3.5
از11 نظر

دره شمخال قوچان

    5657
    نمایش

     دره شمخال، تنها یکی از چندین جاذبه بکر و طبیعی موجود در استان خراسان رضوی به شمار می رود که همه ساله بازدید از آن مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان و عکاسان قرار می گیرد. این دره 18 کيلومتر طول دارد و از روستاي شمخال در کيلومتر 70 جاده قوچان به باجگيران آغاز مي شود و در سوي ديگر به اراضي درونگر در جاده قوچان به درگز ختم مي شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دره شمخال قوچان

    چشمه های ابتدای دره در ادامه رودخانه ای را می سازند که شالیزارهای درونگر را سیراب می کند. دره شمخال با دیواره های بلند و عرض کم، طبیعتی بی نظیر دارد. در میدان فلسطین قوچان، سواری های شخصی علاقه مندان را به روستای شمخال می رسانند و در صورت هماهنگی دوباره از انتهای دره به قوچان بر می گردانند. همچنین، طول دره در حدود 18 کیلومتر است و ارتفاع دیواره تا 200 متر برآورد شده است.

    شرایط استفاده دره شمخال قوچان

    بهتر است بدانید که جاده دسترسی به این دره تا روستای شمخال آسفالته است و از تونل بلند باجگیران عبور می کند.

    تاریخچه دره شمخال قوچان

    شمخال نام یک نوع تفنگ قدیمی و دست ساز و قوی به زبان کردی کرمانجی بوده است. کردی کرمانجی ضرب المثلی دارد به این مضمون که “مگر تیر شمخال به تو خورده است”. این ضرب المثل برای افرادی به کار می رود که در واکنش به یک اتفاق نه چندان مهم، گریه و ناله بسیار سر می دهند.

    ویژگی‌ها دره شمخال قوچان

    دره شمخال که نام خود را از روستایی کوهپایه ای به همین نام گرفته از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است . این روستا بنای تاریخی کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب و منابع غنی آب، تاثیر فراوانی در شکل گیری روستا داشته است.

    سیمای عمومی دره شمخال قوچان

    دره دارای شیب ملایمی است که در ورودی خود روستایی به همین نام با بافت مسکونی متراکم را جای داده و استمرار آن درمیان دره خوش آب وهوای شمخال موقعیت منحصر به فردی به این روستا داده است.

    در مدخل ورودی زو (دره ) رودخانه ای فصلی جاری است. در فاصله 10 كيلومتري از ابتداي دره، فضاي جذاب و ديدني به نام «حمام آب» وجود دارد كه پذيراي تعداد كثيري از گردشگران در فصل تابستان است. خروجي دره، زمين هاي كشاورزي و برنج كاري روستاي «درونگر» است كه در جاده قوچان درگز واقع شده است.

    پوشش گیاهی دره شامل گردو، انجیر، زردآلو، چنار، بید، سپیدار، تمشک، موسیر، آنوخ (کاکوتی)، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، گژی (زالزالک) و سدها گیاه وحشی و دارویی دیگر است.

    سایر اطلاعات دره شمخال قوچان

    شرایط استفاده دره شمخال قوچان

    بهتر است بدانید که جاده دسترسی به این دره تا روستای شمخال آسفالته است و از تونل بلند باجگیران عبور می کند.

    سایر اطلاعات دره شمخال قوچان

    زمان مناسب بازدید دره شمخال قوچان

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.