3.6
از12 نظر

موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    2278
    نمایش

    موزه آستان مقدسه حضرت معصومه (س)، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور است که در استان قم واقع شده است.آنچه که در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در معرض بازدید قرار دارد و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید، مجموعه آثار با ارزشی است که پادشاهان، حاکمان و عاشقان کریمه اهل بیت و افراد و علاقه‌مندان به حفظ ميراث هنری و تاريخی به این موزه اهدا کردند. بخشی دیگر از این گنجینه را آثار نفيس بيوتات حرم مطهر و برخی بقاع متبركه اطراف قم تشکیل می‌دهد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    موزه آستان مقدسه حضرت معصومه (س)، بخش های متعددی دارد که شامل قرآن های خطی، تابلوهای خط و تذهیب، سنگ های قیمتی، پارچه بافی، منبت کاری، سفالگری و... است.

    ویژگی‌ها موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    از آثار باارزشی که در این مجموعه نگهداری می شود، می توان به دو نسخه خطی قرآنی که منسوب به امام رضا و امام حسن عسگری (علیهم السلام) است، و درهای چوبی منبت کاری شده با خطوط قرآن کریم به یاد مانده از دوره صفویه، اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    زمان مناسب بازدید از دیدنی های قم فصل بهار و ابتدای پاییز است که از هوای خنک و مطبوعی برخوردار است.

    پیشنهاد ویژه موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    این موزه در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) واقع شده، که می توانید پس از زیارت ایشان، از این مکان ارزشمند و تاریخی نیز دیدن کنید.

    تاریخچه موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور است که در حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم قرار دارد و یکی ازجاهای دیدنی قم به شمار می‌رود. تا پیش از احداث مکانی برای نگهداری آثار تاریخی هنری و تاریخی حرم، این اشیا به‌صورت پراکنده در اطراف بقعه و حرم انباشته شده بودند و حتی برخی از آن‌ها از بین رفتند تا اینکه در سال ۱۳۱۴ شمسی؛ وزارت معارف وقت در فضای داخلی حرم حضرت معصومه (س) و در محل مسجد شهید مطهری ، موزه‌ای را تأسیس کرد.

    فعاليت اين موزه تا حدود دى ماه سال ۱۳۵۳ ادامه يافت و از آن تاريخ تا دهه ۶۰ به دلایلی از جمله لزوم گسترش فضاى جانبى و احداث ساختمان فعلى، فعاليت موزه متوقف شد؛ تا اینکه در سال ۱۳۶۱ این مجموعه به ساختمان فعلی در میدان آستانه و کنار مدرسه فیضیه منتقل شد.

    ساختمان جدید موزه آستان قدس ابتدا ۵۰۰ متر مربع مساحت داشت و بعد در سال ۱۳۷۱ در زمان توليت حضرت آيت‌الله مسعودى، زيرزمين نیز به آن اضافه شد و وسعت موزه حرم به بیش از ۱۲۰۰ متر مربع رسید.

    سانس‌ها موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

    • ساعت کاری موزه حرم حضرت معصومه (س): روزهای عادی از ساعت هشت صبح تا ۱۹ عصر و در ایام تعطیل و روزهای جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ شب است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.