2.8
از5 نظر

غار سهولان بوکان

    2864
    نمایش

    غار سهولان یکی از مهمترین و کم نظیر ترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیز ترین جلوه های طبیعت زیبای سرزمین آذربایجان غربی است که از دیر باز برای ساکنان منطقه شناخته شده بود و حتی در قسمتهایی از آن در دوران قبل از میلاد ،انسانها سکونت داشته اند. این غار برای اولین بار توسط جک دمورگان فرانسوی کشف شد، سپس توسط غارشناسان ایرانی مورد بازدید قرار گرفت .

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار سهولان بوکان

    ارتفاع سقف غار سهولان تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است. مساحت داخلي غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتويان غار سنگ هاي آهكي است.

    تاریخچه غار سهولان بوکان

    مطالعات غارنشينان نشان مي‌دهد كه اين غار بر اثر فعاليت هاي زمين شناسي به اواخر دروه كرتاسه بر مي گردد كه قدمت آن به 70 ميليون سال قبل بر مي‌گردد. اين غار 100 سال پيش براي اولين بار توسط ژاك دمرگان فرانسوي مورد كاوش و بررسي قرار گرفت، پس از آ‌ن در سال هاي جنگ جهاني دوم نيز توسط هيئت انگليسي مجدد مورد بررسي قرار گرفت و در مهر سال 73 توسط غارشناسان ايراني شناسايي شد.

    ویژگی‌ها غار سهولان بوکان

    مجموعه غار آبی – خاکی سهولان با مساحت ۲ هکتار بر اساس بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و برابر مصوبه شماره ۱۶۹ مورخ ۱۳۷۹/۳/۱۱ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعی –ملی در زمره مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست میباشد. این آگهی تحت شماره ۱۲۳۸۹۹ در روزنامه رسمی مورخ ۱۳۷۹/۶/۲۰ به چاپ رسیده است.

     

    سیمای عمومی غار سهولان بوکان

    ساختمان داخلی غارسهولان را از نظر مورفولوژیکی میتوان به ۲ بخش کاملا مجزا تقسیم کرد. بخش اول که در واقع بخش اعظم حجم غار را شامل می شود ،کریدورهای حجیم و معابر بینا بینی آنهاست که تقریبا تا نصف ارتفاع خود پر از آب می باشد ارتفاع سطح آب در تمام این معابر یکسان و حدود ۱۷۵۱ متر است ،که ۲۱ متر ازارتفاع صحن ورودی غار پایین تر است. تردد در این بخش بدون قایق امکان پذیر نیست .بخش دوم معبر خروجی خشکی است که انتهایی ترین دهلیز آبدار غار را به صحن ورودی مربوط می سازد. معبر اصلی این بخش که مسیری کاملا خطی دارد حدود ۱۳ متر بلند تر از آب غار بوده ودر بخش میانی خود از کنار دو اتاقک کوچک دارای آب عبور می کند.

    مجموعه معابر آبدار و خشک غار یک سیکل بسته نعلی شکل را تجسم می نمایند. توسعه کلیه معابر غار درامتداد مجموعه گسلی قائم صورت پذیرفته است.این معابر در امتداد هم و بطور زاویه دار قرار گرفته و مطابق تقسیم بندی وایت جزو معابر خطی زاویه دار محسوب می شوند بزرگترین تالاب آبدار با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در انتهای غار واقع شده است که از ریزش سنگهای بلوکی سقف ان ،جزیره ای به مساحت ۲۰۰ متر مربع در ضلع شرقی حاصل گردیده است.

    سایر اطلاعات غار سهولان بوکان

    سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

    زمان مناسب بازدید غار سهولان بوکان

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    شرایط استفاده غار سهولان بوکان

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    براى رسيدن به اين غار از شهر سرسبز مهاباد، بايد تپه ماهورهاى جاده برهان را پشت سرگذاشت تا در نقطه اى به روستاى عيسى كند رسيد. در روستاى عيسى كند جاده به دو مسير تقسيم مى شود كه مسير مستقيم به بوكان و مسير دست راست گردشگران را به روستای سهولان و غار معروف آن مى برد. غار سهولان نام خود را از روستايى که در آن قرار دارد گرفته است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.