0
از0 نظر

بازار قدیم بوشهر

    725
    نمایش

    بازار قدیم بوشهر یکی از مراکز خرید معروف و البته تاریخی بندر بوشهر است. قدمت بازار قدیم بوشهر به زمان تاسیس شهر، در دوره افشار بازمی‌گردد؛ اما بنای امروزی آن، از دوره قاجار به‌جای مانده است. بازار قدیم بوشهر یکی از زیباترین و پر رفت و آمدترین قسمت داد و ستد و خرید و فروش اجناس مختلف بوده است. این بازار، در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و شما می‌توانید در فصل‌های پاییز و زمستان از این جاذبه دیدن کنید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بازار قدیم بوشهر

    بازار قدیم بوشهر یکی از بازارهای سنتی ایران است که در یکی از محله‌های قدیمی بوشهر به‌ نام دهدشتی قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید بازار قدیم بوشهر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط پاییز تا اوایل بهار است.

    تاریخچه بازار قدیم بوشهر

    بازار قدیم بوشهرحدود ۲۵۰ باب مغازه داشته که در دوره قاجاریه ساخته شده و با سبک معماری این دوره منطبق است. در این بازار اقلیت‌های مذهبی، یهودی و مسیحی در جوار مسلمانان به کسب و کار می پرداختند.

    ویژگی‌ها بازار قدیم بوشهر

    بافت تاریخی بوشهر با داشتن معماری زیبا و منحصربه‌فرد دارای جایگاه مهمی در حوزه گردشگری است و بازار بوشهر می‌تواند یکی از کانون‌های جذابیت در این حوزه باشد. این بازار از یک اسکلت‌بندی و کریدور اصلی با جهت جنوبی و شمالی با معماری جالب و نورگیری و تهویه مناسب تشکیل شده است. بازار در فصل سرما و ریزش باران و فصل گرم از تابش آفتاب در امان بوده و تحمل هوای گرم را برای مغازه داران و عابران و خریداران آسان می‌کرد.

    غیر از اسکلت اصلی که ورودی و خروجی آن را از سمت جنوب به شمال یا بر عکس تشکیل می‌داده، دارای راسته بازارهای متعدد بوده که به سمت مشرق یا مغرب کشیده شده بودند و دو راسته بازار آن به نام های معین التجار و رئیس التجار معروف بوده و بقیه نیز هر کدام رئیس مخصوص داشته است و اجناس مختلف در آنها به فروش می رفته است. در راسته بازارها نیز دکان‌هایی قرار داشت که به فروش اجناس مختلف می‌پرداختند. هر کدام از صف‌های بازاری، رئیس مخصوص داشتند و به وسیله آنها رهبری می‌شدند. در مراسم اعیاد و دیگر مراسم مذهبی، بازاریان بنابر رویداد، مجالس و جشن هائی برپا می‌کردند.

    سایر اطلاعات بازار قدیم بوشهر

    بازار قدیم بوشهر راسته‌های مختلفی داشت که عبارت بودند از بازار طلافروشان، بازار قصاب‌ها، بازار ماهی‌فروشان، بازار مرغ‌فروشان، بازار رنگرزها، بازار آهنگران، بازار قالی‌فروشان، بازار کلاه‌فروشان و فضاهایی نظیر تجارت‌خانه. از شمال به جنوب، این بازار به سه قسمت بازار خدمات عمومی (بازار تره‌بار)، بازار تجاری عمومی (بازار ماهی‌فروشان و زرگران) و بازارچه محلی نیده عمومی تقسیم می‌شد. در دوران رونق خود، بازار دو راسته معین التجار و رییس التجار را در خود جای می‌داد. هرکدام از این دو راسته اصلی، متشکل از راسته‌های کوچک‌تری بودند.

    نکات مثبت بازار قدیم بوشهر

    بازار قدیمی بوشهر در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ با شماره‌ ثبت ۱۸۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    نکات منفی بازار قدیم بوشهر

    متاسفانه امروزه از این بازار جز چند حجره خالی، آثار بیشتری به‌جا نمانده است. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.