0
از0 نظر

موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    169
    نمایش

    عمارت آصف وزیری سنندج چند سالی است که به موزه مردم شناسی تبدیل شده و یکی از جاذبه های گردشگری شهر سنندج محسوب می شود. موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین یا خانه کرد، بزرگترین موزه مردم‌ شناسی مربوط به یک قوم در ایران است و به عنوان یک نماد، فرهنگ و هنر و اصالت و هویت مردم کرد را نشان می‌دهد. نام این بنا در سال ۱۳۸۲ از عمارت آصف به خانه کرد تغییر کرد. طبق نشانه‌هایی که وجود دارد، می‌توان قدمت آن را به سه دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی نسبت داد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    عمارت آصف که با عنوان های خانه کرد و خانه آصف و خانه آصف وزیری نیز شناخته می شود، در شهر سنندج در استان کردستان در خیابان امام خمینی نرسیده به سه راه شهدا و در نزدیکی مسجد دارالاحسان قرار دارد. مرحله نخست پروژه خانه کرد که عمارت آصف را به خود اختصاص داده شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه‌ های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌ های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.

    ویژگی‌ها موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    بر اساس گفته مورخین، احداث بنای اصلی خانه آصف که به بنای تشریفات شهرت دارد احتمالاً به دوره صفویه می رسد. در حکومت های قاجاریه و پهلوی نیز بخش هایی به آن اضافه شده است. مجموعه عمارت آصف که حدود چهار هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد توسط آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) ساخته شده است. بانی اولیه این بنا را خانواده معتمد هاشمی ها نام برده اند و احتمالا میرزا محمد رضای وزیر پدر آصف دیوان آن را تملک کرده است.

    در زمان آصف دیوان این عمارت شکوه نهایی خود را به دست آورده و از این رو به عمارت آصف مشهور شده است. ساخت بخش شمالی عمارت آصف مربوط به دوره صفویه‌ است. دوره دوم شکل گیری ضلع‌ های شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت به نیمه نخست دوره قاجار مربوط است، دوره سوم که شامل فضاهای اندرونی و بازسازی بخش غربی تالار تشریفات می‌شود، مربوط به سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی است و در آخرین تحولات در سال ۱۳۷۶ توسط سازمان میراث فرهنگی کردستان تملک شده و پس از مرمت و احیای قسمت های آسیب دیده در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه مردم شناسی و با نام خانه کرد بازگشایی شد.

    سیمای عمومی موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    عمارت آصف علاوه بر سر در و دالان ورودی، دارای چهار حیاط است که به حیاط بیرونی (اصلی)، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ معروف هستند. حمام عمارت دارای ستون‌ های سنگی حجاری شده و تزیینات آهک بری و کاشی کاری است. در ضلع جنوب غربی عمارت، حمام خصوصی با سبک و اسلوب معماری حمام‌ های ایرانی ساخته شده و دارای نقش‌ های آهکبری است. حیاط اندرونی در ضلع شمالی عمارت آصف وزیری سنندج واقع شده و در اوایل دوره پهلوی و بر اساس معماری بومی ساخته شده‌ است. فضاهای حیاط اندرونی به صورت دو اشکوبه، با یک طبقه زیر زمین و ایوانی با شش ستون چوبی و تزیینات گچبری ساخته شده و دارای آب نمایی لوزی شکل با باغچه‌ هایی در اطراف است.

    از قسمت های مهم حیاط بیرونی حمام عمارت است که زیباترین حمام تاریخی سنندج است و دارای ستون‌ های سنگی حجاری شده و تزیینات آهک بری و کاشی کاری است. آب مورد نیاز مجموعه عمارت آصف از یک رشته قنات که از غرب سنندج توسط تنبوشه‌ های سفالی و لوله‌ های فلزی جدید جاری است، تامین می‌ شود. برای تنظیم و تقسیم مناسب آب، فضایی در کنار دالان ورودی ساخته شده که به اتاق تقسیم آب معروف است و اکنون آب، آب نمای مقابل تالار، حوض حیاط‌ های مستخدمین، مطبخ و اندرونی از آن تامین می‌ شود.

    نکات مثبت موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    عمارت آصف وزیری سنندج در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است.

    زمان مناسب بازدید موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کردستان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و اوایل پاییز است.

    تاریخچه موزه مردم شناسی عمارت آصف (خانه کرد)

    طبق نشانه‌هایی که در ساخت بنا وجود دارد، می‌توان قدمت آن را به سه دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی نسبت داد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به خیابان امام خمینی، جنب مسجد دارالاحسان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.