0
از0 نظر

سنگ نگاره های دره نگاران سراوان

    1863
    نمایش

     سنگ نگاره هاي دره نگاران سراوان، در 12 كيلومتري شمال سراوان و در ادامه مسير دره كند، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی استان سیستان و بلوچستان است. اين دره را به واسطه وجود نقوش خاص دره شير پلنگان ناميدند چرا كه در اين مجموعه نقش يك حيوان درنده همانند پلنگ يا شير با دمي بلند برافراشته بر روي صخره اي در ارتفاع 5 متري ديده مي شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات سنگ نگاره های دره نگاران سراوان

    گارگران عصر شکار موضوعاتی که برای هنر خود انتخاب می کرده اند بیشتر عبارت است از حیوانات از قبیل گاو وحشی، شتر دو کوهانه و بز کوهی با شاخ های بزرگ و کشیده که به سبک های گوناگون در غالب صحنه ها دیده می شود. نقوش شکارگران و جدال انسانها با یکدیگر و تصاویر ماه و خورشید از دیگر موضوعات این سنگ نگاره ها هستند.

    سنگ نگارهای تاریخی درّه نگاران مرکز آثار ثبت شده مراحل مختلف عصر شکار یکی از آثار دیدنی وتاریخی شهرستان سراوان هستند. وجود مجموعه عوامل ایجاد نگاره همچون شکارگاه، آبگاه وتخته سنگ های مناسب برای نگاره گری موجب شده است، نگار گران عصر شکار آثار بسیار زیادی در درّه نگاران بوجود آورند.

    ویژگی‌ها سنگ نگاره های دره نگاران سراوان

    برخی از این نگاره ها بر اثر گذشت زمان اکسیده شده اند و رنگ آنها از نظر تیره گی با رویه سنگی که بر آن حک شده اند یکسان می باشد. مسلم است که این تغییر وتحول فقط ممکن است طی هزاران سال بوجود آید. این دسته از نگاره ها فقط از آثار کنده کاری و رنگ نسبتا روشن محل کنده کاری شده و مقایسه با رویه سنگی که بر آن حک شده اند مشخص می شوند.

    از این سنگ نگاره ها می توان بعنوان برجسته ترین و مهم ترین عمل فرهنگی انسانهای عصر شکار یاد کرد به طوری که آنها توانسته اند بر روی دیواره غارها، صخره ها نقاشی ونگاره هایی را رسم کنند. موضاعاتی که برای هنر خود انتخاب می کردند بیشتر عبارت است، از حیوانات شکار از قبیل گاووحشی ، اشتر دوکوهانه و بز کوهی با شاخه های بزرگ وکشیده که به سبک های گوناگون در غالب صحنه ها دیده می شود.

    نقوش شکارگران وجدال انسان ها با یکدیگر وتصاویر ماه وخورشید از دیگر موضاعات این سنگ نگاره هاهستند. حک این تصاویر برای انسان های اولیه مقدس بوده و قبل از شکار تصاویر شکار خود را حک می کردند و اعتقاد داشتند که بین تصاویر شکار وخود شکار رابطه روحی وجود داشته، پس از رسم تصاویر طی مراسمی خاص به شکار می رفتند. این مراسم هنوز در میان بومیان شکارچی مناطق مختلف دنیا مرسوم است. از آنجای که سنگ نگاره از اهمیت خاصی در مطالعات جوامع بشری در عصر شکار برخوردار است با کمال تأسف تا کنون اقدام موثری برا ی حفاظت این میراث گرانبهای بشری صورت نگرفته است. دره نگاران در حدود ۳۶ کیلومتری شمال غربی روستای ناهوک و۷۵کیلومتری شهر سراوان واقع است .

    سایر اطلاعات سنگ نگاره های دره نگاران سراوان

    انسان در اعصار گذشته به ویژه در دوران پیش از تاریخ برای انتقال پیام‌ها و مفاهیم ذهنی خود اقدام به ترسیم یا ایجاد نقوش و علائم روی سطوح مختلف کرده است. سنگ نگاره‌ها یکی از منابع مطالعاتی پژوهشگران در کنار سایر آثار برجای مانده از زندگی بشر در ادوار گذشته به شمار می‌رود که اکنون در این منطقه در دسترس علاقه‌‌مندان به آثار باستانی قرار دارد. از جمله روش‌های تعیین قدمت سنگ نگاره‌ها بررسی دقیق گذشته زمان و تاثیر عوامل فرسایش بر روی نقش کنده‌هاست که تا حد زیادی اصالت آن را مشخص می‌کند. سنگ نگاره‌ها به نوعی هنر دستان مردان را در آن زمان را نشان می‌دهد که با ذهنی زیبا به زندگی با دو شکل نقوش برجسته و نقوش«نقش کنده» را حک می‌کردند. نقوش کنده شده بر روی سنگ‌ها توسط مردان شکارگر یا گله‌دار به دلایل و مقاصد گوناگون ترسیم شده‌ به طوری که نقوش ترسیم شده بر روی صخره‌های دره نگاران عموماً نمادین است که از اصالت خاصی برخوردارند. از روی وضع ظاهر و شیوه اجرای نقش و موضوعات نقوش می‌توان به قدمت و پیشینه کهن و تاریخی آن و منطقه پی برد، نقوش انسانی به صورت ملبس یا برهنه و نقوش حیوانی مانند اسب، الاغ وحشی، مار، گاو، سگ و روباه با هنر دستان همین مردمان ترسیم شده است. با نگاه اجمالی به بلوچستان به خوبی با ناهمواری‌های‌ها و کوهستان‌های فراوان و آب وهوایی متنوع آن آشنا می‌شویم، وجود رودخانه‌های کوچک وبزرگ در میان دره‌های کوه‌ها، آبشخوری مناسب برای حیوانات وبه همین نسبت شکارگاهی مناسب برای شکارچیان در زمان‌های قدیم محسوب می‌شود که سطوح نسبتاً صاف و هموار صخره کوه‌ها را محل مناسبی را برای ترسیم و ثبت وقایع روزمره عصر پیش از تاریخ رقم زده است. در شهرستان‌های مختلف بلوچستان «نگارنده» یا« سنگ نگاره» و در مواردی نقاشی‌های فراوانی را می‌توان بر روی سینه سنگ‌ها دید که در ادوار مختلف به تناوب ایجاد شده‎اند. اکنون به خوبی این هنر در شهرستان‌های سراوان، خاش، نیکشهر، قصرقند و ایرانشهر قابل مشاهده است که متاسفانه خیلی‌ها از آن بی اطلاع هستند.

    زمان مناسب بازدید سنگ نگاره های دره نگاران سراوان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.