0
از0 نظر

غار نباتی ندوشن

    3243
    نمایش

    غار نباتي ندوشن، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و غارهاي زيباي استان يزد به شمار می‌رود که در فاصله حدود ‪ ۳۰‬كيلومتري جنوب غرب منطقه خودنمایی می کند. این پديده‌ی جذاب و شگفت‌انگيز، دارای ستون‌هاي زيبا و بارگاه‌هاي طبيعي در دالان‌هاي مختلف است که فضایی تماشایی خلق کردند و مورد توجه بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و غارنوردی قرار می گیرد. همچنین، نمای خاص دیواره‌های این غار می تواند به عنوان سوژه خوبی جهت عکاسی انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار نباتی ندوشن

    غار نباتی ندوشن در دهانه كوهي در اطراف منطقه ندوشن واقع شده و داراي دهانه ورودي به ابعاد 1/5 در 1/5 متر است که به شکل حفره هایی در داخل زمین ایجاد شده است.

    تاریخچه غار نباتی ندوشن

    پس از گذشت سال‌ها از شناسايي غار نباتی ندوشن، هنوز صداي چك چك آب گوش طبيعت‌گردان و هر بيننده‌اي را نوازش مي‌دهد و اين نشان از فعاليت غار زايي است. به گفته كارشناسان ، هنوز غار نباتي ندوشن فعال است و آثار " غارزايي " در آن وجود دارد.

    ویژگی‌ها غار نباتی ندوشن

    این غار زیبا داراي سه قسمت يا سه مسير مجزاست كه مسير اصلي آن حدود 50 متر طول دارد و در وسط مسير اصلي، فضاي باز كه به آن " تالار " گفته مي‌شود به چشم می‌خورد.

    سیمای عمومی غار نباتی ندوشن

    حوضچه‌هاي كوچک آب در قسمت‌هاي مختلف غار تشكيل شده است كه با توجه به ميزان بارندگي و ميزان چكش آب از قنديل‌ها وسايرعوامل طبيعي، تعداد آن در طول سال كم و زياد مي‌شود.

    شرایط استفاده غار نباتی ندوشن

    در این غار نخ کشی ضروری نیست ولی انجام آن اطمینان خاطری برای بازگشت است و در مجموع می توان گفت که غار نباتی ندوشن در عین زیبایی، غار بزرگ و دشواری نیست.

    همراه بودن راهنما، جهت یافتن دهانه غار نباتی ندوشن و به خصوص بازدید از تمام قسمت های غار الزامی است.

    وسایل مورد نیاز غار نباتی ندوشن

    بازدید از این غار به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و تنها به همراه داشتن چراغ قوه کافی است.

    زمان مناسب بازدید غار نباتی ندوشن

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات غار نباتی ندوشن

    قندیل های نبات مانند غار نباتی یزد، آن را به غاری زیبا در استان یزد تبدیل کرده است. غار نباتی ندوشن دارای دو دهانه است بدین نحو که در کنار دهانه ی اصلی آن که نیازمند یک فرود سه متری است دهانه ی دیگری به صورت مصنوعی ایجاد شده که دیگر نیازی به فرود ندارد.

    بعد از ورود به درون غار و پشت سر گذاشتن سراشیبی پیش رو به یک سه راهی می رسیم. مسیر سمت چپ با شیبی تند به چشمه ی آب قابل شربی در عمق ۱۹ متری غار منتهی می شود، مسیر سمت راست نیز با شیبی به سمت پایین به یک تالار منتهی می شود، مسیر روبه رو مسیر اصلی غار است که با دور زدن یک استلاگمیت به تالار اول غار می رسد. در این تالار دو راه موجود است راه سمت راست حفره هایی است که به دهلیزی که در بالای تالار دوم قرار گرفته منتهی می شود و مسیر سمت راست سوراخ کوچکی است که می‌بایست به صورت نشسته از آن وارد تالار دوم شد. در این تالار نیز دو راه پیش روی داریم؛ مسیر سمت راست دهلیزی است که در دو طرف خود به دو اتاقک زیبا ختم می شود و مسیر سمت چپ با شیبی تند وارد تالار سوم که آخرین تالار غار است و با قطعه سنگی بزرگ به دو قسمت تقسیم شده است می شود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دو راه برای دسترسی به این غار وجود دارد که یکی از استان یزد , میبد و ندوشن می گذرد و تمام مسیر آسفالت است. راه دوم از استان اصفهان، اصفهان، اژیه، ورزنه، سورک و ندوشن عبور می کند و در این مسیر که از کنار باتلاق گاوخونی عبور می کند از ورزنه تا سورک تقریبا 70 کیلومتر جاده خاکی است که البته برای ماشین های سواری نیز قابل تردد است و در مجموع از روستای ورزنه تا ندوشن 110 کیلومتر است. بعد از رسیدن به ندوشن باید به سمت جنوب ندوشن طی طریق کرد, تا به روستای صدر آباد رسید , 8.6 کیلومتر بعد از روستای صدر آباد در همین جاده به بند خاکی صدر آباد میرسیم , 1.3 کیلومتر بعد از بند در سمت راست جاده ی خاکی که قابل تردد برای انواع سواری است قرار دارد که پس از طی 6.1 کیلومتر در این جاده ( بدین نحو که در مسیر, اول به آغل گوسفندان و سپس به مجموعه ی کوچکی از درختان بر می خوریم که بلافاصله بعد از آن به دو دوراهی می رسیم که در اولی سمت راست و در دومی سمت چپ را انتخاب می کنیم و جاده را در مسیری کوهستانی ادامه می دهیم ) به پای کوهی که غار در بالای آن قرار گرفته است می رسیم و با تقریبا نیم ساعت کوه پیمایی می توان به دهانه ی غار که 148 متر بالاتر از نقطه ی شروع کوه پیمایی است رسید. البته پیدا کردن دهانه ی غار بدونه بلد و یا GPS دشوار است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    غار نباتي ندوشن يزد غار نباتي غار ندوشن غار يزد نباتي غار غار ندوشن نباتي يزد ندوشن غار ندوشن نباتي ندوشن يزد يزد غار يزد نباتي يزد ندوشن غار نباتي ندوشن غار نباتي يزد غار ندوشن نباتي غار ندوشن يزد غار يزد نباتي غار يزد ندوشن نباتي غار ندوشن نباتي غار يزد نباتي ندوشن يزد نباتي ندوشن غار نباتي يزد غار نباتي يزد ندوشن ندوشن غار نباتي ندوشن غار يزد ندوشن نباتي غار ندوشن نباتي يزد ندوشن يزد غار ندوشن يزد نباتي يزد غار نباتي يزد غار ندوشن يزد نباتي غار يزد نباتي ندوشن يزد ندوشن غار يزد ندوشن نباتي غار نباتي ندوشن يزد غار ندوشن يزد نباتي غار يزد نباتي ندوشن غار ندوشن نباتي يزد غار ندوشن يزد نباتي غار نباتي يزد ندوشن نباتي غار ندوشن يزد نباتي غار يزد ندوشن نباتي ندوشن يزد غار نباتي ندوشن غار يزد ندوشن غار نباتي يزد ندوشن نباتي غار يزد ندوشن يزد غار نباتي ندوشن يزد نباتي غار يزد غار نباتي ندوشن يزد نباتي غار ندوشن يزد ندوشن غار نباتي يزد نباتي ندوشن غار يزد ندوشن نباتي غار