3.2
از10 نظر

باغ خونی مشهد

    3251
    نمایش

    باغ خوني مشهد، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان رضوی است که به عنوان نمادي از باغ هاي ايراني در بخش جنوبي حصار شهر مشهد قرار دارد و به دليل وجود چشمه اي در آن به «باغ چشمه» هم معروف است. در اين باغ ۳ بناي جداگانه موجود بوده که دو بنا به دلايلي تخريب شده و مالک باغ حاج محمد مهدي تاجر قندهاري شناخته مي شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ خونی مشهد

    باغ خونی از جاذبه های تاریخی مشهد است که در ضلع شمال شرقی میدان بسیج و در محدوده خیابان نواب صفوی قرار گرفته و وسعتی حدود ۵/۶ هکتار داشته و همان مکانی است که از آنجا ارتش تزاری روس، مسجد گوهر شاد را به توپ بستند.

    تاریخچه باغ خونی مشهد

    در رابطه با قدمت این بنا باید بگوییم که در زمان قاجار احداث شده و ظاهرا مالک شخصی آن فردی به نام «حاج محمد مهدی تاجر قندهاری» بوده و از قولی دیگر، آن را عمارتی دولتی میداند که در زمان اقتدار کلنل محمد تقی خان پسیان از آن به عنوان مرکز ژاندارمری استفاده می شد.

    دولت وقت در پی طلب روس ها اقدام به حرکتی می کند که به موجب آن باغ 6 هکتاری به روس ها تعلق می گیرد، اما با استناد به قانون منع واگذاری ملک به اتباع بیگانه، این اتفاق ناشدنی می نماید و تنها باغ به اجاره داده می شود. همچنین، باغ خونی مدتی به عنوان کنسولگری روسیه در مشهد و سپس مدتی به نام دفتر بازرگانی دولت روسیه، در اختیار روس ها قرار گرفت. سرانجام با فروپاشی کمونیسم، روس ها در سال 1369 شمسی باغ را برای همیشه ترک کردند.

    اولین سند باغ در سال 1317 شمسی به نام اداره مالیه زده شد که در سال های پس از انقلاب به بانک کشاورزی تعلق می گیرد و بعد از آن نیز این باغ به نیروی انتظامی داده شد. جالب اینکه برای وجه تسمیه باغ دو روایت وجود دارد که با رد یکی، دیگری قوت بیشتری میگیرد.عده ای بر این باورند که در حادثه به توپ بستن حرم رضوی، روس ها اجساد زائران حضرت را به این باغ منتقل و دفن کردند و از آن زمان به بعد این باغ به باغ خونی شهرت یافت ولی باغ مذبور بیشتر به باغ روس ها معروف بوده و با توجه به اسناد تاریخی، در زمان ناصرالدین شاه از این باغ تحت عنوان باغ خونی نام برده شده که به موجب آن روایت اول رد می گردد.

    طبق نظر تاریخ شناس برجسته مشهدی، استاد سیدی، نام خون، خین، خونیک و خانیک تلفظ های مختلف واژه ای پهلوی به معنای چشمه است و احتمالا وجود چشمه ای در این باغ، این نام را به وجود می آور د واین نظریه بر اساس دلایل موجود صحیح تر به نظر می رسد.

    ویژگی‌ها باغ خونی مشهد

    تنها باغ ایرانی باقیمانده در مشهد موسوم به باغ خونی در خیابان عنصری این شهر به وسعت 5/6 هکتار واقع شده است . باغ خونی، باغی زیبا و سرسبز با عمارتی با قدمت است.

    زمان مناسب بازدید باغ خونی مشهد

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه دیدنی راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    باغ خوني مشهد عمارت باغ خوني باغ مشهد باغ عمارت خوني باغ باغ مشهد خوني عمارت مشهد باغ مشهد خوني مشهد عمارت عمارت باغ عمارت خوني عمارت مشهد باغ خوني مشهد باغ خوني عمارت باغ مشهد خوني باغ مشهد عمارت باغ عمارت خوني باغ عمارت مشهد خوني باغ مشهد خوني باغ عمارت خوني مشهد عمارت خوني مشهد باغ خوني عمارت باغ خوني عمارت مشهد مشهد باغ خوني مشهد باغ عمارت مشهد خوني باغ مشهد خوني عمارت مشهد عمارت باغ مشهد عمارت خوني عمارت باغ خوني عمارت باغ مشهد عمارت خوني باغ عمارت خوني مشهد عمارت مشهد باغ عمارت مشهد خوني باغ خوني مشهد عمارت باغ مشهد عمارت خوني باغ عمارت خوني مشهد باغ مشهد خوني عمارت باغ مشهد عمارت خوني باغ خوني عمارت مشهد خوني باغ مشهد عمارت خوني باغ عمارت مشهد خوني مشهد عمارت باغ خوني مشهد باغ عمارت مشهد باغ خوني عمارت مشهد خوني باغ عمارت مشهد عمارت باغ خوني مشهد عمارت خوني باغ عمارت باغ خوني مشهد عمارت خوني باغ مشهد عمارت مشهد باغ خوني عمارت خوني مشهد باغ عمارت مشهد خوني باغ