0
از0 نظر

شهر باستانی ریشهر بوشهر

    1879
    نمایش

    شهر باستانی ریشهر در ۸ کیلومتری جنوب شهر بوشهر و نزدیک ساحل واقع شده است. ریشهر مربوط به عهد عیلام (هزاره‌ی سوم تا هزاره‌ی اول پیش از میلاد) است و شامل بقایای دژ وسیع و ابنیه‌‌‌ی عهد عیلام و ظروف سفالی رنگین و اشیاء مفرغی این دوره است. از آجر نوشته‌های عیلامی معلوم می‌شود که این شهر در آن عصر به نام لیان خوانده می‌شده‌است.اين اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات شهر باستانی ریشهر بوشهر

    «ریشهر» در جنوب شهر بوشهر واقع شده‌است.نام ریشهر خلاصه شده «ریواردشیر» است. اردشير بابكان شهرهای متعددی در زمان حکومت خود برپا نمود که در واقع ریو اردشیر یکی از آن‌ها می‌باشد که می‌توان گفت تجدید بنای همان شهر لیان بوده‌ است.  

    تاریخچه شهر باستانی ریشهر بوشهر

    قدمت ریشهر به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. کتیبه میخی معروف شوتروک ناهونته کشف‌شده در این محوطه نشان می‌دهد که ریشهر بخش مهمی از امپراطوری عیلام و پل ارتباطی آن با خارج از قلمرو حکومتی‌اش بوده است. بعدها در زمان ساسانی برای بار دیگر این منطقه اهمیتی فوق‌العاده می‌یابد. در دوره‌ی اسلامی و اوج آن در زمان نادر افشار ریشهر از مهم‌ترین بندرهای تجاری کشور محسوب می‌شده است.

    ویژگی‌ها شهر باستانی ریشهر بوشهر

    اين اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

    زمان مناسب بازدید شهر باستانی ریشهر بوشهر

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه اواخر پاييز تا اوايل بهار مي باشد.

    شرایط استفاده شهر باستانی ریشهر بوشهر

    شهر باستانی ریشهر هزینه‌ی ورودی ندارد.

    امکانات ویژه شهر باستانی ریشهر بوشهر

    شهر باستانی ریشهر رستوران و کافه ندارد و باید از رستوران‌ها و کافه‌های بوشهر استفاده کنید؛ مانند: رستوران رافائل، فست فود دوئل، رستوران بل پاسی، رستوران ایتالیایی گاندو

    سایر اطلاعات شهر باستانی ریشهر بوشهر

    ریشهر بعد از اسلام تا سده‌هایی چند رونق داشت. گفته می‌شود که این شهر در قرن شانزدهم در حدود دو هزار خانه مسکونی داشته و دو منطقه باستانی «تل پی تل» و «شاه‌نشین» نیز در همان حوالی ریشهر شناسایی شده‌اند. بوشهر و ریشهر و چند قریه دیگر در شبه‌جزیره‌ای واقع‌اند که از سمت شمال به خور سلطانی و از مغرب به دریا و از جنوب به خلیج کوچک هلیله محدود است.

    با احداث بوشهر، ریشهر کم‌کم رو به انحطاط رفت و امروزه از این شهر فقط خرابه‌هاى یک قلعه‌ی مستطیل به بزرگى دویست زرع باقى‌مانده است. نوشته‌اند که در زمان نادرشاه جمعیت ری‌شهر به بوشهر منتقل شد و درنتیجه ری‌شهر متروک شد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    از میدان آزادی که ورودی شهر بوشهر است، وارد بلوار شهدای نیروی دریایی شوید، بعد از حدود 5/3 کیلومتر در میدان وارد خروجی سوم، بلوار سبز آباد شوید، بعد از حدود 50 متر به میدان می‌رسید که باید آن را مستقیم عبور کنید و در همان بلوار سبز آباد بمانید، بعد از حدود 2 کیلومتر با گردش‌به‌راست وارد خیابان ریشهر شوید، بعد از حدود 300 متر شهر باستانی ریشهر در سمت راست شما قرار دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.