0
از0 نظر

بقعه امامزاده شهسوار

    2202
    نمایش

    بقعه متبرکه امامزاده شهسوار غیب، ضلع غربی روستای جاورده چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه، در فاصله 12 کیلومتری قلعه رئیسی و 60 کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد. این بقعه در حدود ۴۵ کیلومتر با شهر لردگان فاصله دارد و سکنه آن به دلیل احتمال رانش زمین، به شهرک شهسوار واقع در شهرستان لردگان مهاجرت کردند.بقعه امامزاده شهسوار در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۸۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بقعه امامزاده شهسوار

    بقعه متبرکه امامزاده شهسوار غیب، در وسط قبرستان قدیمی ضلع غربی روستای جاورده چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد. روستای جاورده از شمال به رودخانه چاروسا، از جنوب به روستای بلویری، از مغرب به کوه گل، از مشرق به کوه سیلیلاک (ابراهیم ) محصور و محدود است.

    سیمای عمومی بقعه امامزاده شهسوار

    بقعه امامزاده شهسوار در مکانی سرسبز قرار گرفته و اطراف آن را طبیعتی زیبا در بر گرفته است. بنای امامزاده از سمت مشرق به کوه، از مغرب به باغ‌های میوه، از شمال به خانه‌های خالی از سکنه و از سمت مغرب به مزارع بایر محدود می‌شود.

    زمان مناسب بازدید بقعه امامزاده شهسوار

    بهترين زمانه براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    نکات مثبت بقعه امامزاده شهسوار

    بقعه امامزاده شهسوار در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۸۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

    تاریخچه بقعه امامزاده شهسوار

     قدمت بنای امامزاده شهسوار به احتمال بسیار مربوط به دوره صفویه است.

    ویژگی‌ها بقعه امامزاده شهسوار

    معماری بنای امامزاده شهسوار لردگان، با طرح مستطیل ساخته شده است. این بنای مستطیل شکل از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن اتاقی مستطیلی است که پوشش طاق‌های آن از نوع جناقی ساخته شده است.

    بخش دوم بنای امامزاده، فضای اصلی و گنبددار آن است. راه ورودی این بنا در درون اتاق بخش اول قرار دارد و پوشش ورودی با قوسی از نوع تخت تشکیل شده است. بقعه امامزاده شهسوار شامل ایوان، شبستان، حرم، زایرسرا و صحن است که در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع شامل زایرسراهای روباز و مسقف و پارکینگ است.

    بنا تزئيناتی شبیه به قطاربندی دارد که زیر ساقه گنبد آن به چشم می‌خورد. گنبد بنا به شکل مخروطی است و ارتفاعی۵ متری دارد که در میان جنگل‌های بلوط زاگرس خودنمایی می‌کند. 

    سایر اطلاعات بقعه امامزاده شهسوار

    قومی که در این روستا اسکان دارند، از تیره‌های سادات، تاویسی، تا حسین شاهی، خوانین، عمله، غندی و متفرقه هستد، که با نسبتی کم و بیش حدود دویست و پنجاه سال پیش جایگزین قوم «تاش طیب » شده‌اند، که به علت زد و خور‌د‌های اجتماعی، منطقه را ترک و به مناطق زیرکوه بهبهان و تشان مهاجرت کرده‌اند.

    در جوار این بقعه مرقد دو تن از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 1359(ه.ش) شهید «سالار ارشیاه» و شهید «عیسی خزند» دفن شده است، که در تمام ایام زائران زیادی دارندبقعه امامزاده شهسوار در نزدیکی روستای جاورده از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.