0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    289
    نمایش

    منطقه حفاظت شده مند با مساحت ۴۹۹۵۱  در استان بوشهر  واقع شده و در ‪ ۱۸۰‬كيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر قرار دارد. مند از نظر زیست جانوری و پوشش گیاهی بسیار متنوع و زیبا است و از جمله گیاهان آن می‌توان به انوكنمون سودامبولیس، دامبارنكیما، هالوكاریس، ساریكورینا، درختان حرا، گز و كهور پاكستانی اشاره کرد. همچنین نخلستان‌های پراكنده‌ای در این ناحیه به چشم می‌خورد. فصول خنک سال زمان مناسبی برای بازدید از منطقه حفاظت شده مند هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    منطقه حفاظت شده مند با ‪ ۴۶‬هزار و ‪ ۵۰۰‬هكتار وسعت و دو اكوسیستم آبی و خشكی، منطقه‌ای جلگه‌ای و کویری است و یکی از زیستگاه‌های مهم آهو در استان بوشهر به‌شمار می‌رود.

    نکات مثبت منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    منطقه حفاظت شده مند از جاذبه‌ها گردشگري با ارزش كشور است كه نقش مهمي در حفظ و نگهداري نسل انواع پرندگان و حيوانات و آبزيان كشور دارد.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    لاك پشت دريايي نوك عقابي، خزنده‌اي با بيش از‪ ۱۵۰‬ميليون سال سابقه پيدايش از نادرترين نوع لاك پشت‌هاي دنيااست كه بيش از انواع ديگر لاك پشت‌ها، نسل آن در خطر انقراض است اما منطقه حفاظت شده مند محل تخم‌گذاري و تكثير نسل اين لاك پشت است.

    منطقه حفاظت شده مند از دير باز زيست گاه مهم آهو بوده كه در دسته‌هاي كوچك و بزرگ، زيبايي طبيعت اين منطقه را دو چندان كرده‌اند. انواع ديگري از حيوانات شامل خرگوش، روباه، گراز، كفتار، گرگ و جوجه تيغي نيز به وفور در منطقه حفاظت شده مند به چشم مي‌خورند.

    گونه‌هاي مختلف پرندگان بيش از هر چيز ديگري حيات وحش منطقه مند را زيبا كرده طوري كه بيش از ‪ ۶۰‬گونه پرنده مهاجر و بومي درمند بسر مي‌برند. باكلان، اگرت ساحلي، فلامينگو، چكاوك، ماهي خورك، زنبورخوار، دراج، پرستوي دريايي و نمونه‌هاي متعدد ديگري از پرندگان مند را مملو از آواز زيباي خود كرده‌اند.

    يكي از پرندگان بسيار با ارزش و زيباي طبيعت درنا است كه از اواخر فصل پاييز تا اوايل فروردين را در منطقه مند مي‌گذراند. زيباترين صحنه‌هاي حيات وحش منطقه حفاظت شده مند مربوط به ده‌ها هزار پرستوي كاكلي كوچك و بزرگ دريايي است كه در جزاير منطقه حفاظت شده مند و بر روي شن‌هاي داغ ساحل تخم‌گذاري مي‌كنند.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    بهترین زمان برای بازدید از منطقه حفاظت شده مند بوشهر نیمه دوم سال است تا به خاطر شرجی بودن و دمای بالای بوشهر اذیت نشوید.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    جزیره نخیلو در فصول گرم سال میزبان تعداد فراوانی از انواع پرستوهای دریایی و باکلان‌هاست که آنجا را برای جوجه آوری انتخاب می‌کنند. برای دیدن این چشم‌انداز زیبا باید از سازمان حفاظت محیط‌زیست بوشهر مجوزهای لازم را بگیرید.

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    پوشش گياهي پوشش گياهي منطقه حفاظت شده مند شامل ۲ بخش است:

    ۱) شوره زارهاي ساحلي كه پهنه هاي پوشيده از گياهان علفي،‌ بوته اي يا درختچه اي در مجاورت آب‌های شور است.

    ۲) شوره زارهاي موسوم به درون منطقه اي كه پوشش نسبتاً‌ مشابهي با اراضي شور ساحلي دارد. حيات وحش بيشترين تنوع جانوری مهره دار خشکی زی منطقه را پرندگان دارند که تاکنون 120 گونه در منطقه شناسايی شده است. برخی همچون خروس کولی دشتی، بالابان، هوبره، بحری و عقاب طلايی از پرندگان بسيار ارزشمند اين منطقه محسوب می‌شوند.از رده پستانداران نیز تاکنون 18گونه شناسایی شده اند که از آنها می توان به آهو (بالغ بر 600 راس)، گربه وحشی، گراز ، خرگوش، کفتار وروباه شنی اشاره کرد. لاکپشت نوک عقابی، لاکپشت سبز، بزمجه دشتی، سوسمار خاردم و ماردریایی نمونه های شاخصی از 18 گونه خزنده این منطقه هستند.

    وسایل مورد نیاز منطقه حفاظت شده مند بوشهر

    برای رفتن به منطقه حفاظت شده مند بوشهر، کفش مخصوص طبیعت‌گردی بپوشید و عینک و کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، کمک‌های اولیه، کیسه زباله، پاوربانک و خوراکی‌های لازم همراه داشته همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.