0
از0 نظر

حمام سالار

    3866
    نمایش

    حمام سالار زنجان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری و حمام تاريخي و تماشایی این استان است که قدمت آن دوران قاجاریه مربوط می شود. این حمام در جوار گنبد معروف الجايتو و در شهر تاريخي سلطانيه زنجان واقع شده است. با بازدید از این حمام، شاهد بخش های مختلفی چون گرمخانه، میان در، سربینه، تون و خزینه خواهید بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات حمام سالار

    حمام سالار از بناهای تاریخی استان زنجان است و بی شباهت با دیگر حمام های تاریخی ایران نیست.به همه حمام‌های ایرانی کاملا در زیر زمین ساخته شده و شامل تمام عناصر اصلی تشکیل دهنده حمام ایرانی از قبیل گرمخانه، میاندر، سر بینه، تون و خزینه است.

    تاریخچه حمام سالار

    این حمام تاریخی متعلق به دوره قاجاریه است. بانی حمام سالار شخصی به نام سیف علی خان کلانتری معروف به سالار خان بود و ساخت این بنا که در اواخر دوره قاجار و در سال 1293 ه.ش. انجام شده است، قریب یک سال طول کشید.

    در سال 1344 به جای خزینه به دستور اداره بهداشت در حمام از دوش استفاده شد و پس از سال 1358 حمام سالار به حال مخروبه در آمد پس از چندی شورای محل با فروش خاکسترهای اطراف به صورت جمع‌آوری هزینه تعمیر، این بنا مجددا آماده استفاده شد.

    سیمای عمومی حمام سالار

    فضاهای اصلی حمام سالار در زمان فعالیت خود شامل ورودی – خزینه و تون بوده و فضا های فرعی وابسته به گرمخانه، همچون مبال، گرمخانه و میاندر فضای چاه آب و حوضچه تقسیم سوخت است.

    سفره‌خانه و چایخانه سالار در مساحتی قریب به 500 متر مربع و با ظرفیتی معادل 60 نفر طراحی شده است و این بنا شامل بخش‌های متنوعی از قبیل چایخانه سنتی، بخش‌های اداری و پذیرایی و آشپزخانه مجهز، برای تهیه و پخت غذاهای خاص محلی و بومی است.

    سایر اطلاعات حمام سالار

    حمام سالار در سال 1378 جزو بناهای مشمول طرح پردیسان انتخاب و عملکرد جدید آن به عنوان سفره خانه چایخانه تعیین شد و همچنین باید گفت که این بنا در اردیبهشت 1381 به بهره‌برداری رسید.

    ویژگی‌ها حمام سالار

    آرایش داخلی این حمام متناسب با شخصیت تاریخی و معماری بنا در نظر گرفته شده و در جابه‌جای آن ویترین‌هایی برای نمایش ابزار و وسایل قدیمی مربوط به استحمام و معرفی آداب و رسوم مربوطه تعبیه شده است.

    زمان مناسب بازدید حمام سالار

    با توجه به وضعیت آب و هوایی زنجان، فصل های بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.