3
از8 نظر

امامزاده ازناو (عین) فامنین

    1370
    نمایش

    امامزاده ازناو یا امامزاده عين، تنها یکی از چندین جاذبه مذهبی و تاریخی استان همدان است که برفراز تپه اي طبيعي در قسمت جنوب شرقي روستاي ازناو و 40 کيلومتري شهرستان فامنين واقع شده و خودنمایی می کند. بر اساس منابع موجود قدمت بنای امامزاده به دوران سلجوقیان مربوط می شود و نام آن در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 با شماره 1867 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده ازناو (عین) فامنین

    امامزاده ازناو یکي از مهمترين و زيباترين بناهاي تاريخي شهرستان است؛ این امامزاده بنايي مربع شكل از نوع مقابر چهار ضلعي است كه با تربنه هايي به هشت ضلعي وپس از آن با قوس هايي به شانزده ضلعي تبديل شده وگنبد دو پوسته بر آن استوار شده است.

    ویژگی‌ها امامزاده ازناو (عین) فامنین

    از ویژگی های این جاذبه آن است که با شماره 1867 در تاريخ 21/2/76 به عنوان یکی از آثار ملي ايران رسيده است.

    سیمای عمومی امامزاده ازناو (عین) فامنین

    درگاه ورودي در ميان يك طاق نماي بزرگ با دو طاق كوچك در دو طرف بصورت قرينه قرار گرفته كه فضاي طاق نماي بزرگ با آجر تراش با طرح هاي گياهي و هندسي تزئين شده است. در ديوار عريض ضلع غربي دردرون بنا، راه پله اي آجري احداث شده كه با 15پله راهيابي به پيرامون گنبد را امكان پذير می کند. از طرفي راه ورودي به بخش پيشاني (رخبام) با 6پله در گوشه شمال غربي گنبد با آجر ساخته شده است. اين بنا داراي گنبد دو پوسته است كه گنبد بيروني شبدري تند و گنبد داخلي تند كه با روش آجركاري خفته راسته برروي يك گريو هشت ضلعي (منشور هندسي) ساخته شده است. در قسمت مياني گنبد نيز نورگير وتهويه تعبيه شده است.

    تزئينات آجري متنوع با نقش ها و طرح هاي گياهي وهندسي در امامزاده بكار رفته است. فضاي مياني طاق نماي بزرگ در پيشاني درگاه ورودي، پيچك هاي گياهي در دو طرف آن بصورت عمودي وتك گلبرگهايي درقابي چهار گوش با نقوش اسليمي دريك رديف افقي با آجر تراش تزئين شده است و در قسمت بالاي آن طرحهاي آجري چليپايي كار شده است.

    در پيل پاهاي ديوار ضلع جنوبي نيز تك گلبرگ هاي نيمه شده به همراه پيچك هاي گياهي در يك رديف عمودي قابل مشاهده است وطرح آجري راسته وخفته در ساختمان بنا وگنبد آن انجام پذيرفته است. در وسط فضاي گنبد دار و چهار ضلعي امامزاده يك ضريح چوبي ساده وطرح هاي جدولي مانند كه برروي آن نوشته هايي بخط شكسته نستعليق زيبا وجود دارد كه با مركب يا جوهر آبي رنگ نگارش شده است.

    زمان مناسب بازدید امامزاده ازناو (عین) فامنین

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای سفر به همدان و بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات امامزاده ازناو (عین) فامنین

    درگاه ورودي امامزاده ازناو در ضلع شمالي است؛ ارتفاع بنا از بيرون 70/12 متر واز داخل 20/12 متر و ابعاد هريك از اضلاع چهارگانه از بيرون 10متر واز داخل 5/6*5/6 متر است و ضخامت ديوار ضلع غربي بدليل احداث راه پله از بقيه قسمت ها بيشتر است. بنا داراي پيل پاهايي چسبيده به ديوار است كه علاوه برجلوگيري از رانش گنبد داراي كاربري تزئيني نيز مي باشند كه تعداد آن ها در بيرون 24 و در درون 16عدد است.

    در حاشيه درگاه ورودي، چهارپيل پا كه از روي پي سنگي تا بالا (يعني رخبام نماي ورودي)امتداد يافته، احداث شده است. قطر هريك از آنها 20سانتيمتر و ارتفاع دو تا از آن ها كه بلندتر از بقيه هستند به 80/6 متر مي رسد. در سه ضلع ديگر بنا پيل پاهايي در دو طرف طاق نماهاي فاقد قوس با پوشش تخت ايجاد شدند.

    تاریخچه امامزاده ازناو (عین) فامنین

    طبق نظر محققان، قدمت این جاذبه به دوران سلجوقیان مربوط می شود.

    پیشنهاد ویژه امامزاده ازناو (عین) فامنین

    غار قلعه جوق و امامزاده یونس از دیگر جاذبه های فامنین هستند که بازدید از آن ها را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

    پیشنهاد ویژه امامزاده ازناو (عین) فامنین

    غار قلعه جوق و امامزاده یونس از دیگر جاذبه های فامنین هستند که بازدید از آن ها را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.