0
از0 نظر

غار وقت ساعت دورود

    267
    نمایش

    غار وقت ساعت دورود از جمله جاذبه های گردشگری استان لرستان به شمار می رود که در نزدیکی یکی از طولاتی​ترین و زیباترین دره​های زاگرس به نام دره نگار قرار گرفته است. غار وقت ساعت در فضایی با کانی​های آهکی به عرض 7 متر، طول 20 متر، و ارتفاع 8 متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمه ​ای دائمی قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار وقت ساعت دورود

    دورود در شرق استان لرستان و در دامنه کوه باباهورِ زاگرس در کنار اشترانکوه واقع شده است. کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های زیبا و رودهایی چون «سِزار»، این شهر را پر از جاذبه‌های طبیعی کرده است که دریاچه گَهَر، آبشار آب‌گرمه، آبشار بیشه، غار و آبشار وقتِ ساعت از جمله آن‎ها است.

    ویژگی‌ها غار وقت ساعت دورود

    عاملی که غار وقت ساعت دورود لرستان را منحصر به فرد ساخته، قطع و وصل آب چشمه آن در زمان​های معین است. به این ترتیب که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی و با سر و صدا جریان می​یابد و چشمه به اوج آبدهی خود می​رسد، سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می​شود. هر دوره قطع و وصل کامل آب حدود یک ساعت طول می​کشد و منظم​ترین زمان عملکرد آن فصل پاییز است که آبدهی چشمه به حداقل می​رسد.

    به نظر می​رسد علت قطع و وصل آب تراکم بخار آب در اعماق که به علت گسلی فعال است. همین که تراکم بخار به حدی معین می​رسد، فشار ناشی از آن آب​های بالایی را به سطح می​راند و آب چشمه شروع به خارج شدن می​کند. خروج آب ادامه می​یابد تا آن که فشار تراکمی برای بالا راندن آن ناکافی شود، آن گاه خروج آب قطع می​شود و به این ترتیب قطع و وصل ادامه می​یابد.

    شرایط استفاده غار وقت ساعت دورود

    در استان لرستان و به فاصله 20 کیلومتری جنوب شهر دورود ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد. از محل ایستگاه و به سوی شرق، داخل دره​ای که رودخانه گَهَر در آن جاری است، بعد از حدود 10 کیلومتر روستای بَرآفتاب قرار گرفته است. از برآفتاب پس از حدود 5/1 ساعت کوه​پیمایی در دامنه کوه پَریز به دهانه غار وقت ساعت می​رسیم.

    وسایل مورد نیاز غار وقت ساعت دورود

    وسایل مناسب غارنوردی

    زمان مناسب بازدید غار وقت ساعت دورود

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    از برآفتاب پس از حدود 5/1 ساعت کوه​پیمایی در دامنه کوه پَریز به دهانه غار وقت ساعت می​رسیم.

    ماشین شخصی

    در استان لرستان و به فاصله 20 کیلومتری جنوب شهر دورود ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد. از محل ایستگاه و به سوی شرق، داخل دره​ای که رودخانه گَهَر در آن جاری است، بعد از حدود 10 کیلومتر روستای بَرآفتاب قرار گرفته است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.