2.4
از5 نظر

آتشکده آذر برزین مهر

    1198
    نمایش

    جاذبه تاریخی و ارزشمند «آذَر بُرزين مِهر» که با عنوان چهارطاقي ديو يا خانه ديو نيز ناميده مي شود، سومين آتشکده از سه آتشکدهٔ اساطيري-تاريخي مهم آيين زردشت است که در استان خراسان رضوی خودنمایی می کند. این آتشکده در کنار آذر گشنسپ (آتش شاهان و رزميان) و آذر فرنبغ (آتش روحانيان)، در مقام آتش «کشت‌ورزان» از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آتشکده آذر برزین مهر

    آتشکده آذر برزین مهر خراسان در کوه ریوند و بین روستا های مهر و فشتنق قرار دارد که به نام روستای فشتنق ثبت شده و یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانیان و آتشکده دهقانان ‌است.

    این آتشکده در ارتفاع ۲۰۶۱متری از سطح دریا و در کوهستان ریوند بین شاهرود ، سبزوار و در حوالی روستای فشتنق قرار دارد . آتشکده آذربرزین ‌مهر در زبان پهلوی به نام آتور بورگین میتر خوانده می‌ شود به معنی آتش مهر بالنده است . مکان این جاذبه ( به معنی آتش مهر بالنده ) را که ویژه ‌ی کشاورزان یا برزیگران بوده در کوه ریوند می ‌دانند.

    تاریخچه آتشکده آذر برزین مهر

    وجود آتشكده برزين مهر حاكي از اين است كه اين شهر قبل از اسلام از جايگاه ويژه اي بر خوردار بوده است . احتمال ميرود این آتشكده همان آتشكده برزين مهر باشد. محل شهر باستاني كاملا مشخص نيست.

    اين آتشكده هم اكنون در ناحيه ريوند قرار دارد و در شاهنامه فردوسي نام اين منطقه به صورت ريونيز آمده و قدمت آن 5000 سال بيان شده است. همچنین، وجود اين آتشكده نشان از اهميت اين منطقه در گذشته هاي دور دارد.

    ویژگی‌ها آتشکده آذر برزین مهر

    آتشکده آذر برزین‌ مهر یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانیان و آتشکده دهقانان ‌است که در ارتفاع ۲۰۶۱ متری از سطح دریا و در کوهستان ریوند بین شاهرود، سبزوار و در حوالی روستای فشتنق قرار دارد.

    شرایط استفاده آتشکده آذر برزین مهر

    موقعیت جغرافیایی خاص آتشکده آذر برزین مهر خراسان که بسیار دور از مجتمع های زیستی کوچک و روستاهای اطراف قرار گرفته و دسترسی به آن مگر با ساعت ها پیاده روی در جاده های باریک مالرو میسر نمی شود، امکان سوء استفاده‌های چنین را به دور از چشم مسئولان میراث فرهنگی فراهم کرده است.

    سایر اطلاعات آتشکده آذر برزین مهر

    در کنار آتشکده آذر برزین مهر، گیاهی به نام ریواس وجود دارد که طبق مدارک و شواهد موجود در دوره آریایی‌ ها ( هزاره اول تا سوم قبل از میلاد ) از این گیاه نوشیدنی به نام هَومَه درست می ‌شد و در مراسم دینی و مذهبی آریایی‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گرفت.

    موبد اردشیر آذرگشسب درباره‌ ی آتشکده آذربرزین ‌مهر می ‌آورد که ‌: این همان آتشی است که به روایتی اشوزرتشت در زمان برگزیده‌ شدن به پیامبری در دست داشت و دست او را نمی‌ سوزاند. بهرام پژد و شاعر زرتشتی در زرتشت ‌نامه ‌ی خود در این ‌باره می ‌گوید : که آن مهربرزین بی‌ دود بود – منور نه از هیزم و دود بود.

    نکات مثبت آتشکده آذر برزین مهر

    آتشکده آذر برزین مهر خراسان در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید آتشکده آذر برزین مهر

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آتشکده آذر برزين مهر آتشکده آذر آتشکده برزين آتشکده مهر آذر آتشکده آتشکده برزين آذر مهر برزين آتشکده برزين آذر برزين مهر مهر آتشکده مهر آذر مهر برزين آتشکده آذر برزين آتشکده آذر مهر آتشکده برزين آذر آتشکده برزين مهر آتشکده مهر آذر آتشکده مهر برزين آذر آتشکده برزين آذر آتشکده مهر آذر برزين مهر آذر برزين آتشکده آذر مهر آتشکده آذر مهر برزين برزين آتشکده آذر برزين آتشکده مهر برزين آذر آتشکده برزين آذر مهر برزين مهر آتشکده برزين مهر آذر مهر آتشکده آذر مهر آتشکده برزين مهر آذر آتشکده مهر آذر برزين مهر برزين آتشکده مهر برزين آذر آتشکده آذر برزين مهر آتشکده برزين مهر آذر آتشکده مهر آذر برزين آتشکده برزين آذر مهر آتشکده برزين مهر آذر آتشکده آذر مهر برزين آذر آتشکده برزين مهر آذر آتشکده مهر برزين آذر برزين مهر آتشکده آذر برزين آتشکده مهر برزين آتشکده آذر مهر برزين آذر آتشکده مهر برزين مهر آتشکده آذر برزين مهر آذر آتشکده مهر آتشکده آذر برزين مهر آذر آتشکده برزين مهر برزين آتشکده آذر مهر آذر برزين آتشکده مهر برزين آذر آتشکده