0
از0 نظر

جزیره لاوان

    2118
    نمایش

    جزیره لاوان یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس است که 76 کیلومتر مربع مساحت دارد و پس از قشم و کيش بزرگ‌ترين جزيرۀ ايران در آب‌هاي خليج فارس به شمار می رود.جزيرۀ لاوان دورترين جزيره نسبت به مرکز استان هرمزگان است. آب و هواي آن گرم و مرطوب و دماي آن در تابستان به حدود 50 درجۀسانتي گراد مي‌رسد، و رطوبت هواي آن نيز بسيار زياد است. . جمعیت آن در حدود ۲۵۰۰ نفر است که بیشتر آنان از نژاد عرب هستند و از اهل تسنن از شاخه شافعی و از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جزیره لاوان

    جزیره لاوان از شمال شرقي به بندر مقام، از شرق به جزيرۀ شتور و از جنوب به حوزه‌هاي نفتي رسالت، رشادت و سلمان محدود مي‌شود. وسعت اين جزيره 76کيلومتر مربع است و فاصلۀ اين جزيره تا بندر لنگه 91 و تا بندر عباس حدود 198 مايل دريايي است.

    جزيرۀ لاوان دورترين جزيره نسبت به مرکز استان هرمزگان است. آب و هواي آن گرم و مرطوب و دماي آن در تابستان به حدود 50 درجۀسانتي گراد مي‌رسد، و رطوبت هواي آن نيز بسيار زياد است . جمعیت آن در حدود ۲۵۰۰ نفر است که بیشتر آنان از نژاد عرب هستند و از اهل تسنن از شاخه شافعی و از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند. و به زبان عربی و فارسی تکلم می‌کنند. و35درصدازجمعيت اين منطقه شيعه نشين هستند.

    تاریخچه جزیره لاوان

    در گذشته جزیره‌ لاوان با نام شیخ شعیب شناخته می‌شد؛ اما در سال ۱۳۳۷ و با پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران و موافقت وزارت کشور به لاوان تغییر نام داد. لاوان به معنی مامور تقسیم آب قنات است؛ اما ریشه‌ کلمه عربی‌ است و از دو قسمت لاو (سفید) و وان (نگهبان و محافظ) تشکیل شده است. در میان اعراب لاوان، به‌عنوان نامی پسرانه استفاده می‌شود.

    زمان مناسب بازدید جزیره لاوان

    بهترین زمان سفر به جزیره لاوان نیمه‌ دوم سال، به‌خصوص فصل زمستان است. 

    ویژگی‌ها جزیره لاوان

    صید مروارید در سال‌های دور، متداول‌ترین فعالیت اقتصادی ساکنین جزیره بود؛ ولی به مرور زمان جای خود را به ماهی‌گیری داده است. امروزه به سبب وجود منابع عظیم نفتی و فعالیت‌های شرکت ملی نفت، اقتصاد جزیره رونق فراوان گرفته و ساکنان بیشتری را به خود جلب کرده است.

    بیش از نیمی از خاک جزیره در اختیار شرکت نفت لاوان و تاسیسات دولتی است و تعداد زیادی از ساکنان جزیره به کار در شرکت ملی نفت روی آورده‌اند.

    سیمای عمومی جزیره لاوان

    طبیعت بکر و دست نخورده در مجاورت دریا، منظره‌ای شگرف را رقم زده است. هوای لاوان گرم و مرطوب و خاک آن حاصلخیز است؛ گرچه به‌دلیل پایین بودن میانگین بارش سالانه (۵۰ میلی لیتر) امکان کشاورزی وجود ندارد.

    گونه‌های حیات وحش در لاوان تنوع بالایی ندارند؛ اما یکی از زیباترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی دیده می‌شوند و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه‌های حیات وحش در منطقه است.

    سایر اطلاعات جزیره لاوان

    جزيره لاوان مرکز عملياتى توليد از 3 ميدان نفتى سلمان، رسالت و رشادت وبلال است که داراى تأسيسات زيربنايى بهره بردارى، مخازن ذخيره و اسکله صادراتى، تأسيسات جانبى و تعميراتى، انبارها، تأسيسات مسکونى و اجتماعى و فرودگاه مخصوص براى پشتيبانى مى باشد. در ادامه به شرح آنها خواهيم پرداخت. نقل و انتقال کارکنان لاوان از طريق هواپيما به شهرهاى تهران – اصفهان – اهواز و شيراز صورت مى پذيرد. کارکنانى که محل کار آنها سکوها مى باشد بوسيله هليکوپتر و در صورت مصاعد نبودن شرايط جوى براى پرواز هليکوپتر با کشتى به سکوها انتقال داده مى شوند. درجه حرارت در تابستان بين 37 تا 45 درجه و در زمستان 25 تا 10 درجه سانتيگراد است . ميزان رطوبت نسبي در تابستان 80 تا 100 درصد و زمستان 10 تا 30 درصد و ميزان متوسط بارندگي در سال حدود 50 ميليمتر مي باشد.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    پمپ بنزین
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.