0
از0 نظر

قلعه سلاسل شوشتر

    688
    نمایش

    قلعه سلاسل شوشتر، تنها یکی از چندین جاذبه باستانی و ارزشمند استان خوزستان که در شمال‌ غربي شهرستان شوشتر و در کنار رودخانه شطيط خودنمایی می کند. قدمت اين جاذبه بر طبق برخي روايات به دوره ساساني مربوط مي‌شود در حالی که به گفته راولينسون، اين قلعه همان قلعه باستاني مربوط به دوران ساساني نيست. این قلعه با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه سلاسل شوشتر

    قلعه سلاسل، از جاذبه های قدمت دار و دیدنی شهرستان شوشتر است که در طی این سال ها، چندین بار بازسازی شده و ویرانی‌هایی که در حال حاضر به چشم می‌خورد مربوط به قلعه به جامانده از دوران قاجار است. این بنا دارای 2 در بزرگ است و در سمت شمال و شمال شرقی آن خندقی وجود دارد که در جنوب به نهر داریون منتهی می‌شود.

    تاریخچه قلعه سلاسل شوشتر

    نام سلاسل که بر روی این قلعه گذاشته شده، به عقیده برخی افراد مربوط به شخصی به نام ابی سلاسل است که در قرن 4 زندگی می‌کرده و قلعه را تعمیر و مرمت کرده است. سپس در دوران قاجار توسط والی خوزستان، عمارتی حکومتی و سه طبقه در سمت شمال این قلعه بنا شد.

    در زیر قلعه سلاسل ظاهراً 5 شوادان بزرگ قرار داشته و با شوادان‌های سطح شهر در ارتباط بوده که شوادان بزرگ قلعه که در دوران نظام السلطنه مافی در سال 1307 بازسازی و مرمت شد، امروزه به چشم می‌خورد. کف و دیوارهای آن توسط کاشی‌های آبی رنگ تزئین شده و در بالای سی‌سرای نزدیک شوادان یک بادگیر وجود داشته که روی تونلی از زیر قلعه بنا شده است.

    ویژگی‌ها قلعه سلاسل شوشتر

    این قلعه جزء قلعه‌های چند وجهی بوده و بنای بیضی شکل دارد که در دوره های مختلف بازسازی و تعمیر شده است. یک بار به دست فتحعلی خان پسر واخشتوخان در قرن 11 هجری و بار بعد در سال 1237 به دست محمد علی میرزای دولتشاهی. همچنین یک بار هم به فرمان نظام السلطنه حسینقلی خان مافی در سال 1307 مرمت کامل شده است.

    از ویژگی های دیگر این قلعه می توان به برج های مدور آن اشاره کرد و در دوران اخیر نیز دارای تأسیساتی چون نانوایی، اصطبل، حمام، سربازخانه، اسلحه‌خانه، آشپزخانه و حیاط‌های متعدد بوده است.

    سیمای عمومی قلعه سلاسل شوشتر

    3 سی‌سرا بزرگ در این قلعه وجود دارد که کار تهویه هوا را انجام می‌داده و ظاهرا بزرگان نظامی در این شوادان در تابستان استراحت می‌کردند و در قسمت شمالی‌تر، یک عمارت 3 طبقه بزرگ قرار داشته که قسمت‌های زیرین بزرگتر از دیگر طبقه‌ها بوده و بالاترین طبقه ظاهرا تماشاخانه بوده و حوض بزرگی در میان آن وجود داشته است.

    این قلعه به جز نقش دفاعی که در شهر شوشتر بر عهده داشته‌، مرکز کنترل نهر داریون و محل استقرار والی خوزستان نیز بوده است.

    نکات منفی قلعه سلاسل شوشتر

    در دهه 40 باقیمانده قلعه را ویران کردند و از مصالح آن در قسمت غربی قلعه، ساختمان ادارات دارائی قند و شکر و غله و دخانیات احداث شد و امروزه تنها بخش‌هایی از آن قابل بازدید است.

    زمان مناسب بازدید قلعه سلاسل شوشتر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان خواهند بود.

    سایر اطلاعات قلعه سلاسل شوشتر

    این جاذبه در تاریخ 10 آبان سال 1354 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1117 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    شرایط استفاده قلعه سلاسل شوشتر

    بازدید از این جاذبه رایگان است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.