4
از8 نظر

موزه مردم‌شناسی دزفول

    1925
    نمایش

    موزه مردم شناسی دزفول، از جمله جاذبه های گردشگری در استان خوزستان است که سال ۱۳۸۵ در حمام کرناسيون که خود يکي از بناهاي تاریخی و زيباي معماري دوره قاجاريه است،به نمایش گذاشته شد. این موزه در مرکز محله ای به نام «کرناسيون» و در شمالي ترين قسمت بافت قديم شهر خودنمایی می کند و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار مي گيرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه مردم‌شناسی دزفول

    موزه مردم شناسی دزفول یا همان حمام کرناسیان، از جاذبه های گردشگری تفریحی خوزستان است که مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار می گیرد. در این موزه، شاهد انواع آداب و رسوم و مشاغل سنتی دزفول، آثار فلزی تاریخی و دست نوشته هایی از شخصیت های دزفول خواهید بود.

    تاریخچه موزه مردم‌شناسی دزفول

    علت نام گذاری این جاذبه به نام کرناسیون، قرار گرفتن آن در محله کرناسیون است که در گذشته محل اسکان عشایری بود که از کوه های کرناس در شمال شهرستان دزفول به این منطقه کوچ می کردند. بعدها با گسترش شهر و توسعه شهرنشینی، این منطقه به محلی برای اسکان ثابت آن ها مبدل شد.

    سایر اطلاعات موزه مردم‌شناسی دزفول

    این حمام علاوه بر نام کرناسیون به نام هایی چون حمام نو یا حمام حاج نصیر نیز شناخته می شود.

    ویژگی‌ها موزه مردم‌شناسی دزفول

    از ویژگی های خاص این بنای ارزشمند، می توان به قرار گرفتن آن در میان مجموعه ای از بناهای با ارزش شامل خانه های قدیمی بزرگ، مسجد و همچنین مقبره شاعر وعارف بزرگ دزفول به نام سید عبداله داعی اشاره کرد.

    حمام کرناسیون یا کرناسیان در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره 8377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید موزه مردم‌شناسی دزفول

    با توجه به وضعیت آب و‌ هوایی خوزستان، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید جاذبه های این استان هستند.

    سیمای عمومی موزه مردم‌شناسی دزفول

    ابتدای بازدید از حمام کرناسیون با حدود ۸۸۰ متر مربع مساحتی که دارد، سردر کوچک و زیبا با تزئینات ساده آجرکاری توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. بنای این حمام به دو قسمت زنانه و مردانه قابل تفکیک بوده که هرکدام از فضاهایی به نام های دالان ورودی، سربینه، گرمخانه و… تشکیل شده است.

    راهروی ارتباطی بین فضای سرد (سربینه) و فضای گرم ( گرمخانه) این حمام قرار دارد که هم باعث جلوگیری از به هدر رفتن گرمای موجود در گرمخانه می شده و هم از ورود مستقیم افراد به فضای بیرون و مواجه شدن با هوای سرد جلوگیری می کرده. همچنین، عبور و مرور در قسمت زنانه از پشت بام و از طریق پلکانی صورت می گرفته که ورودی آن در کوچه مجاور قرار داشته است.

    سربینه ها به صورت شش ضلعی بوده و حجره هایی به صورت عمود بر هریک از اضلاع آن جهت تعویض لباس قرار گرفته است. در حجره ای که پس از دالان ورودی قرار گرفته یکی از آجرهای کف به صورت توخالی رها شده و از آن به عنوان قلک و محل انداختن پول استفاده شده است. در وسط سربینه برای شستشوی پاها قبل و بعد از حمام حوضی ساخته شده و سقف سربینه ها و گرمخانه ها به صورت گنبدی شکل بوده و در بالای آن ها دریچه ای جهت استفاده از نور طبیعی و یا تهویه شدن فضاها ساخته شده که به وسیله درپوشی به نام گلجام جهت کنترل عبور و مرور هوا مسدود شده است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول حمام کرناسيون حمام موزه مردم‌شناسي حمام دزفول کرناسيون حمام حمام موزه مردم‌شناسي کرناسيون دزفول موزه مردم‌شناسي حمام موزه مردم‌شناسي کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول دزفول حمام دزفول کرناسيون دزفول موزه مردم‌شناسي حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي حمام کرناسيون دزفول حمام موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام موزه مردم‌شناسي دزفول حمام دزفول کرناسيون حمام دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام دزفول کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون موزه مردم‌شناسي حمام کرناسيون دزفول حمام کرناسيون دزفول موزه مردم‌شناسي موزه مردم‌شناسي حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي حمام دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام موزه مردم‌شناسي کرناسيون دزفول موزه مردم‌شناسي دزفول حمام موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون دزفول حمام کرناسيون دزفول حمام موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون حمام دزفول کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول موزه مردم‌شناسي حمام دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول حمام موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون حمام دزفول کرناسيون موزه مردم‌شناسي حمام موزه مردم‌شناسي کرناسيون دزفول حمام موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون حمام کرناسيون دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون حمام دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي حمام دزفول موزه مردم‌شناسي حمام کرناسيون دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام دزفول موزه مردم‌شناسي دزفول حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون حمام دزفول حمام کرناسيون موزه مردم‌شناسي دزفول کرناسيون حمام موزه مردم‌شناسي دزفول موزه مردم‌شناسي حمام کرناسيون دزفول کرناسيون موزه مردم‌شناسي حمام دزفول موزه مردم‌شناسي کرناسيون حمام