0
از0 نظر

برج علی آباد کشمر

    4013
    نمایش

    برج علي آباد کشمر که با نام های برج کشمر و برج مقبره علی آباد نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و قدمت دار استان خراسان رضوی است که از دوره هشتم هجری قمري به یادگار مانده و در شهرستان بردسکن، روستاي کشمر خودنمایی می کند. این برج در تاریخ 15 دی 1310 با شماره 127 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
     

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج علی آباد کشمر

    ورودی برج علی آباد کشمر در سمت جنوب قرار گرفته و به صورت طاق‌نمایی در داخل قاب مستطیل بزرگ آجری تعبیه شده که در لبه‌های آن دو نیم ستون از آجر و داخل آن نیز تز ئینات لوزی آجری کار شده است. بنای برج از داخل دارای سه طبقه است که از طریق پلکان مارپیچ موجود در بنا می‌توان به طبقات بالایی دسترسی پیدا کرد که خود این بالا رفتن از پلکان مارپیچ برج، خاطره‌ای به یاد ماندنی و تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای شماست.

    طبقه دوم بنا به صورت راهرو‌های طاق دار باریک بنا را دور می‌زند و به صحن داخلی بنا مشرف است و در طبقه سوم در دو طرف دیواره وجود دارد و شما امکان دیدن نمای داخلی را مانند طبقه دوم ندارید، ولی هشت نورگیر قرینه در طرفین راهرو تعبیه شده است که از داخل آن ها می‌توان نمای زیبای مناطق اطراف را تا مسافتی نسبتا دور مشاهده کرد. در این بخش از ساختمان شما می‌توانید تجربه‌ای بسیار جالب و شگفت انگیز داشته باشید که بدون تردید پیش از این مشابه آن را انجام نداده‌اید. در این طبقه به وسیله راه پله می‌توان به فضای میان دو پوسته گنبد وارد شد و در فضای بالای سقف گنبد داخلی و زیر گنبد خارجی قرار گرفت. فاصله بین دو پوسته حدود پنج متر است.

    زمان مناسب بازدید برج علی آباد کشمر

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    تاریخچه برج علی آباد کشمر

    در صفحه 199 کتاب تاریخ بردسکن در مورد این بنا چنین نوشته شده است: برج کاشمر روی قلعه‌ای به نام کوشک ساخته شده است و قدمت این منطقه به عصر کیانیان و اشکانیان می‌رسد. اعتقاد بر این است که این برج یک مقبره بوده که به همین دلیل به مقبره کاشمر نیز معروف شده است.

    این که (این محل) مقبره چه شخصیتی است، به خوبی مشخص نیست و محققین با مطالعاتی که روی این بنا انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که لحظه سال تحویل در روز اول بهار را از روی این برج در محل یکی از طاقچه‌های آن با استفاده از نور خورشید تعیین می‌کرده‌اند.

    دونالد ویلبر در صفحه 131 کتاب معماری ایران در عصر ایلخانی در مورد این بنا چنین می‌نویسد:«... علائمی حاکی از آن که ساختمان با عجله و بدون دقت کافی ساخته شده و عوامل قرینه از حیث جزئیات در آن پیچیده‌تر و کامل‌تر است و مقیاس کوچک در تزئینات می‌رساند که این بنا از برج رادکان از لحاظ تاریخ جدیدتر است. جزئیات تزئین گچکاری شبیه کار ساختمان‌های دیگر سال 1300 میلادی است.

    ویژگی‌ها برج علی آباد کشمر

    برج علی آباد کشمر قبلاً بارها ترمیم شده ولی در ترمیم آن مصالح امروزی مثل سیمان استفاده شده‌. همچنین، فرح دیبا همسر محمد رضا شاه که به آثار ملی اهمیت زیادی می‌داد در سفری که به این منطقه داشته‌ دیداری نیز از روستای کشمر و این برج به عمل آورده‌است. به دستور وی خانه‌های اطراف این برج را خریداری کرده‌اند و مقرر شده بود که تمامی این خانه‌ها خراب شده و اطراف برج پاکسازی شود ولی از آن پس دیگری اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و فقط یک محوطه نه چندان مناسب بدان افزوده شده‌ است. عدم حمایت و توجه به آن، باعث شده کاشی کاری‌های اطراف آن که تا چند سال پیش سالم بوده امروز از بین برود.

    سیمای عمومی برج علی آباد کشمر

    نمای خارجی برج علی آباد کشمر بسیار زیبا و هنرمندانه تزئین شده، به گونه‌ای که در نگاه نخست هر بازدیدکننده‌ای را برای دقایقی محو تماشا می‌کند. نمای بیرونی از پایه بنا تا بالای سر در ورودی به صورت دوازده‌ضلعی ساخته شده و از آن بالاتر حالت مدور به خود می‌گیرد و از داخل دارای پلان هشت‌ضلعی است. تزئینات بیرونی برج از آجر و کاشی اجرا شده که خود نشانگر اوج این هنر و صنعت زیبای ایرانی است.

    پس از دیدن نمای خارجی بنا امکان بازدید از داخل آن نیز وجود دارد. ورودی بنا در سمت جنوب قرار گرفته و به صورت طاق‌نمایی در داخل قاب مستطیل بزرگ آجری تعبیه شده که در لبه‌های آن دو نیم ستون از آجر و داخل آن نیز تز ئینات لوزی آجری کار شده است

    سایر اطلاعات برج علی آباد کشمر

    برج علی آباد کشمر خراسان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای رسیدن به برج علی‌آباد باید ابتدا به شهرستان بردسکن رفته و سراغ روستای علی‌آباد را در 12 کیلومتری شرق شهر بردسکن به سمت کاشمر از اهالی محلی بگیرید. این برج در فاصله 260 کیلومتری جنوب مشهد در روستای علی‌آباد قرار دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    برج علي اباد کاشمر مشهد برج علي اباد برج کاشمر برج مشهد علي اباد برج برج کاشمر علي اباد مشهد کاشمر برج کاشمر علي اباد کاشمر مشهد مشهد برج مشهد علي اباد مشهد کاشمر برج علي اباد کاشمر برج علي اباد مشهد برج کاشمر علي اباد برج کاشمر مشهد برج مشهد علي اباد برج مشهد کاشمر علي اباد برج کاشمر علي اباد برج مشهد علي اباد کاشمر مشهد علي اباد کاشمر برج علي اباد مشهد برج علي اباد مشهد کاشمر کاشمر برج علي اباد کاشمر برج مشهد کاشمر علي اباد برج کاشمر علي اباد مشهد کاشمر مشهد برج کاشمر مشهد علي اباد مشهد برج علي اباد مشهد برج کاشمر مشهد علي اباد برج مشهد علي اباد کاشمر مشهد کاشمر برج مشهد کاشمر علي اباد برج علي اباد کاشمر مشهد برج کاشمر مشهد علي اباد برج مشهد علي اباد کاشمر برج کاشمر علي اباد مشهد برج کاشمر مشهد علي اباد برج علي اباد مشهد کاشمر علي اباد برج کاشمر مشهد علي اباد برج مشهد کاشمر علي اباد کاشمر مشهد برج علي اباد کاشمر برج مشهد کاشمر برج علي اباد مشهد کاشمر علي اباد برج مشهد کاشمر مشهد برج علي اباد کاشمر مشهد علي اباد برج مشهد برج علي اباد کاشمر مشهد علي اباد برج کاشمر مشهد کاشمر برج علي اباد مشهد علي اباد کاشمر برج مشهد کاشمر علي اباد برج