0
از0 نظر

بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    993
    نمایش

    در ميدان امام خميني شهر اشتهارد در ميان فضايي وسيع ، بنايي رفيع با گنبدي بلند و کاشيکاري شده وجود دارد که آرامگاه دو بانوي بزرگوار از نوادگان امام موسي کاظم (ع) است. اين بقعه از دو قسمت سردر و رواق و بناي اصلي تشکيل شده است.بنای اصلی این بقعه با کتیبه مورخ 1089 ق است و گنبد آن از آثار دوره صفوی به شمار می رود و تحت شماره 753 جزو آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    در شمال میدان امام خمینی اشتهارد، بارگاهی محکم و مجلل ساخته شده که به امامزاده ام‌کبری و ام‌صغری معروف است. مردم محلی و مسئولین ادره اوقاف آن‌ها را دو بانوی عالم از منسوبین امام موسی کاظم (ع) می‌دانند. 

    تاریخچه بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    در خصوص زمان اولیه ساخت بارگاه اطلاع کاملی در دست نیست اما از سنگ‌نوشته آن برمی‌آید که در سال ۱۰۸۹هجری قمری شخصی به نام مرحوم «میرزا حسابی» بانی تعمیرات اساسی ساختمان بوده است. بر دیوار جنوبی تالار سنگ قبری نصب شده که تاریخ چهاردهم ذی‌الهجه ۹۹۱ بر آن حک شده است. وجود این سنگ قبر بر دیوار امامزاده، قدمت بنا را تا آن دوره به عقب می‌برد.

    ویژگی‌ها بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    بنای اصلی این بقعه با کتیبه مورخ 1089 ق است و گنبد آن از آثار دوره صفوی به شمار می رود و تحت شماره 753 جزو آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    بقعه امامزاده از دو قسمت سردر و رواق و بنای اصلی تشکیل شده است. سردر ورودی ایوانی به مساحت ۱۵۱ متر مربع با قوس بلند در وسط و دو جرز آجری در طرفین بنا است. این سردر به صورت کاشی‌کاری تزیین شده و مزین به آیات قرآنی و نوشته های عربی است. پس از عبور از ایوان به یک رواق می‌رسد که در هر سوی آن در غرفه کوچک و بزرگ قرار دارد؛ ساختمان اصلی بقعه با طول هر ضلع ۶متر در جنوب رواق واقع شده است و طاق‌نمایی با قوس در وسط هر ضلع ساخته شده است.

    زمان مناسب بازدید بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه تمام فصول سال است.

    سایر اطلاعات بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری (ع) اشتهارد

    در حال حاضر گلزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در این مکان قرار دارد و همین امر موجب استقبال بیشتر مومنان از بارگاه مقدس شده است. در سال‌های اخیر بنا توسط اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی تعمیرات اساسی شده و در زمینه زیباسازی محوطه آن نیز شهرداری اشتهارد با همکاری بنیاد شهید کرج اقدامات مناسبی انجام داده است. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.