0
از0 نظر

معبد بان مسیتی چابهار (غارهای بان مسیتی)

    1403
    نمایش

    معبد بان مسیتی چابهار، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی استان سیستان و بلوچستان است که در دامنه کوه شهبازبند قرار گرفته و خودنمایی می کند. بهتر است بدانید که در زبان بلوچي، بان به معنای مرد صالح و خداپرست و مسيتي به معنای معبد و پرستشگاه است و از اين رو اين مکان تاريخي به نام معبد «بان مسيتي» شناخته می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات معبد بان مسیتی چابهار (غارهای بان مسیتی)

    غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در پنج کیلومتری شمال غرب روستای تیس گفته می شود که در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) قرار دارند. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی که در کنار هم جا گرفته اند و مجموعه این غارها را مردم محل به نام بان مسیتی می‌شناسند.

    زمان مناسب بازدید معبد بان مسیتی چابهار (غارهای بان مسیتی)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    تاریخچه معبد بان مسیتی چابهار (غارهای بان مسیتی)

    در گذشته مردم محل قرآن و اوراق متبرکه را در این محل می آوردند تا در آنجا محفوظ بمانند اما امروزه این باور و سنت به فراموشی سپرده شده است. این نامگذاری بیشتر به خاطر غار میانی صورت گرفته است؛ چرا که در زبان بلوچی بان به مرد صالح، خداپرست و تارک دنیا گفته می‌شود و مسیتی معبد و پرستشگاه خوانده می‌شود و این معبد در غار میانی بنا شده است. در نتیجه می‌توان گفت بان مسیتی یعنی پرستشگاه و معبد مرد صالح و خداپرست.

    ویژگی‌ها معبد بان مسیتی چابهار (غارهای بان مسیتی)

    در درون یکی از غارها که طبیعی و کوچک است یک آرامگاه مکعب و صندوقچه ای که ارتفاع گنبد آن چهل سانتی متر است دیده می شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد ،با جوهر قرمز و بنفش،خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط "گجراتی" و خطوط هندی شباهت دارد.

    سیمای عمومی معبد بان مسیتی چابهار (غارهای بان مسیتی)

    غار اول طبیعی و به شکل نیم دایره‌ است و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا و یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دو سطح افقی که بر روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد. از سطح غار تا آرامگاه به اندازه یک پله گودی دارد. مکعبی از سنگ و گچ بر فراز آرامگاه ساخته شده که زیر بنای یک گنبد کوچک است بدنه‌های پیرامون این مکعب را با گچ برنگ سفید در آوردند و در ورودی آرامگاه رو به دره تیس و به موازات دهانه ورودی غار واقع شده‌است.

    سطح آرامگاه در اندازه 0/8*3/1*1/8 متر است برروی دیواره‌های مکعب آرامگاه گچکاری و با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علاماتی نقش گردیده که به مانند خط گجراتی و هندی هستند. طول و عرض غار 180*240 متر و ارتفاع آن نیز 240 متر است. یک غار مصنوعی سوی راست غار طبیعی به فاصله هفت قدم قرار دارد که آثار تراش به خوبی در آن آشکار است. به نظر می آید که این غارها در زمره یک واحد تاسیساتی و ساختمانی و به منزله توقفگاه ها یا مذبح یا پرستشگاه بوده است که سکویی برای انجام اعمال مذهبی یا تشریفات دیگر در سر تا سر پهنه جلوی هر سه غار ساخته بودند.

    دهانه آن هشتاد سانتیمتر ارتفاع دارد و سقف آن کوتاه است. این روزها اگر سری به این غار بزنید می بینید که به دلیل خرابی غار، یک آدم متوسط به زحمت در آن به شکل خمیده می‌تواند بایستد. غار در پایان مسدود است و احتمال دارد حفره‌ها یا روزنه‌های طبیعی یا مصنوعی در بخش انحنای خلفی کوه این غار را با غار سوم متصل کرده باشد یا به چاه‌های زیرزمینی که محلی برای دفن مردگان در معابد کهن است برساند و سکویی که از سنگ وگچ ساخته شده‌است دیده می‌شود که دهانه ورودی آن 80 سانتیمتر و سقفی کوتاه دارد.

    به فاصله 50 متر در سوی چپ غار اصلی، غار سوم که طول دهانه قوسی آن حدود 20 متر است قرار دارد گویا این غارها جزو یک واحد تأسیساتی ساختمانی بوده و به منزله حجره‌ها و توقفگاههای معبد یا پرستشگاهی بوده و در سطح زمین تا ورود به دهانه غار، پلکانی وجود داشته که آثار آن بر جای مانده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.