0
از0 نظر

موزه لطفعلیان ملایر

    2235
    نمایش

    موزه لطفعليان ملاير، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی و موزه های استان همدان است که در خيابان شهيد مصطفي خميني ملاير و خانه ای تاريخي موسوم به لطفعليان قرار دارد. همچنین، این جاذبه در تاریخ 19 اسفند 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده که با بازدید از آن شاهد ظروف سفالی، اشیاء تاریخی، وسایل کشاورزی قدمت دار و ... خواهید بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه لطفعلیان ملایر

    موزه لطفعلیان ملایر از جمله جاذبه های گردشگری استان همدان است. بخش‌های سه گانه خانه (موزه) لطفعلیان عبارتند از اندرونی، حسینیه، خانه و اصطبل. خانه کنونی، حسینیه این مجموعه بوده که بعدها توسط مرتضی خان لطفعلیان خریداری شد و کاربری مسکونی پیدا کرد.

    سایر اطلاعات موزه لطفعلیان ملایر

    بد نیست بدانید که خانه لطفعلیان در سال 1383 شمسی توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر از مالک آن خریداری شد و پس از انجام فعالیت‌های مرمتی، به موزه تغییر کاربری داد. امروزه این مجموعه با نام «موزه ملایر» فعال و محلی برای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ و تاریخ مردم شهرستان ملایر است.

    تاریخچه موزه لطفعلیان ملایر

    خانه تاریخی لطفعلیان مربوط به اواخر دوره قاجار است؛ سازنده و مالک اولیه این خانه مرحوم محسن مصدقی معروف به مصدق‌الممالک بود که در عصر فتحعلی شاه قاجار، به واسطه رابطه خویشاوندی که با دربار داشت، با بهره‌گیری از معماران چیره‌دست آن دوره، اقدام به ساخت این مجموعه (شامل اندرونی، حسینیه و اصطبل) کرد. بعدها شخصی به نام مرتضی خان لطفعلیان، این مجموعه را خریداری کرد و بخش حسینیه را به خانه تبدیل کرد.

    ویژگی‌ها موزه لطفعلیان ملایر

    خانه تاریخی لطفعلیان در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی موزه لطفعلیان ملایر

    خانه لطفعلیان ملایر در 2 طبقه ساخته شده است؛ نمای بیرونی خانه با کاهگِل پوشیده شده است و فاقد پنجره و نیز تزئینات بیرونی است. سردرِ ورودی این خانه از آجرکاری‌ها و نقوش جالب توجه ساخته شده است و در کنار درِ ورودی آن نیز پاخورهایی به شکل حجره، به چشم می‌خورد.

    ورودی این خانه به شکل هشت‌ضلعی یا هشتی کریاس است که توسط راهرویی با پوشش طاق ضربی به شکل دالانی بلند به 3 راه پشت‌بام، اصطبل و حیاط کوچک مستطیل شکلی منتهی می‌شود. سقف طبقه همکف پوشیده از طاق‌های آجری زیباست و پوشش طبقه فوقانی آن به صورت مسطح با تیر چوبی است.

    یکی از بخش‌های تشکیل‌دهنده این خانه، یک زیرزمین موسوم به «حوضخانه» به عرض 5 متر و طول 9 متر با 6 ستون آجری قطور می‌باشد که یک حوض در میان آن واقع شده است. دیوارهای این زیرزمین با طاق‌های ضربی، تماماً آجرکاری شده است. نقش این قسمت از بنا به هنگام تابستان بسیار جالب توجه بوده است به این جهت که زیرزمین به واسطه آبی که در کانال حوضچه جریان داشته، در مواقع گرم سال از هوای خنکی برخوردار بوده و مالک خانه در تابستان گرم در زیرزمین تخت زده و به استراحت می‌پرداخته است.

    زمان مناسب بازدید موزه لطفعلیان ملایر

    فصل های بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به همدان و بازدید از جاذبه های آن می باشد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.