2.8
از9 نظر

مسجد جامع سراب

    1378
    نمایش

    مسجد جامع سراب قديميترين اثر دوران اسلامي در شهر سراب است.مسجد جامع سراب قديميترين اثر دوران اسلامي در شهر سراب است. اين مسجد بدون گلدسته و مناره بوده و از نظر ساختماني عبارتست از يك شبستان بزرگ و يك حياط كوچك در سمت غربي آن و دو درب ورودي يكي در شرق و ديگري در ضلع غربي كه حياط غربي را به مسجد مربوط ميسازد و سه محراب و يك منبر و 60 ستون آجري قطور و مختلف الاندازه و شكل دارد و برفراز آن ستونها، طاقهاي جناقي از چهار سو گنبد كوچكي را بر خود حمل مي نمايند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع سراب

    مسجد جامع سراب قدیمیترین اثر دوران اسلامی در شهر سراب است. این مسجد بدون گلدسته و مناره بوده.

    اخیراً در حفاریهای به عمل آمده که جهت تعمیرات انجام می گرفت معلوم گردید که مسجد فعلی بر روی یک مسجد بسیار قدیمی احداث گردیده که آثار آن دیده می شود.

    تاریخچه مسجد جامع سراب

    قدمت اين بنا مربوط به قرن نهم هجري مي باشد.

    ویژگی‌ها مسجد جامع سراب

    مسجد جامع سراب در سال 1347 تحت شماره 797 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد در سالهای اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مورد مرمت قرار گرفته است.

    سیمای عمومی مسجد جامع سراب

     اين مسجد بدون گلدسته و مناره بوده و از نظر ساختماني عبارتست از يك شبستان بزرگ و يك حياط كوچك در سمت غربي آن و دو درب ورودي يكي در شرق و ديگري در ضلع غربي كه حياط غربي را به مسجد مربوط ميسازد و سه محراب و يك منبر و 60 ستون آجري قطور و مختلف الاندازه و شكل دارد و برفراز آن ستونها، طاقهاي جناقي از چهار سو گنبد كوچكي را بر خود حمل مي نمايند. درب ورودي شرقي داراي كتيبه مرمرين با خط نسخ متداول دوره كوركانيان و تركمانان آق قويونلو است و به وسيله 10 پله به صحن شبستان راه دارد.

    درب ورودي غربي روبروي درب شرقي قرار دارد و بوسيله 7 پله بلند سنگي حياط كوچك غربي را به شبستان مربوط مي سازد. شبستان مسجد امتداد شرقي و غربي داشته و محرابهاي سه گانه در ضلع جنوبي آن تعبيه شده است.

    شبستان مجموعه ايست از 60 گنبد كه همه آنها (به استثناي رديف چهارم از شرق) مستقيماً بر روي طاق جناقي و ستونها نهاده شده است. ارتفاع متوسط آنها از كف شبستان در حدود 6 متر است كه 5/1 متر ارتفاع گنبد ها مي باشد، اما رديف چهارم كه بلندتر از سايرين بوده و 20/6 مترارتفاع دارد بر روي طاق نماهاي بلند و فيلگوشها قرار دارد. طول شبستان 54 متر و عرض آن 26 متر مي باشد. منبر چوبي 7 پله دارد و در بالاي سطح شرق آن نام واقف آن با خط ثلث زيبا و از چوب سفيد منبت كاري شده است.

    مسجد جامع سراب سه محراب دارد که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. از سه محراب، محراب سوم که از كاشي لعابدار برجسته فيروزه ايست بسيار نفيس و از زيبائي قابل توجهي برخوردار است و با وجود صدمات مختلفی که دیده است، باز هم از زیبایی قابل توجهی برخوردار است. در ساير قسمتهاي مسجد تزئينات ديگري بچشم نميخورد.

     

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع سراب

    بهترین زمان سفر به این منطقه بهار تا اوایل پاییز میباشد.

    پیشنهاد ویژه مسجد جامع سراب

    نزدیکترین مکان گردشگری به این مسجد: بازار سراب است كه ميتوانيد از اين مكان بازديد كنيد.

    امکانات ویژه مسجد جامع سراب

    اين مسجد داراي امكاناتي همچون؛ دسترسي به وسايل نقليه، پاركينگ، دستشويي،اقامتگاه،رستوران، بوفه و داري پوشش شبكه مي باشد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.