0
از0 نظر

ایوان مهدعلیا صفوی

    697
    نمایش

    این ایوان از آثار مهد علیا همسر یا مادر سلیمان صفوی و از بخش‌های اصلی مسجد جامع عتیق در استان قم است. دهانۀ این ایوان ۱۱ ‌متر، طول آن ۱۲ متر و ارتفاعش ۱۴ متر است. این ایوان، که در ۱۱۲۹ق ساخته شده است. این ایوان در سال  1129 بنا شده است. این بنا به عنوان يکي از جاذبه هاي تاريخي قم در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است. وجود کتیبه‌ای ارزشمند و چندین غرفه با کاشی‌کاری‌های زیبا و جدار و جرزهای آجری از بخش‌های دیدنی و مهم این ایوان است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    ویژگی‌ها ایوان مهدعلیا صفوی

    ایوان مهد علیا به دهانه 11 و طول 12 و ارتفاع 14 متر با جدار و جرزهای آجری و محرابی زیبا آراسته به گچ بری و کتیبه ای کمربندی و پوشش رسمی بندی در سه قسمت با غرفه یا صفه های فوقانی است که با چند درگاه از طرفین به دو شبستان شرقی و غربی مرتبط می باشد.

    جرزهای طرفین ایوان به قطر چهار متر و روی هم جرزی سه صفه است که محرابی ساخته شده که صفه اولی و دومی دارای پوشش مقرنس گچی هستند. از صفه دوم این مسجد نیز یک درب به غرفه‌های ایوان باز می‌شود که جلوی آن در حال حاضر مسدود شده است.

    غرفه‌های چهارگانه طرفین ایوان با صفه‌های زیبای مقابل آنها در قطر پایه ساخته شده‌اند و پوشش آن‌ها مانند پوشش سه صفه جنوبی مقرنس گچی است و بغله و اسپرشان با نقشه ملات‌سازی طلایی آراسته شده است. در سینه اسپر صفه‌های مقابل قسمت کاشی‌کاری ورودی آن به خط بنایی از کاشی‌های دوالی و در صفه وسطی چهار نام محمد به طور معکوس و در صفه طرفین چهار نام علی به صورت معکوس نوشته شده مشاهده می‌شود.

    تاریخچه ایوان مهدعلیا صفوی

    این ایوان از آثار مهد علیا همسر یا مادر سلیمان صفوی است که در سال 1129 بنا شده است.

    سیمای عمومی ایوان مهدعلیا صفوی

    غرفه‌های دو طرف ایوان مهد علیا قم به صفه‌های مقابل راه دارد، در کمربند ایوان زیر صفه‌ها کتیبه‌ای گچ‌بری به خط برجسته ثلث وجود دارد. از دیگر آثار ارزنده هنری این ایوان محراب زیبایی به شکل چند ضلعی هفت ترکی مزین به گچبری‌های اصیل و مستند است که تاریخ ساخت را نیز همچنان حفظ کرده است.

    دهانه محراب دو متر و ارتفاع آن سه متر است و دارای ازاره‌ای به ارتفاع یک متر و 20 سانتی‌متر مزین به کاشی‌های منقش هفت رنگ قدیمی است که بالای آن گچ‌بری با نقشه ملات‌سازی به صورت آجری دیده می‌شود که در کمرگاه آن مقرنس ریزی وجود دارد.

    کمربندی به عرض 30 سانتی‌متر و روی آن در سینه هر یک از اضلاع هفت‌گانه ترنجی اعم از فلکه‌ای و بیضی مشاهده می‌شود که دارای کتیبه‌ای به خط برجسته ثلثی ریحانی گچبری شده همراه با کنده‌کاری است دو طرف ایوان دو گوشوار یا شبستان است که از هر یک دو درگاه به ایوان و سه درگاه به صحن باز می شود و جلو آن ها درهای سراسری یا شبکه آجری نصب شده است.

    مشخصات ایوان مهدعلیا صفوی

    ایوان مهدعلیا در شهرستان قم - ابتدای خیابان آستانه قرار دارد.

    نکات مثبت ایوان مهدعلیا صفوی

    این بنا به عنوان يکي از جاذبه هاي تاريخي قم در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

    زمان مناسب بازدید ایوان مهدعلیا صفوی

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات ایوان مهدعلیا صفوی

    خیرالنساء بیگم یا مهدعلیا، (تولد حدود ۱۵۴۸ در بهشهر، طبرستان – درگذشته ۲۷ ژوئیه ۱۵۷۹ درقزوین، ایران صفوی) شاهدخت مرعشیان،ملکه همسرشاه محمد خدابنده و همچنین مادر شاه عباس یکم در دوران صفویان بود. او به مدت دو سال شخصاً به نام خود امپراتوری صفوی را اداره می‌کرد و در تمام مجالس و جلسات حکومتی حضور و فرمان رسمی شاهی داشت.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.