0
از0 نظر

قلعه سمیران

    412
    نمایش

    قلعه سميران بر بالاي يک تپه سنگي در دهستان طارم قرار دارد و دسترسي به آن جز از سمت شمال، بسيار دشوار است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه سمیران

    قلعه سمیران در طارم قزوین بالای کوهی سنگی قرار دارد و فقط از سمت شمال می توان به آن راه یافت. رودخانه قزل اوزن از جنوب این کوه عبور می کند و در آن سوی رود، ارتفاعات بلند سنگی دیوار مانندی قرار گرفته اند. به همین دلیل بیشتر استحکامات این قلعه در سمت شمالی آن ساخته شده است.

    تاریخچه قلعه سمیران

    این قلعه مرکز حکومت آل جستان و کنگریان و به نوشته حمدالله مستوفی جزء قلعه های متصرفی اسماعیلیه بود. قلعه سمیران تا اواخر قرن چهارم هجری قمری مقر حکمرانی آل مسافر بوده که نخستین فرد از این خاندان محمدبن مسافر بوده است. قدمت سمیران به دوره دیلمیان باز می‌گردد که مردمی بودند که پیشینه تمدنشان به دوره مادها می ‌رسد و در زمان ساسانیان و حتی پیش از آنان حکمرانی از خود داشتند و مسنقل عمل می‌ کردند.

    سیمای عمومی قلعه سمیران

    این قلعه دارای سه حصار است که هم اکنون دو حصار آن شناسایی شده است. سالم ترین قسمت قلعه، دیواره شمالی آن است که چند برج مدور و بارو های کاملا " سالم دارد. ارتفاع این دیواره حدود 15متر و از سنگ های لاشه و ملات گچ به ضخامت 2/40 متر شکل گرفته است. همچنین این دیواره دارای یک کلاف چوبی در ارتفاع یک متری است. قسمت غربی قلعه از نظر سبک ساختمانی با بخش شمال شرقی آن متفاوت است. در این بخش فقط بارو به چشم می خورد و برج های مدور دیده نمی شود و با توجه به عدم نفوذپذیری آن می توان نتیجه گرفت که داخل آن مسکونی بوده است. در داخل قلعه آثار واحد های مسکونی قابل مشاهده است، اما امکان تهیه نقشه آن وجود ندارد. قلعه سمیران نیز مانند سایر دژها و بنا بر سبک شهرسازی گذشته، برای پناه بردن و مقاومت در برابر حملات مختلف ساخته شده بود.

    منبع قلعه سمیران

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.