0
از0 نظر

پارک بش قارداش بجنورد

    383
    نمایش

    پارک بش قارداش، تنها یکی از چندین جاذبه طبيعي و گردشگري موجود در استان خراسان شمالی است که در ۷ کيلومتري شهر بجنورد و مسير جاده بجنورد به اسفراين قرار دارد. همچنین نام این پارک که در آن شاهد جاذبه های تاریخی نیز خواهید بود، در تاریخ 11 دی ۱۳۸۰ با شماره 4575 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک بش قارداش بجنورد

    بش قارداش یکی از جاذبه‌های تاریخی٬ طبیعی و گردشگری شهرستان بجنورد و استان خراسان شمالی است که در زبان ترکی خراسانی به معنی پنج برادر است.

    تاریخچه پارک بش قارداش بجنورد

    آقاي هوشنگ شادلو كه از معمرين قوم شادلو است، معتقدند كه قبل از اسلام در محل بش‌قارداش به دليل وجود چشمه آب مورد توجه موبدان دين زرتشت قرار گرفته و در دوران حكومت پارت‌ها در منطقه چهار مغ در اين منطقه حضور داشته كه بجنورد بنام“چهارمغان“شهرت مي‌يابد و چون آب چشمه بش‌قارداش شهر را مشروب مي‌كرده و رودخانه بنام“چهار مغان“ و بعدها“چرمغان“ ناميده شده است.

    در خصوص وجه تسميه بش قارداش ظاهراٌ عنوان مي‌شود كه در زمان هجوم مغولان 5 برادر به دليل رشادت‌هاي زيادي كه در جنگ مغولان در اين ناحيه نموده و كشته شده‌اند محل بنام بش‌قارداش معروف شده است. عده‌اي نيز معتقدند به دليل جريان داشتن آب از پنج غار سنگي كوچك به اين نام ناميده شده است. اما آنچه ناصرالدين شاه در سفر نامه‌اش بيان مي كند و فرمان بازسازي مقبره را مي‌دهد اين است «گنبدي بود كه تمام خراب شده و همان گودي زيرش باقي و نمايان بود كه آنجا مشهور به بش قارداش (5برادر) است كردهاي شادلو سكنه اين‌جا خيلي اعتقاد به اين 5 برادر دارند به سهام‌الدوله حكم شد گنبد تازه‌اي بر مقبره آن‌ها از نو بسازد» با توجه به اين كه سردار مفخم در سنگ نوشته آرامگاه تأكيد كرده است كه: «احدي از انبياء يا از ذريه اولياء معصومين مدفون نيست.» و در آن زمان به بش‌قارداش معروف بوده است بنابراين نظريه پنج غار سنگي را مي‌توان رد كرد.

    ویژگی‌ها پارک بش قارداش بجنورد

    پارك بش‌قارداش در فاصله 5 كيلو متري جنوب بجنورد بر سر راه اسفراين قرار گرفته است. وجود چشمه آب معدني نسبتاً گرم با خواص متعدد و چنار‌هاي كهن سال اطراف آن توجه ناصرالدين شاه را به خود جلب كرده و دستور احداث استخر و مرمت بقعه مورد استفاده را به سردار مفخم حكمران منطقه داده بود، بعدها به دليل ترور ناصرالدين شاه احداث بقعه مورد استفاده آن جهت آرامگاه خانوادگي سران ايل شادلو قرار گرفت.

    هر چند در كنار آرامگاه سردار مفخم سنگ نوشته‌هايي حكايت از عدم وجود شخصيت‌هاي مذهبي در اين بقعه مي‌نمايد ولي ساختار فيزيكي آرامگاه يا گنبد وگلدسته حكايت از مكان مذهبي دارد. از 400 هكتار زمين‌هاي بش‌قارداش (محل قديمي چشمه و اراضي تمليك شده اطراف آن) حدود 10 درصد اختصاص به جاده‌هاي جنگلي، پاركينگ‌ها، محل هاي ورزشي، آلاچيق‌ها، چاي خانه‌هاي سنتي، رستوران‌ها وهتل‌ها، ساختمان‌هاي اداري مي‌باشند و مابقي آن ها جنگل كاري شدند.

    در آينده نزديك با اتمام پروژه پارك بش‌قارداش بدون ترديد با توجه به گسترش صنعت اكوتوريسم اين منطقه يكي از مستعدترين اماكن در خراسان شمالي براي جذب توريست و گردشگر داخلي خواهد شد.

    نکات مثبت پارک بش قارداش بجنورد

    بهتر است بدانید در خصوص استفاده از آب معدني، بخش خصوصي توانسته با احداث كارخانه بسته‌بندي آب در ضلع شمالي پارك، آب چشمه بابا امان را حتي به كشورهاي ديگر نيز صادر کند چرا که در خصوص خواص شيمايي، این آب در رديف آب‌هاي معدني سرد قرار میگیرد.

    امکانات ویژه پارک بش قارداش بجنورد

    در فضای فعلی پارک بش‌قارداش، فضای دلنشینی همراه با نمازخانه، چندین سوپر مارکت و امکانات کامل رفاهی جهت خدمت رسانی به مسافرین و گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند ایجاد گردیده است و در طول سال به ویژه در فصل بهار و تابستان، میزبان گردشگران و شهروندان خراسان شمالی است.

    سایر اطلاعات پارک بش قارداش بجنورد

    این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین بش‌قارداش محلی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره های مختلف است.

    سیمای عمومی پارک بش قارداش بجنورد

    در قسمت های مختلف این پارک شاهد امکانات تفریحی و رفاهی متعدد خواهید بود. محیطی سرسبز با حوض و آب نما که سیمای زیبا و تماشایی را برای گردشگران خلق کرده است.

    زمان مناسب بازدید پارک بش قارداش بجنورد

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    شکم‌گردی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.