0
از0 نظر

منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    2163
    نمایش

    منطقه شکار ممنوع سفيد کوه آرسک با 66600 هکتار مساحتی که دارد، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و منطقه شکار ممنوع در استان سمنان است که در شمال غربي شهر دامغان و در مسير جاده تهران – مشهد قرار دارد. در نزدیکی این منطقه، روستایی دیده نمی شود ولی فعالیت های سنتی چون دامداری، کشاورزی، زنبورداری، کتیرا گیری و ... در آن انجام می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک با مساحت 66600 هکتار، از جاذبه های طبیعی و مناطق شکار ممنوع استان سمنان است که فعالیت های مختلف سنتی اغلب به طور فصلی در آن انجام می گیرد. این فعالیت ها شامل مواردی چون زنبورداری، کتیرا گیری، باریحه گیری، دامداری، کشاورزی و ... می شود.

    ویژگی‌ها منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    از ویژگی های این منطقه می توان به آب و هوای سرد و خشک در زمستان و گرم و خشک در تابستان اشاره کرد. همچنین این منطقه غالباً تحت تأثیر بادهای شدید شمالی بوده و دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است.

    با توجه به شرایط آب و هوائی که دارد، پوشش گیاهی آن از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است و در بخش هایی از نوع گیاهان مرتعی است و در ارتفاعات بالاتر گونه های درختی اورس بیش از سایر انواع درختان و درختچه ها خود نمائی می کند و پوشش عمده را در آن مکان ها به وجود می آورد. در این منطقه شاهد انواع گیاهان چون درختی، درختچه، بوته ای و علفی مثل زرشک، اورس، باریجه، کما، جا شیر، کلامیرزا حسن، چوبک، پرند، فرفیون، نسترن وحشی، درمنه دشتی و کوهستانی، افدرا، شور، اسپند، خار شتر، قیچ، تاغ، گز، کاروان کش، کندر، گون، شیر خشت، انواع گرامینه، کنگر، کل غر، آویشن، دازه، سیاه بن و نی خواهید بود.

    همچنین، این منطقه زیستگاه گونه های جانوری مختلفی است و جانورانی چون آهو، یوزپلنگ، کل و بز، پلنگ، قوچ و میش، گربه وحشی، خرس، خوک، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، موش، انواع مارها، لاک پشت، جوجه تیغی، مارمولک، سوسمار، بزمجه، کبک، کبک دری، تیهو، کبوتر، قمری، باقرقره، کرکس، کلاغ، کلاغ زاغی، زاغچه، سار، هوبره، انواع بازهای شکاری و انواع گنجشک در آن وجود دارند.

    سیمای عمومی منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    منطقه سفیدکوه آرسک، شامل ارتفاعات سفید کوه، آرسک، گیو تنگه، و نه مشک تویه دروار، شتر گردن، لبیر کوه، کوه میرزا، مارکو، شکارکوه، انجیلو، گردگوه، کله کوه، یخدان، آهوانو و آستانه می شود که از شمال به جاده چشمه علی - ساری، از غرب به روستاهای تویه دروار و از شرق به جاده چشمه علی -دامغان ارتباط دارد.

    نکات مثبت منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    منطقه سفیدکوه آرسک، ز مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ در مناطق دشتی است.

    زمان مناسب بازدید منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه خواهد بود.

    شرایط استفاده منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    این منطقه از نظر راه های قابل دسترسی هیچگونه مشکل ندارد. تقریباً سه سمت منطقه محدود به جاده آسفالته می باشد و در بقیه حد و حدود به وسیله راه های شوسه و جیپ رو محدود است. در درون منطه جاده های زیر وجود دارد: جاده چاهو : جاده ای است جیپ رو که از پیچ صید آباد در جاده تهران – مشهد شروع و به چاهو منهی می شود. جاده گیو تنگه : این جاده از جاده آسفالته تهران – مشهد مقابل کارخانه ابزار مهدی شروع و پس از گذشتن از دهنه گیو تنگه به بند آرسک منصل و از آنجا به رامه، معدن گانو و جاده تویه دروار – کیاسر ختم می شود. جاده لبیر کوه : جاده ای است جیپ رو که از جاده اصلی تهران – مشهد جدا شده و تا بند یخدان ادامه دارد. جاده خامنو : این جاده از محل بابا حافظ در جاده آسفالته دامغان به چشمه علی جدا شده و به صورت جیپ رو تا کلاته خامنو ادامه پیدا می کند. جاده معدن علی آبادی : جاده ای است جهت دسترسی به معدن که طول آن حدود 3 الی 4 کیلومتر است و از مرز شمال منطقه به داخل راه دارد.

    سایر اطلاعات منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک

    در منطقه شکار ممنوع سفید کوه آسک، فعالیت های متنوع صورت می گیرد که برای مثال، دامداری به شکل سنتی انجام می شود و به همین دلیل تعدادی آغل یا خیل در منطقه وجود دارد و دامداران محلی که اغلب از روستاهای اطراف منطقه هستند فصل تابستان در این منطقه مشغولند. همچنین، فعالیت کشاورزی یا همان زراعت و باغداری در حواشی منطقه سفید کوه آرسک در مرز شمالی و شرقی و غربی به طور گسترده دیده می شود.

    معدن کاوی از دیگر فعالیت هایی است که در این منطقه دیده می شود و اغلب معادن مورد بهره برداری در منطقه از نوع ذغال سنگ است و به ندرت از معادن دیگر، بهره برداری می شود. کوره کک پزی موجود در ناحیه شمال و شمال غربی که یکی در حاشیه و دیگری همجوار معدن گانو است، تنها فعالیت صنعتی است که در این منطقه انجام می شود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.