0
از0 نظر

آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    469
    نمایش

    آبشار پیران، سرپل ذهاب که به نام آبشار ريجاب کرمانشاه هم شناخته می شود، در نزدیکی روستای شالان و 9 کیلومتری سرپلذهاب در استان کرمانشاه واقع است. این آبشار که ارتفاع آن حدود صد متر است، از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود.آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    پیران از جمله روستاهای جلگه‌ای، کوهستانی است که با توجه به منابع آبی مناسب از شرایط بسیار خوبی در جذب گردشگر برخوردار است. باغات متعدد، آبشار پیران و بافت طبیعی و فوق العاده منطقه و نزدیکی آن به شهرستان سرپل ذهاب علاقمندان زیادی را برای تفریح به آنجا می‌ کشاند.

    پیشنهاد ویژه آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    این منطقه جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد كه یکی از آثار تاریخی بسیار مهم ایران به نام نقش صخره ای آنوبانی نی در آن واقع شده است، بابایادگار و زیارتگاه مقدس آن نیز در این منطقه می باشد. سراب اسکندر، مجموعه دیدنی و بسیار عجیب قلعه یزدگرد یادگار یزدگرد سوم بر بلندای کوه های صعب العبور دالاهو، قبرستان و مقبره ابودجانه از دیگر جاذبه های منحصر به فرد سرپل ذهاب و ریجاب می باشد.

    سیمای عمومی آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

     آبشار ریجاب آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است. طبقه سوم آبشار ریجاب در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی ‌شود.

    زمان مناسب بازدید آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    ویژگی‌ها آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    آبشار پیران ( آبشار ریجاب) نام خود را از روستای پیران واقع در پایین دست خود گرفته است که در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است. ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره ها تا پایین ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است که البته با توجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آبریز حدود ۱۰۰ متر است.

    شرایط استفاده آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    برای دیدن این آبشار از دو مسیر میتوان استفاده نمود. مسیری که به پای آبشار منتهی میگردد از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم میشود. از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد که در حال حاضر حدود دو سوم از آن به صورت سنگفرش مناسبی بهسازی شده است.

    مسیر دیگر از منطقه ریجاب گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره های مشرف بر آبشار ختم میشود. موقعیت مکانی این نقطه به گونه ایست که منظره و نمایی بسیار زیبا از آبشار را از روبروی آن به نمایش میگذارد و ابهتی خاص دارد. نکته جالب آن است که برای رفتن از بالا به پایین آبشار که فاصله مستقیم آن حدود ۲۰۰ متر است، باید حدود ۴۵ کیلومتر ماشین سواری کنید.

    سایر اطلاعات آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می آید منشأ می گیرد. باغ هایانجیر، زردآلو و انار دردره پیران قرار گرفته رد آب بر دیواره های بلند ریجاب دیده می شود.

    برای رفتن به ریجاب، از کرمانشاه به سمت اسلام آباد غرب و کرند غرب حرکت کرده، و پس از عبور از سرخه دیزه، در ۱۸ کیلومتری سرپل ذهاب، سه راهی ریجاب کاملا مشخص خواهد بود.

    وسایل مورد نیاز آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    نکات مثبت آبشار پیران سرپل ذهاب (آبشار ریجاب)

    آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای دیدن این آبشار از دو مسیر میتوان استفاده نمود. مسیری که به پای آبشار منتهی میگردد از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم میشود. از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد که حدود دو سوم از آن به صورت سنگفرش مناسبی بهسازی شده است. مسیر دیگر از منطقه ریجاب گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره های مشرف بر آبشار ختم میشود. موقعیت مکانی این نقطه به گونه ایست که منظره و نمایی بسیار زیبا از آبشار را از روبروی آن به نمایش میگذارد و ابهتی خاص دارد. نکته جالب آن است که برای رفتن از بالا به پایین آبشار که فاصله مستقیم آن حدود ۲۰۰ متر است، باید حدود ۴۵ کیلومتر ماشین سواری کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.