4
از3 نظر

گنبد سرخ مراغه

    715
    نمایش

    گنبد سرخ مراغه که در جنوبی‌ترین قسمت شهر واقع شده که اهالی مرند آن را به «گنبد قرمز» می‌شناسند. عده‌ای از پژوهشگران معتقدند این بنا قبل از ساخت رصدخانه مراغه، نقش مهمی در تعیین ماه‌های سال و ساعات روز داشته است. معماری گنبد سرخ، از سبک آذری الهام گرفته و بنایی مربع ‌شکل و متشکل از سردابه و اتاق اصلی است .این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 134 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد سرخ مراغه

    گنبد سرخ مراغه بنایی مربع‌شکل است متشکل از سردابه و اتاق اصلی که برروی سکوی سنگی قرار دارد و به وسیلهٔ هفت ردیف پله می‌توان به آن دسترسی یافت. پنج پله در جلوی سکو واقع شده و پلهٔ ششم و هفتم جزء آستانهٔ درگاه محسوب می‌شوند.

    تاریخچه گنبد سرخ مراغه

    آنچه از این کتیبه‌ها برداشت می‌گردد این است که بنای گنبد سرخ در سال ۵۴۲ هجری به‌دستور «عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم» رییس آذربایجان در دورهٔ سلجوقیان و به وسیلهٔ «بنی‌بکر محمد بن بندان بن محسن معمار» ساخته شده‌است.همچنین علامت سایپا از کتیبه های فیروزه ای روی سردر این بنا برداشته شده است.

    ویژگی‌ها گنبد سرخ مراغه

    گنبد سرخ مراغه یکی از قدیمی‌ترین بنای دورهٔ اسلامی در استان آذربایجان شرقی است که در قسمت جنوب غربی شهر مراغه قرار گرفته‌است. قسمت داخلی بنا به صورت فضایی مربع شكل است كه سه ضلع آن هر كدام دو طاق نما همانند نمای خارجی تعبییه شده است. در گذشته در طول گنبد كتیبه ای گچبری شده مزین به آیات قرآنی بوده كه به مرور زمان ازبین رفته است. چهار روزن در چهار طرف بنا و نیز روزنی در مركز گنبد نور فضای داخلی را تامین می كند.

    سیمای عمومی گنبد سرخ مراغه

    سبک معماری گنبد سرخ مراغه به شیوه رازی است. مای سه ضلع شرقی، غربی و جنوبی گنبد سرخ هر یك دارای دو طاق نمای آجری با طرحهای تزئینی و سه طاق مزین به آجركاری تخمیری می باشد.گنبد بنا دارای دوپوشش است. پوشش داخلی به صورت عرقچین و پوشش خارجی آن كه به طور كامل فرو ریخته؛ به فرم هرمی بوده است. كف اتاق را از قطعات سنگ تراشیده مفروش كرده و دیوارهای داخلی بنا را با گچ اندود نموده اند.

    از ظواهر امر این چنین برمی آید كه مقبره اصلی در درون دخمه قرار داشته و اتاق فوقانی، مسجد كوچكی بوده كه پخش نذورات و قرائت قرآن در آن صورت می گرفته است با شروع ساخت این بنا دورهٔ رازی در معماری ایران به پایان رسیده و این بنا نقطهٔ عطف و شروع معماری آذری می‌باشد که تلفیق آجر و کاشی و استفاده از کاشی در تزیین بناهای تاریخی در ایران از مشخصه‌های این دوره‌است. در بازدید آنوبانینی مشاهده شد ورودی گنبد سرخ به سوی شمال باز می شود و شامل درگاه بلند و زیبایی است كه آجركاری پر نقش و نگار ظریفی همراه با كاشی های فیروزه ای كه تازه در معماری سلجوقی متداول گشته بود زینت یافته است.

    اطراف این آجركاری را كتیبه ای به خط كوفی احاطه نموده كه متن آن چنین است: "امر بینا هذه القبه، الامیر الرءیس العالم فخرالدین عمادالاسلام قوام آذربایجان ابوالعز عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم الله علاه". بر بالای آن كتیبه ای افقی به خط كوفی مشاهده می شود كه متضمن تاریخ بنای كتیبه می باشد: "بنی المشهد فی الحادی عشر من شوال سنه اثنین و اربعین و خمسا".

    زمان مناسب بازدید گنبد سرخ مراغه

    زمان مناسب بازدید در فصل تابستان و بهار است.

    سانس‌ها گنبد سرخ مراغه

    مدت زمان بازدید از این جاذبه کمتر از یک ساعت است.

    نکات مثبت گنبد سرخ مراغه

    این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

    سایر اطلاعات گنبد سرخ مراغه

    براساس اطلاعاتی که تاکنون به‌دست آمده، گنبد سرخ پیش از رصدخانه مراغه ساخته شده است و به‌همین دلیل از سوراخ‌های موجود در ضلع‌های این بنا برای پی بردن به روز‌ها و ماه‌ها استفاده می‌شد. سقف این بنا نیز ساختار جالبی دارد که تماشای آن هیجان‌انگیز است.

    نکات منفی گنبد سرخ مراغه

    باوجود اینکه فضاسازی اطراف گنبد سرخ به خوبی انجام شده است اما در واقع امکانات خاصی را در آن شاهد نیستیم و تنها سرویس بهداشتی در آن وجود دارد.

    همچنین متاسفانه تابلوهای شهری هیچ کدام در بردارنده اطلاعاتی در خصوص شیوه رسیدن به گنبد سرخ نیست به همین دلیل بسیاری از گردشگران دچار مشکلاتی می شوند.

    شرایط استفاده گنبد سرخ مراغه

    بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    رسیدن به گنبد سرخ مراغه برای افرادی که آشنایی زیادی با این شهر ندارند، کار نسبتا سختی است. برای رسیدن به گنبد سرخ باید به کمربندی جنوبی رفت و سپس از طریق خیابانی که در کنار پمپ بنزین قرار دارد به گنبد مذکور رسید. اما چون تابلو‌های خیابانی برای مسیردهی به گردشگران برای رسیدن به گنبد سرخ وجود ندارند، به‌همین دلیل بهتر است که از مردم محلی میهمان‌نواز این شهر پرس‌و‌جو کنید تا خود را به گنبد سرخ برسانید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.