1
از3 نظر

آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    1246
    نمایش

    امامزاده زید شهداد یکی از امامزادگان مدفون در استان کرمان به شمار می رود که مقامات و کرامات بسیاری دارد. امامزاده، از قرن های دور مورد توجه مردم شهداد و کرمان بوده و سلاطین و امرا هم توجهی ویژه به آن داشته اند. این امامزاده متبرک، هرساله غبارروبی و عطرافشانی می شود و مردم می توانند از این جاذبه مذهبی دیدن کرده و فضایی معنوی را تجربه کنند. مزار حضرت زید، پس از وفات ایشان در سال 482 هـ.ق توسّط شاهان آل قاورد سلجوقى ساخته شد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) می رسد.

    تاریخچه آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    مزار حضرت زید، پس از وفات ایشان در سال 482 هـ.ق توسّط شاهان آل قاورد سلجوقى ساخته شد.

    ویژگی‌ها آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    مدخل اصلى بقعه، با کاشى ‏هاى گرهى در زمینه گل و بوته به رنگ آبى و زرد و سبز و زیبا آراسته شده است. در قوس بندى ورودی، مقرنس ‏کارى‏ هاى ظریف به همراه کاشی کاری در قوس بندی ورودی، نمای زیبایی را خلق کرده است. ارتفاع بقعه از سطح زمین 18 متر است که هفت متر آن را ایوان حرم تشکیل مى ‏دهد.

    سیمای عمومی آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    بقعه شامل سردر، گنبد مرتفع و زیبا، کاشی کاری هاى معرق فیروزه‏اى، ایوان و صفّه زیبا به نام صفا و ورودی است. تزیینات کاشى‏ کارى، گچ‏برى، نقّاشى، مقرنس‏ کارى، گره سازى و آیینه کارى های بقعه، از نظر معماری، بسیار دیدنی و جذاب است.

    سایر اطلاعات آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    پدر بزرگوار حضرت زید (علیه السلام) علی نام داشت و معروف به بکرآبادی بود از آن جهت به این لقب شهرت یافت که او در منطقه ای به نام بکرآباد جرجان=گرگان سکنی داشت و فرزندان او را نیز بکرآبادیون می گفتند. یکی از صفات بارز حضرت امامزاده زید (علیه السلام) حج گزاردن او با پای پیاده است که ثواب بی شماری نیز برای آن نقل شده است.

    در میان فرزندزادگان ائمه (علیه السلام) حضرت زید جزو معدود ساداتی است که به زیدالحاجی معروف بوده است. همچنین از دیگر خصوصیات وی علم و دانش اوست که او را ممتاز ساخته است دیگر از مشاغل و فضایل حضرت زید را محرابی کرمانی نسابه بودن وی مطرح کرده است.

    بدون شک محل تولد حضرت زید (علیه السلام) در شهر گرگان بوده است. زیرا پدر او سالیان دراز در این شهر سکنی داشته طبق گفته مورخان در همین شهر صاحب اولاد شده است متأسفانه از تاریخ ولادت وی ذکری به میان نیامده ولی با توجه به اینکه پدر وی در ولادت حضرت یحیی الهارونی به سال 424 هـ. ق یا کمی بعد از آن وفات یافته می توان احتمال داد که آن حضرت در سال 395 هـ ق در بکرآباد گرگان به دنیا آمده باشد.

    از تاریخ وفات وی نیز در منابع انساب ذکری به میان نیامده است ولی بر اساس برخی از قراین احتمال داده می شود که آن حضرت در حدود سال های 470 تا 500 هـ.ق وفات یافته است. فرزندان حضرت زید (علیه السلام) را ابوهاشم تمیم، سیدمحمد، سیدحمزه، سیدطالب و سیدحسن ذکر می کنند.

    شرایط استفاده آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از آستان مقدس امامزاده زید شهداد، فصل های بهار و پاییز است.

    وسایل مورد نیاز آستان مقدس امامزاده زید شهداد

    هنگام سفر به زیارتگاه ها، بهتر است پوشش مناسب با این جاذبه مذهبی (چادر برای بانوان) را همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهداد، خیابان طالقانی بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.