1.4
از3 نظر

غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    1013
    نمایش

    منطقه تخت سلیمان از مکان​های منحصر به فرد ایران چه از نظر تاریخی و چه از نظر زمین شناسی و وجود پدیده​هایی چون چاه​های آهک ساخته است که کم​تر مورد توجه و بازدید علاقه مندان قرار گرفته​اند. تخت سلیمان سکویی عظیم و بیضوی به قطرهای ۴۸۰ و ۴۰۰ متر، محصول رسوب گذاری چشمه​ای با آب دهی فراوان، و مملو از کلسیم بی کربنات فوق اشباع است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    منطقه تخت سلیمان از مکان​های منحصر به فرد ایران چه از نظر تاریخی و چه از نظر زمین شناسی و وجود پدیده​هایی چون چاه​های آهک ساخته است که کم​تر مورد توجه و بازدید علاقه مندان قرار گرفته​اند. 

    تاریخچه غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    به نظر برخی از محققان، زندان سلیمان نبی در هزاره اول قبل از میلاد مسیح و در دوره مانایی‌ها (۸۳۰ تا ۶۶۰ پس از میلاد مسیح)، نیایشگاهی مقدس بوده است. برخی منابع تاریخی اورارتوئی‌ها و آسوری‌ها نیز به این موضوع اشاره دارند.

    زندان سلیمان به احتمال زیاد در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح توسعه یافت و به‌شکل یک دژ مستحکم در آمد. به نظر می‌رسد که این فرآیند ساخت‌وساز به سرعت انجام گرفته است؛ زیرا صفه صندوقی شکل در قسمت شمالی، کوتاه و سطحی به‌نظر می‌رسد و بدون دقت کافی ساخته شده است. تاریخ‌دانان، دلیل این عجله را خطر فوری از سمت آسوری‌ها و اورارتوئی‌ها می‌دانند.

    سیمای عمومی غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    دهانه چاه به شکل دایره، قطر آن 65 متر، و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا 2200 متر است. عمق چاه از بلندترین نقطه دیواره تا کف، 100 متر است. درون چاه شبیه به مخروطی ناقص است که قاعده بزرگ آن به قطر 65 متر دهانه چاه را تشکیل میدهد و تا عمق 85 متری میله آن تنگ میشود. از این عمق تا کف، میله چاه باز میشود قطر آن در کف به حدود 80 متر میرسد.

    در کف چاه و زیر دهانه کوچک، که در عمق 85 متری واقع است، گنبدی به ارتفاع 15 متر قرار دارد که قطر آن تقریباً با قطر دهانه پایینی چاه برابر است. ساختمان دیواره چاه از دهانه تا نیمه چاه، لایه لایه است و از آن به بعد بدنه با لایهای از مواد آهکی اندود و صاف میشود و لایهای در بدنه به چشم نمی خورد.

    زمان مناسب بازدید غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    شرایط استفاده غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    بازديد از اين جاذبه رايگان مي باشد.

    ویژگی‌ها غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    کوه زندان سلیمان، پس از بررسی ویژگی‌های شاخص اثر طبیعی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۵۷ به‌عنوان اولین اثر طبیعی آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این کوه تاریخی و طبیعی همچنین در تاریخ ۱۴ تیر سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

    پیشنهاد ویژه غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    در نزديكي زندان سليمان جاذبه هاي ديگري همچون؛ مجموعه تخت سليمان،آتشكده آذرگشسب،درياچه تخت سليمان،اژده هاي سنگي، كوه بلقيس وجود دارد كه ميتوانيد از اين جاذبه ها بازديد كنيد.

    وسایل مورد نیاز غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    برای صعود به کوه زندان سلیمان به تجهیزات خاصی نیاز ندارید و راه رسیدن به دهانه کوه، یک کوهپیمایی ساده و نه چندان سخت است.

    سایر اطلاعات غار دیو زندان سلیمان، تکاب

    مردم بومی این منطقه بر این باور هستند که حضرت سلیمان از این سیاهچاله برای محبوس کردن دیوهایی استفاده می‌کرده است که از او نافرمانی می‌کردند؛ زندانی با دیواره‌های بلند که دیوان را کامل در خود حبس می‌کرد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.