجينه می توان به كتيبه مسجد آبدر اشكان رابر بافت اشاره كرد. اين كتيبه يكی از قديمی ترين كتيبه‌های موجود در اين گنجينه است كه مربوط به بناي يادبود يك مسجد در ارتفاعات شمال شهر رابر آبادي آبدر اشكان (اشكون) واقع در شهرستان بافت است. اين كتيبه بر روي قطعه سنگی طبيعی و به خط كوفي اجرا شده و مضمون آن به اين شرح است: امر ببنا هذالمسجد يحيی بن عبدالله بن يوسف في سنته خمسه عشرين و اربع مائه غفرالله له. كوچكترين سنگ قبر كشف شده در استان كرمان نيز در اين گنجينه نگهداری می شود. اين سنگ در سال ‪ ۱۳۷۷‬توسط احمد ايلاقي كشاورز دهستان قائم‌آباد كشف و تحويل سازمان ميراث فرهنگی استان كرمان شد.

    سایر اطلاعات گنبد جبلیه کرمان

    در میان سنگ قبرهای موجود در گنجینه جبلیه سنگ قبر میرزا آقاخان، پسر میرزا احمد علی خان وزیری نویسنده تاریخ کرمان نیز به چشم می‌خورد. به گفته دکتر باستانی پاریزی مورخ معاصر کرمانی، وی در امر تالیف کتاب تاریخ کرمان با پدرش همکاری داشته است.

    در بین وقف نامه‌ های سنگی موجود در گنجینه جبلیه، کتیبه وقف آتشکده روستای قناتغستان نیز جالب توجه است. این وقف نامه بعد از تخریب آتشکده، توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان کرمان به این سازمان منتقل شد و هم‌ اکنون در این گنجینه نگهداری می‌شود. این وقف نامه مربوط به سال ۱۲۸۲ هجری قمری است. گنبد جبلیه کرمان در ۲۹ آذر ۱۳۱۶ به شماره ۲۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    وسایل مورد نیاز گنبد جبلیه کرمان

    برای بازدید از این جاذبه، کفش مناسب پیاده روی، ضد آفتاب و دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید گنبد جبلیه کرمان

    با توجه به وضعيت آب و هوايی استان كرمان، فصل های بهار و پاييز زمان مناسبی براي بازديد از اين جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.