0
از0 نظر

برج شاطر گنبدی اردبیل

    324
    نمایش

    برج شاطر که با نام گنبد شاطر نیز شناخته می‌شود، از جاهاي ديدني اردبيل  در فاصله‌ ۶ کیلومتری شهر و در روستایی به نام صومعه است. تپه‌های باستانی متعددی در پیرامون و اطراف این برج قرار گرفته‌اند. باستان‌شناسان قدمت این تپه‌های تاریخی را به دوران قبل از اسلام نسبت می‌دهند. از ویژگی‌های جالب معماری برج طرح آن محسوب می‌شود.این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۱۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج شاطر گنبدی اردبیل

    برج شاطر که با نام گنبد شاطر نیز شناخته می‌شود، از جاهاي ديدني اردبيل  در فاصله‌ ۶ کیلومتری شهر و در روستایی به نام صومعه است.تپه‌های باستانی متعددی در پیرامون و اطراف این برج قرار گرفته‌اند.

    تاریخچه برج شاطر گنبدی اردبیل

    برج شاطر یا به اصطلاح مردم بومی شاطر‌گنبدی، بنایی مربوط به دوران میانی اسلام است.

    محوطه‌ای که امروزه این برج تاریخی در آن قرار گرفته، سایتی باستانی است. کاربری این برج مشخص نیست و گمان می‌‌‎رود برای برگزاری مراسم آیینی از آن استفاده می‌شد.

    ویژگی‌ها برج شاطر گنبدی اردبیل

    برج شاطر گنبدی اردبیل در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی برج شاطر گنبدی اردبیل

    گنبد آن بنایی آجری است که آسمانه‌اش ویران شد. ساختمان برج از داخل استوانه و از خارج ده‌ ضلعی به طول اضلاع 263 سانتی‌متر است.

    این نوع ساختار هندسی و شیوه‌ معماری میان برج‌های باستانی ایران متداول است. باید دانست که میان این چند ضلعی‌ها، اندیشه معمارانی زبده و چیره‌دست وجود دارد.برج شاطر ازاره‌های سنگی به ارتفاع یک‌و‌نیم متر و مرکب از چهاررج سنگ‌ تراش دارد.

    ازاره سنگی روی کف بنا از ملاط آهکی و سنگ لاشه ساخته شده است. سه ردیف اول زیرین عریض و ردیف چهارم بالایی که حکم حاشیه ازاره را دارد کم عرض و حدود 22 سانتی‌متر است.

    روى پایه‌ سنگى برج، جرزهاى دو وجهى آجرى با دقت کنارهم قرار گرفته‌اند و فاصله میان آن‌ها را قاب‌سازی‌های آجری پرکرده است. این قاب‌سازی‌های آجری که طرح‌های متفاوتی دارند، زیبایی چشم نوازی به این برج بخشیده است.

    ورودى برج در ضلع شرقى و در بالاى پایه‌‌ سنگى قرار داشته که احتمالا پنج یا شش پله در برابر آن بوده است. البته امروزه خبری از آن‌ها نیست. چون ارتفاع درگاهی از ازاره دو متر بوده و آستانه در ورودی بالای ازاره قرار داشته است، کتیبه و سردر بنا به مرور زمان تخریب شد و از میان رفت.

    زمان مناسب بازدید برج شاطر گنبدی اردبیل

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    وسایل مورد نیاز برج شاطر گنبدی اردبیل

    برای بازدید از برج شاطرگنبدی نیاز به تجهیزات خاصی ندارید، کافی است کفش مناسبی به پا داشته باشید. همچنین چشمان‌تان را برای رویارویی با طبیعتی سرسبز، بکر و بنایی نیمه تخریب شده؛ اما با ابهت آماده و گوش‌هایتان را برای لذت بردن از سکوت و شنیدن صدای پرندگان تیز کنید.

    نکات منفی برج شاطر گنبدی اردبیل

    متاسفانه اين اثر مورد بی‌توجهی مسولین قرار گرفته و زیر برف و باران بی هیچ حفاظی رها شد. در صورتی که می‌توان با مرمت و در نظر گرفتن امکانات رفاهی، جان و رونقی دوباره به این بنا و منطقه بخشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای یافتن برج شاطر‌گنبدی، باید 8.5 کیلومتر از اردبیل فاصله گرفت و میانه‌های جاده اردبیل به مشگین شهر به دنبال روستای صومعه گشت. در روستای صومعه از هرکه نشان شاطر گنبدی را بپرسید، مسیر محدوده جاده گاز را نشان‌تان می‌دهد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.