3.1
از17 نظر

غار گلجیک

    4829
    نمایش

    غار گلجيک در ۳۵ کيلومتري جنوب غربي شهرستان زنجان و ارتفاعات مشرف به روستاي گلجيک، از غار های تماشایی این استان است که انسان ها در گذشته های دور به دلیل آب و هوای معتدل و مناسبی که داشته، آن را به عنوان سکونتگاه و پناهگاهی برای خود انتخاب می کردند. درصورتی که قصد بازدید از این جاذبه را داشتید، بهتر است از یک راهنما و راه بلد کمک بگیرید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار گلجیک

    غار گلجیک زنجان یکی از شش غار آهکی کشف شده این استان است که به طور طبیعی، از فرسایش سنگ‌های آهکی موجود در کوه زیبای تکه قایاسی که به آن کوه داش دیبی هم می گویند، پدیده آمده است. ابعاد این غار ۷۰۰×۱۰۰ متر و ارتفاع تقریبی آن ۵۰ متر می باشد.

    اگر به سفرهای پر هیجان و متفاوت علاقه مند هستید، بازدید از غار گلجیک می تواند برایتان یک تجربه خاص و خاطره به یادماندنی برجا بگذارد.

    سیمای عمومی غار گلجیک

    هنگام بازدید از این غار آهکی، در ابتدا با ورودی تنگ و مسیری دشوار رو به رو خواهید شد اما سپس وارد محیطی مرتفع و وسیع می شوید. همچنین، سنگ های خیلی بزرگ موجود در کف غار، جذابیت آن را چند برابر کرده است. درون غار، ابزار، ادوات، تیغه‌های سنگی و استخوان حیوانات شکاری به مقدار فراوان دیده می‌شود.

    زمان مناسب بازدید غار گلجیک

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای سفر به زنجان و بازدید از این جاذبه هستند.

    نکات منفی غار گلجیک

    بر اساس گزارش خبرگزاری فارس در آذرماه سال ۱۳۹۳، با آماده شدن بهره‌برداری معدنی این مجموعه باستانی در خطر نابودی قرار گرفت.

    سیمای عمومی غار گلجیک

    هنگام بازدید از این غار آهکی، در ابتدا با ورودی تنگ و مسیری دشوار رو به رو خواهید شد اما سپس وارد محیطی مرتفع و وسیع می شوید. همچنین، سنگ های خیلی بزرگ موجود در کف غار، جذابیت آن را چند برابر کرده است.

    تاریخچه غار گلجیک

    این غار با داشتن آب و هوای مناسب، پناهگاه و مسکن انسان‌های دوران پیش از تاریخ بوده است. درون این غار آثاری از زندگی انسان‌های دوره «آشولین» تا «بردوستین» متعلق به شانزده تا سی هزار سال پیش از میلاد کشف شده است.

    ویژگی‌ها غار گلجیک

    از ویژگیهای این غار که احتمالا نظر شما را جلب خواهد کرد صخره های جنوبی غار است که از سنگ های مرمر سبز بسیار زیبایی تشکیل شدند. ابعاد غار گلجیک 700 متر در 100 متر و ارتفاع تقریبی آن 50 متر است و اگر علاقمند هستید مدتی را مهمان خفاش های گلجیکی باشید حتما یک همراه آشنا به فنون غارنوردی را در کنار خود داشته باشید.

    شرایط استفاده غار گلجیک

    غار گلجیک در حال حاضر، راه سواره‌ رو ندارد و راه آن را باید پیاده رفت.

    زمان مناسب بازدید غار گلجیک

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای سفر به زنجان و بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات غار گلجیک

    بخش پر اهمیت و ارزشمند غار، آثار معماری موجود در آن، محصور بودن فضاهای زیستی، تعیین حریم‌ها و مطرح بودن مالکیت در غار است. همچنین، صخره‌های جنوبی غار از سنگ‌های مرمر سبز بسیار ارزنده تشکیل شده که می‌تواند مورد بررسی، بهره‌برداری و استخراج قرار گیرد.

    نکات منفی غار گلجیک

    بر اساس گزارش خبرگزاری فارس در آذرماه سال ۱۳۹۳، با آماده شدن بهره‌برداری معدنی این مجموعه باستانی در خطر نابودی قرار گرفت.

    وسایل مورد نیاز غار گلجیک

    این غار هوایی معتدل و کم رطوبت دارد و به همین دلیل برای پیاده روی و بازدید از غار گلجیک، نیازی به لباس های گرم و ضد آب نیست. در گذشته های دور نیز تنها به دلیل شرایط آب و هوایی معتدلی که در این غار وجود داشت، انسان ها آن را به عنوان محل سکونت خود انتخاب کردند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.