3.3
از4 نظر

موزه ادب و عرفان اهر

    2657
    نمایش

    موزه ادب و عرفان اهر يکي از موزه هاي موضوعي آذربايجان شرقي است که در سه سالن مختلف قرار دارد و در آن آثار فرهنگي مربوط به ادب و عرفان از دوره صفويه تا قاجار در معرض ديد شما قرار دارد.بنای این موزه را به شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند، موزه ادب و عرفان اهر درسال 1374 و درمحل خانقاه شیخ شهاب الدین محمود اهری از عرفای بزرگ قرون ششم و هفتم هجری، کار خود را آغاز کرده است ،

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه ادب و عرفان اهر

    موزه در سال 1374 در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه " شیخ شهاب‌الدین اهری" تأسیس شد و آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان را گردهم آورد، موزه ادب و عرفان از موزه‌های تخصصی کشور در نوع خود محسوب می‌شود.

    تاریخچه موزه ادب و عرفان اهر

    بنای این موزه را به شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند، موزه ادب و عرفان اهر درسال 1374 و درمحل خانقاه شیخ شهاب الدین محمود اهری از عرفای بزرگ قرون ششم و هفتم هجری، کار خود را آغاز کرده است ،

    سایر اطلاعات موزه ادب و عرفان اهر

    موزه بیشتر ارائه‌کننده آثار دوره‌های تاریخی صفویه تا قاجاریه است،ردر بخش ادبی موزه نیز آثار نفیسی از کتب خطی دوران صفوی تا قاجار از قبیل قرآن‌های خطی با جلد مذهب لاکی و دیوان شعرا و عرفا مانند دیوان جلال‌الدین مولوی و گلستان سعدی وجود دارد.

    کتاب‌هایی مزین به نقوش مینیاتوری زیبا با آثار خوشنویسی شده از این جمله‌اند همچنین قطعه خط‌هایی به خط شکسته و نستعلیق از آثار " استاد عبدالمجید طالقانی " از خوشنویسان قاجاریه و نیز زیارتنامه حضرت سیدالشهدا به قلم "میرآقای اهری" و نیز آثاری از استاد درویشِ معروف در آن به نمایش گذاشته شده است.

    از آثار بسیار شگفت‌انگیز این بخش طوماری است پارچه‌ای به طول 360 سانتیمتر و به عرض 50 سانتیمتر که مزین به سوره‌های کلام الله مجید به خط نسخ ، ثلث و غبار است.

    این سوره‌ها در داخل نقوش اسلیمی و ترنجی‌ جای گرفته‌اند، این طومار متعلق به دوره صفویه است، در بخش عرفان نیز تابلوهای نقاشی از دوره قاجاریه و مجموعه جالبی از انواع کشکول‌های دراویش از جنس چوب، سفال، چینی و برنز که دارای کتیبه‌ها و نقوشی از مجالس درویشان و انواع کلاه‌های مخصوص آنان و نیز تبرزین‌های مرصع طلاکوب و نقره کوب فراهم آمده است.

    از دیگر اشیای نفیس این بخش، درِ چوبی پاشنه‌گردان است. این در کنده‌کاری و منبت‌کاری شده است و دارای کتیبه‌ای متعلق به قرن هفتم ه . ق است.

    ویژگی‌ها موزه ادب و عرفان اهر

    این اثر در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱، با شماره‌ی ثبت ۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    سیمای عمومی موزه ادب و عرفان اهر

    بنا دارای یک ایوان بزرگ، دو مناره بلند، دو ایوان کوچک، یک ایوان بزرگ و یک مسجد بزرگ و خانقاه معروف به قوشخانه و اتاق‌های متعدد است.   

    زمان مناسب بازدید موزه ادب و عرفان اهر

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    سانس‌ها موزه ادب و عرفان اهر

    - ساعات کار موزه : بهار ( 8- 15)تابستان(8- 14و16- 21)پاییز و زمستان( 8-30/14) - تعطیلی هفتگی موزه : روزهای دوشنبه - تعطیلات سالانه موزه : - 9 محرم ( برابر با روز تاسوعا ) - 10 محرم (روز عاشورا ، شهادت امام حسین (ع)) – 28 صفر (رحلت پیامبر اکرم (ص) ) - 21 مضان (شهادت حضرت علی (ع) ) - 25 شوال (شهادت امام جعفر صادق (ع)) - 14 خرداد ماه ( رحلت امام خمینی (ره) )

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.