0
از0 نظر

موزه حمام چهار فصل اراک

    938
    نمایش

    حمام چهار فصل اراک یکی از زیباترین آثار معماری و کاشیکاری ایران در قرون اخیر است و به جرات می توان گفت که این حمام با تزئینات ویژه آن در کشورهای اسلامی اثری منحصر به فرد است. این حمام حالا به موزه ای زیبا در نزدیکی مرکز شهر اراک تبدیل شده که دیدنش را حتما توصیه می کنیم.این اثر در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه حمام چهار فصل اراک

    موزه حمام چهار فصل يكي از جاذبه هاي استان مركزي مي باشد. اين موزه شامل بخش هايي همچون ؛تنگ های سفالی، کاسه، خمره، قدح، پیمانه، انواع مجسمه، آفتابه و لگن، سنگ نوشته و ابزار آلات کشاورزی و دفاعی مي باشد. محراب تاریخی و با ارزش مسجد جامع ساوه که از آثار منحصر به فرد معماری و گچ بری دوره سلجوقیان است نیز در این محل نگهداری می شود.

    تاریخچه موزه حمام چهار فصل اراک

    در دوران حكومت ناصري كه ايران به آرامش نسبي و امنيت دست يافته بود اين امر سبب شده تا ٨٥ خانواده يهودي از سنجان و روستاهاي اطراف به سلطان آباد (اراك) مهاجرت كنند،اين گروه از امكاناتي همچون؛مدرسه ،گورستان و... برخوردار بودند اما حمامي در اختيار آنها قرار نداشت پس حاج محمد ابراهیم خوانساری دستور داد در مقابل قلعه شخصی وی، حمامی بسازند که پیروان همه ادیان ابراهیم بتوانند از آن استفاده کنند.

    این بنا در خلال سال‌های ۱۲۹۲ تا ۱۲۹۴ و طی حدود ۳۸ ماه احداث شد. این بنا در سال ۱۳۷۳ به موزه تبدیل شد و در اوایل دهه ۱۳۸۰ نیز مورد مرمت قرار گرفت.

    ویژگی‌ها موزه حمام چهار فصل اراک

    این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۰/۸/۱۳۵۶ به شماره‌ی ۱۳۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی موزه حمام چهار فصل اراک

    کف حمام چهارفصل با سنگ‌ های سیاه، ملات آهک و ساروج کف سازی شده است.

    حوضی صلیبی شکل با سنگ سیاه ساخته شده و به منظور پاشویی افرادی که از حمام گرم بیرون می‌آیند مورد استفاده قرار می گرفته است.

    كاشي هاي هفت رنگ،كاشي معرق و كاشي معلقي بخش عمده اي از تزيينات اين حمام را تشكيل مي دهند و دارای نقوش بسیار زیبای انسانی، حیوانی و گیاهی با کاشی‌های خشتی و قالبی و فتیله‌ای با نقوش گیاهی اسلیمی و ختایی و نقوش هندسی و گردان است. این نقوش شامل پیچک‌ها، گل و بوته و غنچه و برگ و برگچه است و نقوش انسانی مرکب از نقش سربازانی با پوشاک دوره‌ی قاجار است. رنگ‌های به کار رفته در کاشی‌ها بیشتر زرد، لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید، سبز، خاکستری، قرمز و نارنجی است.

    زمان مناسب بازدید موزه حمام چهار فصل اراک

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه تمام فصول سال مي باشد.

    پیشنهاد ویژه موزه حمام چهار فصل اراک

    در نزديكي اين جاذبه برج شیشه و ارگ حکومتی اراک، خانه حسن پور، مسجد و مدرسه علمیه سپهداری، موزه مفاخر ، بازار سرپوشیده اراک، قلعه حاج وکیل ( کلاه فرنگی ) قرار دارد به شما پيشنهاد ميكنيم از اين جاذبه ها نيز بازديد كنيد.

    امکانات ویژه موزه حمام چهار فصل اراک

    اين جاذبه داراي امكاناتي همچون؛دسترسي به وسايل نقليه،اقامتگاه،رستوران،بوفه و پوشش شبكه مي باشد.

    سایر اطلاعات موزه حمام چهار فصل اراک

    این بنای تاریخی امروزه به صورت موزه، شامل دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی است و گفته می شود تا اواخر دهه ۱۳۳۰ شمسی از این حمام استفاده می شده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.