3
از7 نظر

غار فارسان قاین

    1783
    نمایش

    غار فارسان قاين، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که در 88 کيلومتري شمال غرب قاين و 5 کيلومتري شمال روستاي ثغوري بر دامنه جنوبي يک کوه بزرگ با سه دهنه واقع شده و همه ساله مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می گیرد. همچنین، نام این غار با شماره 3342 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار فارسان قاین

    وجود آثاري در نزديکي چشمه اکبري و آن سوي رشته کوهي که غار فارسان قرار دارد تاييدي بر پیشینه تاریخی این منطقه است. در اين محل سه دهنه غار وجود دارد يکي از اين غارها که بزرگ ترين آن ها نيز بوده در گذشته هاي بسيار دور فرو ريخته و از آن تنها يک هلال پل مانند در پيشاني غار باقي مانده که از نظر جغرافيايي اثري منحصر به فرد و زيباست.

    سقف آن ضخامت زيادي نداشته و احتمالا بر اثر زلزله فرو ريخته باشد، کف اين قسمت بسيار ناهموار و شيب دار است و به همين دليل صخره ها ريزش کرده و پاي کوه غلتيده و آثار احتمالي کف غار را به مرور زمان از بين برده است و در حال حاضر اثري از لايه هاي استقرار وجود ندارد.

    تاریخچه غار فارسان قاین

    اهميت اين غار به حدي است که «لباف خانيکي»، معاون پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي خراسان آن را از ارزش هاي نهفته قاينات ناميده است.کارشناسان ميراث فرهنگي در خصوص اين غار مي گويند نام فارس برگرفته از شهر فارس است که از شهرهاي دوره ساساني و صدر اسلام بوده و در کتب تاريخي به نام و موقعيت آن اشاره شده است.

    ویژگی‌ها غار فارسان قاین

    در سمت چپ اين دهانه پل مانند فضاي ديگري وجود دارد که داراي فضاي وسيع و دهليزهاي فرعي متعدد است. تالار اوليه آن بسيار رفيع و حدود 8 متر ارتفاع دارد و سقف آن به شکل خرپشته اي است. در ابتداي اين تالار حوض نسبتا بزرگي وجود دارد که در حال حاضر تنها گوشه اي از آن نمايان است و بقيه قسمت هاي آن در زير توده هاي سنگ و خاک مدفون است، اين حوض از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و به احتمال قوي مربوط به دوره سلجوقي است چون در اين دوره فداييان اسماعيلي هر غار و قلعه اي را که دور از دسترس و براي سکونت مناسب بود را در اختيار گرفته و از آن استفاده مي کردند.

    سیمای عمومی غار فارسان قاین

    در عمق 20 متري غار دهانه کوچک تري وجود دارد که دهليزي را به تالار ابتدايي غار مربوط مي کند، پس از طي اين دهليز فضاي وسيعي وجود دارد که در آن آثار و بقاياي استقرار از دوره هاي پيش از تاريخ تا دوره سلجوقي پراکنده است.

    اين غارها لايه هاي باستاني قابل کاوشي دارند که متاسفانه تاکنون هيچ گونه کاوشي در آن ها صورت نگرفته است. اين غارها حداقل از دوره ميان سنگي مورد توجه انسان بوده و از آن به عنوان يک سکونت گاه امن استفاده مي شده است.

    زمان مناسب بازدید غار فارسان قاین

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل بهار و پاییز می تواند زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه باشد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    خیلی سخت ( صعود حرفه ای )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.