0
از0 نظر

مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

    429
    نمایش

    مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه  در بافت قديم شهر كرمانشاه در خيابان مدرس قرار گرفته است . مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه داراي شبستاني بزرگ است كه دوازده ستون سنگي يكپارچه در آن قرار دارد و طاق هاي شبستان بر آن استوارند . برخي از طاق چشمه ها به شيوه معقلي كاري تزئين شده است .اين بنا ساليان دراز محل درس طلاب علوم دينی و تبليغات مذهبی بوده و امروز نيز به‌عنوان مدرسه علوم دينی مورد استفاده ‌است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

    مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه كه سال ها محل طلاب علوم ديني و تبليغات مذهبي بوده است.

    تاریخچه مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

    این مسجد در سال 1235 هجري قمري توسط حاج شهبازخان و شش برادرش كه بنيان گذارها طايفه معروف حاجي زادگان بودند ، ساخته شده است.

    ویژگی‌ها مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

     این بنا سالیان دراز محل درس طلاب علوم دینی و تبلیغات مذهبی بوده و امروز نیز به عنوان مدرسهٔ علوم دینی مورد استفاده‌است.

    سیمای عمومی مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

    ورودی کنونی بنا، زيرگذری است که در خيابان مدرس و در زير ضلع شرقی بنا قرار گرفته است. مسجد دارای شبستانی بزرگ با دوازده ستون سنگی یک‌پارچه است. طاق‌های شبستان روی این ستون‌ها قرار دارند. برخی از طاق چشمه‌ها به شیوه معقلی کاری تزیین شده‌اند. شبستان مسجد، مستطيل شکل است که پوشش آن، متشکل از ۲۰ گنبد کوچک، روی ۳ رديف ستون ۴ تايی و ديوارهای اضلاع قرار گرفته است. ستون‌ها سنگی و ديوارها و پوشش، آجرچينی ساده با بندکشی سفيد است.

    صحن مسجد، مستطيل شکلی به ابعاد تقريبی ۲۲ در ۱۸ متر است که در اضلاع آن، حجره‌ها و مدرس، و در ضلع جنوبی آن، شبستان ستون‌دار مسجد قرار گرفته است. نمای داخل حياط کاملا نوسازی شده؛ اما داخل حجره‌ها و شبستان به‌شکل اصلی خود باقی مانده است. کف حجره‌ها حدود ۷۰ سانتی‌متر از سطح صحن مرتفع‌تر است.  ازاره بنا به ارتفاع حدودا ۳ متر با سنگ مرمر پوشش يافته است و کف آن نيز در دوره اخير موزاييک فرش شده است.

    ساقه ستون‌ها به‌صورت مارپيچ حجاری شده و روی آ‌ن‌ها سرستونی متشکل از مکعب‌های يکپارچه سنگی به‌صورت پلکانی معکوس قرار گرفته است. ابعاد بزرگ‌ترين مکعب اين سرستون، ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر است. روی اين سرستون‌ها، پاطاق‌ها و پوشش گنبدی قرار گرفته است. گنبدهای پوشش به‌جز گنبدی که در محور محراب قرار دارد و از نوع چهار بخشی با تزيينات کاشی و آجر لعابدار است، بقيه از نوع عرقچينی هستند. محراب بنا در ميانه ضلع جنوبی بنا قرار گرفته و دارای تزيينات کاشی و آجر لعابدار است.

    زمان مناسب بازدید مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    سایر اطلاعات مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

    حاجی‌زادگان حاکم و ایلخان ایل کلهر در دورهٔ قاجار بوده‌اند و پیش از آنکه داوودخان کلهر در سال ۱۸۹۱ میلادی حکومت را در این ایل به دست بگیرد، بر طبق اسناد معتبر، دو دانگ کل شهر کرماشاه و کل قلمروی کلهر را در دست داشته‌اند.

    این طایفه یکی از هفت برادر کلهر (منصوری، زینلخانی، کاظمخانی، گیلانی، قوچمی، ذوالفقارخان کلهر اجداد آجودانی و کله جوبی و طایفه حاجی‌زادگان) بوده‌اند که گفته می‌شود نسب طوایف ایل کلهر به آن‌ها می‌رسد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.