3
از2 نظر

مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    1174
    نمایش

    مسجد ملک يا مسجد امام خمينی کرمان، به عنوان بزرگترين و قديمی ترين مسجد کرمان، شبستان‌های متعدد و صحن وسیعی دارد. این مسجد در هنگام حکومت سلجوقیان ساخته شد. هم‌اکنون در بخش جنوبی ناحیه تاریخی بازار کرمان قرار دارد. طول مسجد، ۱۰۱ متر و عرض آن ۹۱ متر است و از جمله مساجد چهارایوانی به‌شمار می‌رود. مسجد ملک، سه درب ورودی و چهار ایوان دارد. ایوان بزرگ قبله، بزرگ‌ترین ایوان است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    کار بنای مسجد بین سال های ۴۷۶ تا ۴۸۹ هجری قمری پایان یافته است. این مسجد ۱۰۱ متر طول و ۹۱ متر عرض و ۹۱۹۱ متر مربع مساحت دارد. مسجد ملک سه درب ورودی و چـهار ایوان دارد که بزرگ ترین ایوان ها با نام ایوان بزرگ قبله در ضلع غربی صحن قرار دارد. تزئین ایوان با آجر و به شیوه عهد سلجوقی صورت گـرفته است. مسجد ملک دارای چـندین محراب گـچ بری شده کوچک مربوط به دوران آل بویه است که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل از دوره سلجوقی احدات شده است. سه محراب نیز در پشت بام و در شبستان امام حسن (ع) موجود است که در نوع خود بی نظیرند و از گـچ بری های هنرمندانه قرن پنجم برخوردارند. چند شبستان نیز در این مسجد وجود دارد که معروف ترین آن ها شبستان امام حسن (ع) است. علاوه بر آن باید از شبستان آقا شیخ حسن فقیه نام برد که ۲۲ ستون دارد. در شمال غربی، شبستان آقا علی با ۶ ستون قرار دارد که به شبستان امام موسی بن جعفر (ع) وصل می شود. شبستان واقع در ضلع جنوبی ۲۷ ستون دارد اما شبستان ضلع شرقی کوچـک است.

    ویژگی‌ها مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    علاوه بـــــر سر در، صحن، ایوان و شبستان باید از برج آجری مسجد نام برد که به برج سلجوقی شهرت دارد و مشابه برج های آجری دیگـری است که از عهد سلجوقی در نقاط دیگـر ایران بر جای مانده است. این برج در شمال شرق مسجد واقع شده و قسمت فوقانی آن فرو ریخته است؛ به طوری که تنها ۶ متر از آن باقی مانده است. تاق ورودی سردر مقرنس کاری شده و در قسمت پایین آن نیز ترنجی برجسته وجود دارد. حاشیه تاق با گـچ بری طرح گـره تزئین شده است. در بررسی سبک مسجد ملک باید گفت، سردر ورودی و اصلی مسجد ملک هم اکنون درب شمالی است. درب قدیمی مسجد چوبی و کم ارتفاع بوده و فلسفه کم بودن ارتفاع این درب زورخانه های قدیمی، این بوده که افراد هنگام وارد شدن به مسجد سری به نشانه تعظیم خم کنند و بعد داخل شوند. پس از عبور از سردر شمالی وارد دالانی با سقف نسبتاً مرتفع می شویم که نمای آن آجر کاری معقل است.

    سایر اطلاعات مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی) در زمان گذشته به گونه ای دیگر بوده است، بدین صورت که در جانب غربی مسجد آب نمایی به عمق ۴ متر جهت گرفتن وضو وجود داشته است. آب این محل از قنات مستوره تاًمین می شده است و آب نمای مذکور به صورت روباز و از دو طرف دارای دو راه پله بوده و طراوت خاصی به فضای مسجد می بخشیده است. با خشک شدن آب قنات مستوره در کمتر از نیم قرن پیش، آن آب نما را پر نموده و روی آن را سنگ فرش کردند. مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی) در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    فضای گسترده و معماری زیبای مسجد ملک شما را مجذوب خودش خواهد کرد. سردر شمالی مسجد، از نوع کاشی کاری معقل است. در این سبک از کاشی کاری، کاشی ها با ابعاد بسیار کوچک، پهلوی هم قرار می گیرند.

    تاریخچه مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    تاریخچه مسجد به دوران سلجوقیان برمی گردد.

    شرایط استفاده مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    نمازهای روزانه در مسجد ملک برگزار می شوند و اگر قصد دارید این بنای اسلامی را ببینید، می توانید در ساعت های دیگر به مسجد سر بزنید. بهتر است برای بازدید از مساجد، پوشش متناسب با این مقصد گردشگری داشته باشید.

    نکات مثبت مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    در این مسجد به روی همه باز است و رایگان می توانید مسجدی کهن را تماشا کنید.

    زمان مناسب بازدید مسجد ملک کرمان (مسجد امام خمینی)

    هر چهار فصل سال، زمان مناسبی برای بازدید از مسجد ملک کرمان هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به کرمان، خیابان امام بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه تاریخی_ اسلامی راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.